Ани Лейбовиц - танцуващата със звездите

Американската фотографка представя новия си албум „Страна на чудесата“ с изложби в Ню Йорк и Париж

Краси Генова 15 February 2022

Снимка: Annie Leibovitz и Hauser & Wirth

През последните две години 72-годишната американска фотографка Ани Лейбовиц напуска ранчото си в Райнбек, Ню Йорк, само два пъти – за да одобри печата на актуалния си албум, наречен „Страна на чудесата“ (Wonderland), и за да присъства на официалното му представяне в галерийното пространство на издателство Phaidon.

Там, заедно с главната редакторка Ана Уинтур и две от модните редакторки на американския „Вог“  – Грейс Кодингтън и Филис Посняк, с които работи в продължение на двайсет години, Лейбовиц се пренася назад във времето, когато за модните фотосесии се ангажира голям екип, а бюджетът се разпростира до 300 000 долара. С нея в този звезден момент са две от дъщерите й – Самюел и Сюзан (кръстена на голямата й любов и дългогодишна спътница – писателката Сюзан Зонтаг), за които в интервю за вестник „Ню Йорк Таймс“ фотографката споделя, че са нейната причина за съществуване.

Противно на очакванията, открояващата се с височина и строго излъчване Ани Лейбовиц не се възприема за „звезден“, още по-малко за моден фотограф. „С течение на времето израснах в този жанр, който никога не е представлявал интерес за мен. Завърших арт института в Сан Франциско, възхищавах се на фотографи, които оставиха ярки следи с репортажната си фотография, като Анри-Картие Бресон и Робърт Франк. По онова време намирах модната фотография за нещо доста глуповато“, споделя любимката на Холивуд за „Ню Йорк Таймс“ по повод премиерата на албума и съпътстващите изложби в нюйоркската галерия Hauser & Wirth и в изложбеното пространство на Парижката академия на изкуствата. Голяма част от кадрите, включени в изданието, са на актриси като Сара Джесика Паркър, а иронията е определяща за настроението му.

Секс, наркотици, рокендрол

21-годишна, Ани Лейбовиц започва кариерата си като асистент-фотограф в музикалното списание „Ролинг Стоун“. През 1970-а е поканена да отрази турнето на „Ролинг Стоунс“, което й предоставя рядката възможност да бъде в обкръжението на Мик Джагър и компания денонощно. Плаща висока цена – пристрастява се към наркотиците и прекарва няколко месеца в център за дезинтоксикация.


 
Последният император

Завръща се в списанието като управляваща отдел фотографи и оставя ярка следа в изданието завинаги. Една от най-известните й корици е публикувана през януари 1981-ва. Култовата фотография на голия Джон Ленън, прегърнал своята Йоко (Оно), е направена пет часа преди убийството му. И досега Лейбовиц я определя като „фотографията на живота ми“.

Скандалът с кралицата

Лейбовиц е първият американски фотограф, поканен да заснеме официалния портрет на кралица Елизабет II през 2007-а. В документален филм на BBC за първи път се прокрадва идеята, че на снимачната площадка Лейбовиц вбесява кралицата с изискването си да свали короната. След като се вдига голяма медийна пушилка, довела до уволнението на продуцента на предаването, дворецът кани Лейбовиц за фотосесия на кралицата с всичките й внуци през 2016-а. Така томахавката е заровена деликатно, но друга покана от двореца така и не пристига.

На гребена на вълната „Вог“

По-голяма част от 341 фотографии, включени в албума „Страна на чудесата“, са от фотосесии за американското издание на „Вог“, в което е поканена да работи от Ана Уинтур през 1998-а. „Обикновено фотографите, с които работим, възприемат модната фотосесия като илюстрация на дрехите. При Ани е точно обратното – тя „облича“ кадрите“, коментира ефекта Лейбовиц модната редакторка Филис Посняк.



Адреналинова буря

Никога не е крила, че в името на перфектната фотография е способна да премине всички граници на доброто възпитание и поведение. „Безпощадна съм в преследването на перфектния кадър“, коментира Лейбовиц в интервю за списание „Венити Феър“. Една от асистентките й през годините – Мари Хауърд, потвърждава: „Работата с Ани не е за хора със слаби сърца. Изискванията й са големи и не прави компромиси с нищо, защото не иска да съжалява, когато гледа резултата на финала. Дава обаче винаги добър пример, когато показ-
ва, че изискванията й важат най-напред за самата нея!“.

Парти с възглавници

През 2005-а Ани Лейбовиц снима Сара Джесика Паркър в хотел „Плаза“, Ню Йорк, часове преди да бъде изтърбушен и превърнат в комплекс от луксозни апартаменти. Използва почти „ремонтната“ ситуация като декор и така се ражда един от най-прочутите кадри от портфолиото й за „Вог“.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР