Правилата на следващите Оскари – смущаващи и непосилни?

Има ли все пак формула, ако искате филмът ви да бъде номиниран в най-важната категория?

eva.bg 19 March 2023

Снимка: getty images/guliver

За да може да кандидатства филм за „Оскар“ в основната и най-важна категория – тази за най-добър филм, той трябва да отговаря на определени стандарти. Всичко започва през 2016 г. с #OscarsSoWhite. Но тук не говорим само за цвета на кожата на актьорите, нещата стигат по-далече.

Въпреки че става въпрос за положителни неща като многообразие и приобщаване, холивудски продуценти споделят мнение, че събирането на данни от Американската филмова академия е смущаващо и дори понякога в разрез със закона за неприкосновеността на личния живот.

Независим режисьор разкрива, че при попълване на онлайн формуляр, за да предложи филма си за разглеждане, трябвало да отговаря на въпроси за расата, пола и сексуалната ориентация на актьорския състав и членовете на екипа. Имало и въпроси, отнасящи се до тяхното здраве – за аутизъм, хронични заболявания, проблеми с психичното здраве и др.

„Не е моя работа да задавам такива въпроси на екипа си. Свършиха ли си работата? Да, при това страхотно. И как ще разберем кой е гей, когато е незаконно да питаме хората?“

Въпросите са част от новите стандарти, които Академията започна да въвежда през 2021 г. Целта е определени показатели да станат задължителни до сезона на наградите през 2024 г. Въвеждането на стандартите RAISE е част от Aperture 2025 – широк набор от политики за приобщаване, приети от Академията през 2020 г.

Целта е да се насърчи по-приобщаващо наемане във филмовия бизнес. Но някои продуценти казват, че процесът е тромав и нарушава поверителността.

„Намерението е похвално, но се чувствах неудобно да задавам много от въпросите.“

Когато новите правила влязат в сила за Оскарите догодина, те ще изискват филмът да отговаря на два от четирите стандарта за включване.

Стандарт A: Филм

Поне един от главните или значими поддържащи актьори да е от слабо представена расова или етническа група. Най-малко 30% от всички актьори във второстепенни и по-второстепенни роли да са от слабо представена група. Основният сюжет, тема или разказ на филма да са съсредоточени върху слабо представена група.

Стандарт B: Екип

Поне две от творческите лидерски позиции и ръководители на отдели, като режисьор, оператор или дизайнер на костюми, да са от слабо представени групи и поне един от тях да принадлежи към слабо представена расова или етническа група. Най-малко шест други позиции, като първи асистент режисьор или ръководител на сценарния екип, да са от слабо представена расова или етническа група. Най-малко 30% от екипа на филма да е от слабо представена група.

Стандарт C: Достъп

Дистрибуторската или финансиращата компания да е платила стаж за слабо представени групи. Производствената, дистрибуторската и/или финансиращата компания да предлага обучение за развитие на умения по маркетинг на по-слабо представените групи.

Стандарт D: Развитие на аудиторията

Във филма трябва да има множество вътрешни висши ръководители от слабо представени групи в екипите за маркетинг, реклама и/или разпространение.

Обобщаваме, за да е по-лесно за разбиране. Един от главните или поддържащите актьори във филма трябва да бъде от слабо представена расова или етническа група или сюжетът трябва да е съсредоточен върху слабо представена група (жени, ЛГБТИ хора, хора с увреждания).

„Когато погледнах за първи път формуляра, ще бъда честен, наистина се изплаших. Имах чувството, че гледам данъчната си декларация. Всички в студиото се спогледаха в недоумение.“

Независими продуценти казват, че стандартите са твърде сложни за разбиране и което е по-важно, трудни за събиране на данни. Когато стигат до въпросите за увреждания/здравословни състояния в тазгодишните формуляри за подаване, те до голяма степен ги пропускат.

Повечето големи студия имат процедури за събиране на данни за многообразието и приобщаването на своите служители и продукции. Обикновено тази информация се докладва самостоятелно и се компилира от отделите по DEI (Diversity, Equity, Inclusion – многообразие, равенство, приобщаване).

Набавянето на тази информация обаче за филми, които студията придобиват, след като са направени, е по-трудно, а за независимите продуценти процесът може да се окаже непосилен. Продуцент споделя, че му се наложило да прави електронни таблици, за да събере процентите, които Академията изисква, и че чисто технически му отнело много време, защото сайтът на Академията постоянно го изхвърлял.

Академията казва, че през втората година от въвеждането на стандартите RAISE е добавила ресурси за подпомагане на процеса, насочвайки продуцентските компании към сайтове, които поддържат бази данни с актьори и членове на екипа, които се самоопределят като слабо представени групи. Академията също така улесни анонимното добавяне на информация в отговор на опасения относно поверителността. Ако една продукция иска да отбележи, че актьор или член на екипа има увреждане например, може да го направи, без да посочва конкретно име.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР