Умният стил се купува със сърце

Ако е достатъчно добро за Сара Джесика Паркър, е достатъчно добро и за нас!

Александрина Петрова 13 May 2021

Актрисата пазарува дрехи втора ръка както за себе си, така и за децата си

Със сигурност сте се сблъсквали с темата за устойчивата „conscious“ мода и етичното пазаруване. Но какво всъщност означава това? Тенденцията за умен избор за гардероба се превърна в основна за много знаменитости. И има защо.

Да избираш какво да облечеш, се оказва доста отговорна задача, особено когато научиш някои факти. Модната индустрия е един от най-големите замърсители на планетата: според проучванията на екологичната организация „Грийнпийс“ повече от осем хиляди различни химикали се използват за превръщането на суровините във финалния продукт – дрехата. Тези химикали са опасни не само за околната среда, но и за заетите в производството, а след това – и за потребителите. Индустрията е вторият по големина потребител на вода в света – проучванията сочат, че се използват около 7500 литра вода за направата само на един чифт дънки! За сравнение, това е количеството вода, което един човек консумира за период от седем години. На конференцията на ООН за търговия и развитие през 2019 г. (UNCATD) бе заявено, че модната индустрия има по-висок въглероден отпечатък от морския и самолетния транспорт взети заедно. Плашещи статистики, които карат много хора да се замислят.

Днес марки като H&M имат категория „conscious“ („съзнателен“) за артикулите си, а големи имена като Prada и Tommy Hilfiger по време на пандемията произведоха колекции „устойчива“ мода. Миуча Прада заяви, че тези дрехи ще бъдат актуални и ще могат да се носят и след 50 години. Комфортът като условие при тях е на първо място. За да отговорят на въпроса какво всъщност е „умно пазаруване“ и „етична мода“, експерти от Лондонския моден колеж дават следното описание: това е мъдро и отговорно използване на ресурсите, без да се нарушава социалното и екологичното равновесие. Както виждаме и от гореспоменатите марки, да пазаруваш умно, означава да залагаш и на дрехи, които не обличаш веднъж, за да изхвърлиш след седмица, а можеш да носиш дълго, без да се налага да обновяваш гардероба си непрекъснато.

Затова, когато видите определението „conscious“ върху някои артикули, независимо дали става дума за бельо или официални тоалети, те обикновено са с минималистичен, изчистен дизайн, който е устойчив във времето. Като черната памучна блуза, бялата тениска, монохромното памучно бельо – задължителните артикули за всеки гардероб. Идеята е да се залага на качествени материи и непреходен дизайн, за да се предотврати постоянната нужда от пазаруване и съответно от производство.

За да сте сигурни, че пазарувате етично, марката трябва да ви даде шанс да научите „историята“ на дрехата – дали има ограничена употреба на химикали и дали е спазен кодексът, забраняващ експлоатацията на детски труд, тестване върху животни и използването на кожа. При създаването на мода има възможност да се използват органични материали от рециклирани или целулозни влакна. По време на Парижката седмица на модата Iris van Herpen представиха дрехи, направени изцяло от рециклирана от океаните пластмаса, в колаборация с организацията Parley For The Oceans.

Ако държите да пазарувате съзнателно, имате възможността да се спрете на дрехи втора ръка. И преди да отхвърлите секъндхенд модата, нека ви припомним, че самата Сара Джесика Паркър, безспорна модна икона, пазарува дрехи втора употреба за себе си и децата си. За сина си тя купува само и единствено такива дрехи: „Документалният филм „The True Cost“ („Истинската цена“) наистина ме промени и спрях да пазарувам нови неща за Джеймс. Момчетата постоянно късат дрехите си“, заяви Сара пред Vanity Fair. Актрисата открива този начин на пазаруване още като младо момиче, преди голямата си роля в „Сексът и градът“. Тогава тя просто не може да си позволи скъпи дизайнерски дрехи и затова търси техни стилни алтернативи в секъндхенд магазините. Така се научава да открива невероятни находки не само зад лъскавите витрини на големите брандове. В един от последните проекти на Паркър, сериала Divorce, по-голямата част от дрехите на героинята й Франсес са винтидж, втора употреба или закупени от благотворителни базари. Създаването на гардероба на сериала се превръща в същинско модно приключение, а още по-хубавото е, че артикулите са единствени по рода си. Човек не може просто да влезе в следващия магазин и да ги купи.

За сравнение, по време на снимките на легендарните шест сезона на „Сексът и градът“ дизайнерката по костюмите Патриша Фийлд не повтаря нито един тоалет. Героините носят дрехите само по веднъж. За сметка на това иконичната бяла пачка в „шапката“ на сериала, в която Кари Брадшоу се разхожда из Ню Йорк и е опръскана от автобус, струва едва 5 долара. И ако това не доказва клишето, че „стилът не се купува с пари“...

Кралските особи също рециклират! Кейт Мидълтън, която бе обявена за втората най-стилна личност в Европа след Виктория Бекъм в класацията на онлайн магазина Farfetch, дава пример за етично пазаруване. Не само че дама като Кейт, която винаги трябва да изглежда безупречно, повтаря много от тоалетите си, тя рециклира много от тях за следващите си кралски ангажименти.
По време на промо турнето си за филма Colossal Ан Хатауей носеше само дрехи втора употреба. За участието си в предаването Good Morning America актрисата облече рокля, с която се е сдобила от битпазар срещу 15 долара. Други знаменитости, които пазаруват секъндхенд, са Уинона Райдър, Хелън Мирън, Дрю Баримор, Джейда Пинкет Смит.

А пък 83-годишната Джейн Фонда се отказа от модния шопинг завинаги в полза на природата: „Никога повече няма да обновя гардероба си! Килограмите ми вече не се променят, така че спокойно мога да нося нещата, които притежавам от години“, заяви тя пред WWD.

А понеже по време на пандемията онлайн пазаруването се увеличи драстично, имаше нужда от достойни кампании, като #SecondHandSeptember, популяризиращи ползите от рециклирането на модните артикули. Тогава имена като Кейт Мос, Наоми Кембъл и Клоуи Севини дариха някои от най-ценните си дизайнерски съкровища на Oxfam, за да бъдат носени и от други хора. Целта на кампанията бе да се наложи различна етика в модната индустрия и да се създават нови дрехи от старите, пестейки ресурсите.

Колкото и статистики да трупаме, ще стигнем до един извод. А той е, че изборът ни в модата има тежест. Каква ли? Милиони тонове от дрехи, които свършват на сметището всяка година. За разлика от останалите тенденции, които губят харизма, щом станат „мейнстрийм“, екологичното пазаруване ще постигне целта си само ако се превърне в „масов вкус“.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР