Модиляни за 15 франка на ден

През 2017 г. “Nu couché (sur le côté gauche)” на Амедео Модиляни е откупена за 157,2 милиона долара при търг на Christie's в Ню Йорк. Тази продажба я прави една от най-скъпите картини, появявали се някога на пазара на изкуство.

Кристина Тужарова 21 January 2022

Амедео Модиляни, Nu couché - sur le côté gauche (Легнала гола фигура - от лявата страна), 1817, маслени бои на платно, 84 х 146 см. Частна колекция

През 2017 г. “Nu couché (sur le côté gauche)” на Амедео Модиляни е откупена за 157,2 милиона долара при търг на Christie's в Ню Йорк. Тази продажба я прави една от най-скъпите картини, появявали се някога на пазара на изкуство.

Абсурдното е, че през целия си живот Модиляни е измъчван от бедност, злоупотреби с наркотици и болести, а приходите му стигат само за най-необходимото. Точно сто години преди въпросната продажба той рисува серия от подобни на “Nu couché” картини срещу 15 франка на ден и 5 франка за модела, платени от търговеца на картини Леополд Зборовски. Серията става скандално известна, когато е показана в първата и единствена изложба на Модиляни в галерията на Берт Вейл в Париж през 1917 г.

Една от картините, поставена на витрината на галерията, събира голяма тълпа, която привлича вниманието на полицай. Легендата разказва, че изложбата е затворена от разгневения служител на реда, а Зборовски продава само две рисунки на цена от 30 франка всяка.

Голите фигури привличат вниманието на публиката и тогава, и сега. За това допринася и репутацията на Модиляни на авантюрист и бохем. Историите за непредвидими настроения и бурен живот създават романтичен ореол около личността на италианския евреин, аутсайдер в Париж. Ранната му смърт през 1920-а, само на 35, както и последвалото самоубийство на годеницата му Жан Ебютерн доизграждат легендата и покачват цените на картините му. В нереалния свят на пазара на изкуство има връзка между рекламата и цената. Статии и анализи, посветени на картини, често са чиста проба рекламни послания.

Картината “Nu couché (sur le côté gauche)” според мнения на изкуствоведи е образ на модерна, самоуверена, сексуално освободена жена. Нарисувана през 1917 г., когато Първата световна война променя обществената значимост на жените, картината често е представяна като отразяваща революционен момент в социалната история. Дали достига високата си цена заради това? Дали с гръб към нас жената обръща глава, за да заяви новата си позиция в света, или това е още един привлекателен, но консервативен пример за женското тяло като обект в изкуството – традиция от Ренесанса до днес. Фантастична жена, която предлага фантастични преживявания, също като „Урбинската Венера“ на Тициан или „Одалиската“ на Енгър.

Модиляни се позовава на Ренесанса, но, от друга страна, синтезира африканско, египетско, източноазиатско изкуство в силно въздействащи картини с изцяло индивидуален принос към историята на модерното изкуство. Точно този аспект на работата му може да се проследи в настоящата изложба във виенската Албертина  –  „Модиляни – Пикасо. Революция на примитивизма“, посветена на 100-годишнината от смъртта на италианския художник. Изложбата продължи до 9 януари 2022 г.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР