Защо чанта за 2 000 лв е по-евтина от чанта за 200 лв?
Ева от ReLuxeRoom.com 29 April 2025
Един приятел се изнасяше от огромния си луксозен апартамент в центъра на София и реши да направи парти за изпращане - брънч с 30-тина души, на който да има нещо интересно, освен това, че се изнася. Ерген е и покани основно жени, затова ме помоли да представя онлайн магазина ми за луксозни pre-loved чанти и аксесоари www.ReLuxeRoom.com и да донеса някои от най-ефектните модели чанти на марки като Dior, Chanel, Gucci. Освен чантите обаче, трябваше да изнеса кратка лекция за мъжете гости на тема “Защо луксозните pre-loved чанти са добър подарък и защо са толкова скъпи”.
Започнах да мисля по темата и да проверявам данни онлайн и разбрах, че исторически, моделът Birkin на Hermès и някои други топ луксозни марки задържат почти 90% от стойността си в годините след покупката им. Впечатляващи резултати за движима вещ - за сравнение дори най-луксозните автомобили, с изключение на някои колекционерски модели, губят над 30% от цената си още щом излязат от салона чисто нови.
Цената на Birkin между 1980 и 2015 г. според проучване на Baghunter скача средно годишно с 14.2%. Една Hermès Birkin на вторичния пазар струва между $9 000 и $30 000, в зависимост от материала, цвета, размера и състоянието. За сравнение, средната годишна доходност за същия период на S&P 500 (индекс, следващ цената на акциите на 500-те най-големи публични компании в САЩ от всички индустрии) е 11,6 %.
Оборотът в луксозната индустрия през 2025 г. ще достигне 495 милиарда долара, a през 2000-та година е бил 170 милиарда долара. Това е ръст от 3 пъти за 25 години. Разбира се, има инфлация, но ръстът предвид кризата на .com индустрията от 2000-та година, кризата на имотния и финансов пазар от 2007/2008 г., COVID и други икономически сътресения е впечатляващ.
Излиза, че ако Кари Брадшоу е трябвало да запази парите си от инфлацията през 2001 г., по-добре да бе последвала примера на приятелката си Саманта. Вместо да се впечатли от цената $4000 за червената Birkin тогава, да бе купила 100 такива и да не работи като сексуален антрополог и да пише колоната за “Секса и града” докато стигне до сезон 6 за пенсионери.
Подготвих лекцията от 3 минути и запретнах ръкави да говоря пред гостите на обяда. Но тогава се замислих - за да спечелим пари ли наистина купуваме всички тези чанти и луксозни аксесоари? Следим ли доходността на чантата и обезценката на марката, преди да изберем с коя марка и кой модел да се възнаградим за постижение, рожден ден или просто ей така? Дали?
Разбира се, че не всички от нас го правят. Освен добрия външен вид и известната марка, луксозните чанти и аксесоари ни дават много повече. Да купиш и носиш луксозна чанта, шал, портфейл разказва история, която е много по-голяма от това, че имаш пари да си ги позволиш. Това е история за нашите мечти, цели и постижения. История за развитието на нашата независимост и увереност като жени, като професионалисти, като майки - можем да си я купим сами, или - престижно е да ходим с нея в офиса, или пък заслужаваме обичта на партньора си, който ни я подари, когато детето стана на 1 годинка.
Луксозните чанти са и добри психолози, без PhD. Нека бъдем честни - луксозната чанта не е просто аксесоар. Тя е цяло преживяване. Чувството, когато я докоснете за първи път, начинът, по който мирише кожата, перфектната изработка, вниманието към детайла, невероятната опакова и дизайн на кутията, торбичката - всичко това създава емоция, която няма как да получите от масовия пазар. Всички знаем, че една чанта няма да реши проблемите ни, но пък винаги може да ни накара да се чувстваме по-добре и то не временно, а поне 6-10 години докато ни омръзне, а после я продадем за подобна цена на тази, за която сме я купили.
Въпросът „Защо са толкова скъпи“ ме затрудни. Защото ReLuxeRoom.com предлага pre-loved чанти и в сравнение с новите, са доста по-достъпни. Говорим за 2 до 5 пъти по-ниска цена на pre-loved чантите, в сравнение с цената им в магазина, като отстъпката зависи най-вече от състоянието на чантата и от популярността на модела. Ако например Dior Lady среден размер струва между €5 400 и €6 000 като нова, може да бъде намерена в отлично състояние на ReLuxeRoom.com за €1 500 - €3 000.
И отговорих, че не са скъпи, а само на пръв поглед са по-скъпи от една обикновена чанта. Във времето са изгодни. В началото са по-скъпи, защото носят духа на марката, история зад себе си, десетилетия модно наследство, качествени материали, често съчетани с ръчна изработка, прецизност и качество към детайла и не на последно място - изкуство. Скъпа ли е една картина за 100, 1000, 1 000 000 лева? По-скоро е ценна за очите на ценителя, който е готов да ги плати и който харесва идеята, стояща зад нея.
Преди много години за кратко живях в Париж и имаше 3 second hand магазина за луксозни марки по пътя ми към офиса, до който с удоволствие ходех пеш по един от мостовете на Сена. За първи път влязох вътре с очакването да намеря парцали (както в България по онова време) и бях шокирана да видя жени с луксозни бижута и модерни очила с рамки Chanel да ровят по закачалките. Тогава разбрах, че да пазаруваш pre-loved не е въпрос на възможности, а на избор. Ако у нас само бедните пазаруваха секънд хенд, в Западна Европа всеки пазаруваше секънд хенд. Защото е изгодно и защото е cool, модерно, отговорно, зелено и не на последно място - интересно. Да откриеш бижу и то да бъде изгодна сделка явно гъделичкаше сетивата на жените и на мъжете.
Кръговата икономика е бъдещето, неща като „north atlantic garbage patch“ са реалност, а pre-loved е новият начин да пазаруваме като правим добро за планетата.
И накрая, чантата за 2 000 лв е по-евтина от тази за 200 (към мъжете), защото стойността и се запазва и понякога дори повишава с времето, докато я ползваме, а (към жените) - защото „кеф цена няма“.
За ReLuxeRoom.com
ReLuxеRoom е онлайн магазин, създаден през 2025 година от две жени, обединени от страстта си към луксозните марки и устойчивата страна на модата. Теди има над 7 години опит в модния бранш, включително в Амстердам в уеб отдела на De Bijenkorf, част от Selfridges Group. Ева е съосновател и директор на един от най-големите магазини в Централна и Източна Европа за секънд хенд мода в продължение на над 10 години, който започва от един гараж и става лидер в бранша си. В сайта ще отриете pre-loved чанти и аксесоари на Dior, Louis Vuitton, Celine, Channel, Prada, Boutegga Veneta, Gucci, Fendi, Valentino Garavani, Givenchy и други. Всички продукти са специално селектирани и 100% оригинални.