Електрически емоции със страстния Macan
Стилно изживяване зад волана на новото Porsche Macan, което задава нови стандарти
Люба Вангелова 17 April 2025
Признавам, лайфстайлът “Porsche” е неустоимо привлекателен за мен, но не просто заради бранда. С него идва много повече от името му, от логото и от специфичния рев на двигателя. Извън пътя този бранд описва начин на живот, изпълнен със страст и прецизност във всеки момент, във всеки детайл и емоция.
Имам си любими Instagram мемета: “Eat, Sleep, Porsche, Repeat!” или “Не можеш да разбереш какво е, докато не опиташ!” Така е! Първият ми флирт с Porsche ме влюби в преживяването. Да си имаш работа с 993 Turbo е не просто флирт. Когато наближих първия завой, приятелят ми каза: “Не се притеснявай, просто насочи колата където искаш да идеш.” Приближавах се до завоя, мислейки, че няма начин да успея с тази скорост, но автомобилът сякаш ми каза: “Имам много начини да те накарам да се влюбиш в мен и в живота - просто натисни газта и дръж!”
НАЕЛЕКТРИЗИРАЩА ПОКАНА
На поканата на Vitosha Sports Cars да изпитам динамиката на шофиране на новия електрически модел Macan, по-специално на варианта Macan 4, откликнах с вълнение и любопитство. Освен намерението да се насладя на нещо съвсем ново, основният въпрос, на който търсех отговор, беше дали 10 години след лансирането на Macan Porsche ще предложи същото изживяване и отличителна идентичност в в своето второ моделно поколение и изцяло електрическа форма?
Macan дори не изглежда много по-различен от по-големия си брат Porsche Cayenne. Вероятно от маркетинг гледна точка е доста трудно разделянето на потенциалните купувачи на тези два модела. Macan е малко по-малък, малко по-модерен, малко по-спортен и малко по-евтин. Основните разлики са във формата на предния капак, линията на покрива (наподобяваща спортно купе), размерите и вътрешното пространство. Днес е добавена и още една съществена разлика - гамата Macan вече е изцяло електрическа. Това със сигурност е коз, който превръща SUV модела в привлекателен и ексклузивен. Прочитам го също и като знак, че електрическия Macan не поставя въпроса женски и или мъжки автомобил е. Съвършено ясно е, че това е нова концепция, нещо повече от конфигурация и ценови диапазон. Доста смел за Porsche по отношение на един от най-продаваните модели на марката. Харесвам тази смелост!
Харесвам и предложението, с което ни посрещнаха рано сутрин в шоурума на Porsche Center Sofia. След освежаващо кафе и здравословно смути, получих малка кутийка, в която се криеше въпросът: “Will you drive me?” Това беше поканата от модела Macan 4. Оказа се, че цифрата 4 ще ни следва през цялото приключение - в автомобила бяхме четири жени, а регистрационният му номер също включваше четворки.
ПЪРВИ ВПЕЧАТЛЕНИЯ
Времето не беше особено приветливо - валеше ситен мокрещ дъжд, а небето беше сиво, но какви по-добри условия за тестване на възможностите на автомобил, който предлага сигурна защита на пътя. Предстоеше ни пътуване до Пловдив, а оттам и до локация в живописната местност Копривките над града на тепетата - отличен маршрут, включващ магистрала, градски и стръмни планински пътища. Оказа се, че немският SUV се справя много добре и на гладък асфалт, но и на офроуд условия. Удоволствие е да сменям режимите само с едно леко докосване.
Първото ми впечатление? Убедила съм се, че във всеки модел на Porsche усещането е разпознаваемо, отличаващо се и специфично. Но в Macan 4 се чувствам еднакво комфортно, както във всеки друг модел на марката. Изкушаващо комфортно. Поведението на пътя и качествата му са присъщи на един спортен автомобил.
С ТОК ПО МАГИСТРАЛАТА И В ПЛАНИНАТА
Електрическият двигател - основното ми любопитство беше насочено към него. Признавам, че постоянната игра с ограничението на скоростта (без да сме я превишавали, разбира се), както и изкачването по стръмните планински завои ме притесняваше - никаква представа нямах как това ще се отрази на литиево-йонната батерия. Тя захранва електрическия двигател и е позиционирана в подподовата конструкция на автомобила. Пробегът според стандарта WLTP е до 643 км. В новия Macan Porsche за първи път използва новата високотехнологична платформа Premium Platform Electric (PPE) с 800-волтова архитектура. Батерията може да бъде заредена от ниво на заряд 10% до 80 % в рамките на приблизително 21 минути с помощта на подходяща зарядна станция за бързо зареждане.
Нашият бял красавец бе зареден само веднъж. Имахме няколко възможности за това, една от които беше в самия хотел в местността Копривките над Пловдив. Мислех, че планинското изкачване в продължение на 30 минути и офроуд условията ще “изцедят тока”. Дори и да се беше случило, оказа се, че няма за какво да се притеснявам - програмата Porsche Destination Charging осигурява на собствениците на всички електрифицирани автомобили Porsche (включително и на новия Macan) глобална мрежа от зарядни станции и възможността да зареждат безплатно електрически и хибридни автомобили. Зарядните станции се намират в различни дестинации като премиум хотели и ресторанти, голф клубове, пристанища и др. В България локациите с Porsche зарядни станции вече са над 30.
Заредихме в Пловдив, по обратния път към София. Батерията беше около 56%. И така поехме обратно - пловдивското задръстване не е шега, но не ни притесни, следваше магистрала и софийското задръстване. Все предизвикателства за електрическия автомобил. Но в крайна сметка се оказа, че когато паркирах в двора на Porsche Center Sofia, разполагахме все още с 30% батерия. Не знам как е възможно, но е факт! Узнах, че за намаляването на разхода на енергия помага и аеродинамичната форма на SUV модела, която намалява съпротивлението и подобрява охлаждането на батерията.
Разбира се, възползвахме се от възможността да се отбием за бърз поглед на втория Porsche Center Plovdiv, който Витоша Спортс Карс - официалният вносител на марката в България, откри в Пловдив. Няма как да го подминете, когато влизате в града - намира се на ул. Голямоконарско шосе. Тук усещам същата високотехнологична атмосфера и клиентско изживяване като в добре познатия ни столичен шоурум на марката. И тук отново любима зона ми е Porscheplatz - там, където спокойно може да пиеш по кафе с приятел и да се почувстваш част от общността на Porsche.
СИГУРНОСТ И КОМФОРТ
За една жена е много важно да държи контрола във всеки миг, поне за мен е важно, особено на пътя. Macan 4 е оборудван с последно поколение дисплей и операционна система с до три екрана. Пътникът до мен също има екран и разполага с цялата информация, но може да реши да гледа филм, докато се вози. Head-up дисплей с добавена реалност е нещо незаменимо за всеки водач. На виртуален екран, интегриран в полето на видимост на водача на реалната обстановка и обекти, се появява цялата необходима за сигурно шофиране картина на пътя на симулирано за водача разстояние от 10 метра.
Реакцията на газта е прецизна и бърза - свиква се веднага, ако изобщо се налага да свиквате. Управлението също е много прецизно, което ми даваше допълнително спокойствие и сигурност по време на шофиране. Системата Porsche InnoDrive е също незаменима за мен - центрира автомобила в лентата с намеса в кормилното управление, когато се налага, освен това реагира на ограничения и коригира скоростта. Признавам, че ми беше леко дискомфортно в първите няколко минути, но толкова облекчава шофирането, че веднага се адаптирах и заобичах тази система. Но маневрирането и еднакво лесното управление на различни по характер пътища са нещо обичайно за автомобил на Porsche.
Външният дизайн на Macan включва стилни LED дневни светлини и LED лента за задни светлини с пълна ширина. Уникална характеристика на Porsche Macan е наличието на аналогово-цифров часовник, кацнал на арматурното табло – детайл, който много производители на луксозни автомобили са пренебрегнали.
Внимание, дами - Macan разполага с две багажни отделения. Липсата на двигател с вътрешно горене отпред осигурява багажник (преден) от 84 литра - допълнително пространство за използване, ако задният (достигащ 540 литра) вече е запълнен.
Новият Macan 4 е разумен и лесен за управление, бърз и много динамичен градски кросоувър, който е доста приятелски настроен към необходимостта от извънградско пътуване. Стабилен при високи скорости, но също и при различни метеорологични условия и пътни настилки. Успя да задоволи желанието ми за динамично и спортно шофиране, без да наруши усещането за сигурност и комфорт.
СИГУРЕН ЗА ПРИРОДАТА
Новият изцяло електрически Macan се произвежда по въглеродно неутрален начин, като заводът в Лайпциг се захранва изцяло от зелена енергия и покрива нуждите за отопление пропорционално с биометан и биомаса. Този автомобил е доказателство за постоянното усъвършенстване на Porsche.
Зад всеки елегантен силует на Porsche се крие богата история на иновации, прецизно инженерство и изживяване при шофиране като никое друго.