Поглед в бъдещето - как се движи бюти индустрията
Салоните за красота ще комбинират услугите си с медитация, а възрастните се превръщат в основните клиенти на козметичните магазини. Накъде се е запътила индустрията за красота?
Люба Вангелова 30 April 2021
Салоните за красота ще комбинират услугите си с медитация, а възрастните се превръщат в основните клиенти на козметичните магазини. Накъде се е запътила индустрията за красота? Козметичните брандове ползват всички достъпни технологични възможности, за да спечелят и задържат потребителите. Още миналата година според BBC ярко се откроиха новости, интересни за всеки, който следи посоките на развитие на козметичната индустрия.
Съвременни технологии
„Умна“ козметика е търсеният отговор на персонализацията, на която толкова държат козметичните гиганти. За да бъде продаден един продукт, трябва да се знае какво предпочита конкретният клиент – според характера му, типа на тялото, на кожата и т.н. Съществуват и вече активно се ползват мобилни приложения, които фотографират лицето ви, анализират състоянието на кожата, препоръчват конкретни продукти и дори показват как би изглеждала кожата ви, ако полагате правилните грижи (подобен „сервиз“ предлага приложението Future You Simulation на Olay).
До бюти индустрията се добра и роботизацията. Няколко компании създадоха гаджети, които напомнят на принтери за грим – сканират кожата и нанасят точно необходимото количество козметичен „тонер“, за да изравнят цвета на лицето. Камерата на устройството обработва 200 кадъра в секунда и анализира светлите и тъмните области на лицето, за да избере правилния нюанс (устройството се нарича Opte, от Procter and Gamble).
Новият таргет: 65+
Според Bloomberg възрастните жени са златната жилка за бюти индустрията и в следващите 5 години козметичните продукти и услуги за дамите над 65 години ще се увеличат с 58%. Компанията за анализ на пазарите Research & Markets прогнозира, че в рамките на споменатите пет години просто повечето хора на Земята ще са на възраст около 60 години, а минимизиране на щетите от остаряването ще бъде ключова посока на дейност за козметичните гиганти. Засега най-голям интерес в това отношение демонстрира Япония, която така или иначе е идеална изпитателна площадка за производителите. Ето защо и все повече козметични компании избират за свои лица известни жени на възраст 45+ – Кейт Мос, Каролин Мърфи, Сюзан Сарандън, Джулиан Мур и др.
Медитация в плюс
Обичайният маникюр ще се превърне в медитативен сеанс. Това очаква и педикюра (ако не е съпроводен от гъдел, разбира се). В крайна сметка такива рутинни процедури заемат от времето ни и затова някои салони за спа и красота започват да ги комбинират с медитация. По данни на Global Wellness Institute (обединяващ 501 организации с нестопанска цел) в периода между 2012 и 2017 година медитиращите са се увеличили три пъти.
Прозрачност
Естествена красота и здраве е мантрата, която движи пазара днес. Декоративната козметика бе изтласкана на втори план, изместена от продукти в стил здравословен начин на живот, осъзнато потребление, екологичност и натуралност. Производителите се променят заедно с аудиторията си. А за тях все по-малко значение има цената, а по-голямо – какви съставки нанасят върху кожата си. Повечето се отказват, ако забележат синтетика или частици микропластмаса. Прозрачността скоро ще се превърне в основно задължение за повечето козметични марки.
По лицето посрещат
През последните 10 години се наблюдава сигурен растеж в търсенето на козметика за грижа за кожата и косата. Все още е валидно неписаното правило, че по външния вид посрещат, но днес този външен вид е „носен“ не от дрехите ни, а от тялото и лицето ни, и включва в себе си естественост. За разлика от грима, козметиката за грижа не се вижда, просто трябва да бъде нанесена (без нужда от майсторски умения). За сметка на това обаче трябва да бъде добре подбрана – тогава може и да ни освободи от ползването на грим. Козметиката за грижа сега е не само път към красота, тя е лакмус и за начина на живот. Макар индустрията отдавна да ни убеждава, че е необходимост, голяма част от нас все още вярват, че точно тези козметични продукти са лукс, а не средство за решаване на проблеми.
Gender Neutrality
Да създава продукти само за мъже или само за жени вече няма да е достатъчно за козметичната индустрия. Появиха се такива, подходящи едновременно и за двата пола, макар засега да са само маски за лице. Парфюмерийният пазар обаче отдавна е възприел този подход.
Waterless
В следващите 10-15 години ще виждаме все по-често тази дума върху етикетите на шампоани, кремове и лосиони. В света всеки ден се купува тонове козметика и голяма част от нея отива на сметището. Производството на козметика оказва влияние върху водния запас на планетата. По данни на агенция Mintel (водеща в света за проучване на пазара) към 2030-а 47% от населението ще живее под заплахата от воден дефицит. Така към парадигмата на „защита“, която ни осигурява козметиката, бе добавена и още една – производителите осъзнаха, че планетата трябва да бъде защитена от самите козметични продукти. Голяма част от тях – 70-80% от съдържанието им – включват вода. В тази перспектива популярността на безводната козметика в следващите години ще расте. Повечето козметични компании стартираха програми за опазване на природата, в които са посочили задачите си до 2030 г. – отделят средства за поддържане на екологичното равновесие, променят начина си на производство, опаковките им са произведени от рециклирана пластмаса и други подобни.
В крайна сметка красотата е бизнес. За десетилетие населението на Земята, приканвано постоянно към свръхконсумация, се е увеличило с около един милиард (от близо 7 милиарда през 2010-а). Имаме пазар, претоварен с идентични козметични продукти, на него се вихри конкурентна война между компаниите, които от своя страна облъчват чрез всякакви методи потребителите да купуват – в крайна сметка всички са уморени. Никой не е учуден, че на този фон се появи стремеж към минимализъм – здравият разум ни казва, че намалявайки потреблението, намаляваме вредата върху околната среда. Индустрията се адаптира, да се адаптираме и ние!