Ан Демюлеместер - играта на светлината и сянката
В модната индустрия белгийската дизайнерка Ан Демюлеместер е известна като една от „Шестимата от Антверпен“
Елка Влаховска 17 May 2023
В модната индустрия белгийската дизайнерка Ан Демюлеместер е известна като една от „Шестимата от Антверпен“, група, наложила своята безкомпромисна естетика и свобода на изразяване през 80-те и 90-години на миналия век. В тази емблематична за съвременния дизайн група са също Мартин Маргиела и Дрийс ван Нотен. Имената на всички кънтят на световната сцена на съвременния дизайн, а последователите им са толкова ревностни, че могат да бъдат наречени „племето на Антверп“.
Родена с фамилията Верхелст и незнайно защо „усложнила“ запомнянето ѝ след промяната на Демюлеместер, Ан е противоречива личност за времето си (тя е на 63 г. днес). Завършвайки Кралската академия за изящни изкуства в Антверпен в началото на 80-те, тя става част от социален кръг на независими смели творци, които представят различна и радикална визия за модата, създала и утвърдила образа на града като забележително място за дизайн.
Пробивът е през 1986 г., когато групата наема камион, натоварва колекциите си и запрашва за участие в Лондонската седмица на модата. По онова време Ан не може да пътува, тъй като е в напреднала бременност, но появата на дизайните ѝ в Лондон „в камион“ бележи повратна точка в кариерата ѝ.
Белгийците заявяват силата на деконструктивизма, на свободата да избягаш от традиционните представи за кройка на облеклото и на началото на една устояла на времето любов между японската и европейската естетика, която продължава и до днес.
Ан има подкрепата на съпруга си, модния фотограф Пат-рик Робин, за да стартира собствената си марка. Той слага край на кариерата си на фотограф за външни продукции, за да се посвети на модния лейбъл на съпругата си, поемайки ролята на творчески директор на марката „в сянка“, неофициална позиция, която заема до днес.
Именно той е човекът, който ще окуражи жена си да се изявява свободно в модата, вдъхновена първоначално от музикалните си идоли – Пати Смит и Джанис Джоплин.
Появата на Седмиците на модата в Париж, където е особено ценена, създава разрастваща се група от почитатели на бранда Demeulemeester.
Те осъзнават себе си като „племе“, следващо своите собствени кодове и ритуали чрез един непрекъснато развиващ се деконструиран минималистичен гардероб.
Това печели на Ан истинска емоционална връзка с публиката, която отива дори отвъд естетиката. От десетилетия феновете на марката Ann Demeulemeester са привързани към един особен шик, сполучливо наречен от Vogue „елегантността на плачещата върба“. Може би и благодарение на творческото общуване със съпруга си, Ан прави изкуство на играта между светлината и сянката и нашето възприятие за тази игра.
От 2019 г. модната дизайнерка е обсебена от нова страст – продуктовия дизайн, в който откриваме характерната за нея естетика на асиметричността и любимата ѝ монохромност, както и вълнуващото взаимодействие на светло и тъмно.
С Dé Tableware от Ann Demeulemeester – Serax играта на киароскуро, светлина и сянка, толкова характерна за стила на Ann Demeulemeester, се пренася в сервизи.
Резултатът е колекция от порцелан, ръчно рисуван в няколко слоя, за да се създаде прецизна игра на линии. Тази майсторска изработка прави всяка чиния уникална и позволява широк спектър от комбинации.
Подредбата на различните чинии може да бъде съобразена с госта, атмосферата и ястието и да бъде допълнена от оригиналните чаши и асиметричните прибори.