Красотата на мъжа - от Тутанкамон до Боуи

Люба Вангелова 23 April 2021

Снимка: getty images/guliver

Отношенията на мъжете със света на козметиката винаги са били объркващи и драматични.

Древните египтяни си слагали очна линия, и то не само за да предпазят очите си от изгарящото слънце. През европейското Средновековие хигиената била оскъдна, както и идеята за грим, но през Ренесанса аристократите започнали с любопитство да преоткриват пудрата за лице и перуката.

Спрял ги 19. век – тогава викторианският морал в Англия (която се превръща в създател на тенденциите в мъжката мода) решително отказал господата от пудрата. Докато настъпили 20-те и мъжката козметика изживяла разцвет. От холивудски актьори до обикновени момчета започнали да оформят прическите си със специални „мазни“ продукти, които придавали на косата им лъскав блясък.

Рудолф Валентино дори си позволил да се появи и извън екрана с молив за очи, което накарало медии като Chicago Tribune да поставят под съмнение „мъжествеността му“. Актьорът предизвикал автора на статията на дуел, по-скоро боксов мач, и го спечелил.

От сцената в живота

Половин век по-късно границите на „допустимото“ са се разширили поне три пъти. Ярките сценични образи на Дейвид Боуи си съперничат с тези на Риана и Лейди Гага днес. Гримьорът му Пиер Ларош имал и други подопечни като Миг Джагър. Точно тези двамата светът познава и като любители на грима извън сцената – не е ясно дали заради желание да провокират и в ежедневието си, или просто им е харесвала идеята за грим върху мъжкото лице. Боуи например признава, че гримът му помага да се чувства като „неземно същество, като супермен“.

Лак, блясък за устни и мъжки коректор

Сред почитателите на шокиращия и „театрален“ мъжки грим днес е Езра Милър, който винаги е готов да се появи на червения килим с три чифта очи. Голяма част от мъжете, които използват хиперболизирания грим, тестват границите на търпимостта към половото „сливане“ и се борят със стереотипите. Но понякога, също както и жените, те просто искат да бъдат по-красиви. Според техните представи за красота.

Мъжете на 21. век имат в арсенала си не само черна очна линия, ярко червило и лак за нокти. Дизайнерът Марк Джейкъбс използва и коректор, бронзант, балсам за устни и мус за вежди: „Вярвам, че всяко нещо може да бъде както женско, така и мъжко. Живеем в свят, в който момчетата носят грим, а момичетата – мъжки дрехи. Основното е хората да са щастливи“.  И индустрията реагира – козметичните марки все по-често избират мъже за свои лица – сред тях са L’Oréal, NYX, Maybelline, Essie, Benefit, Rimmel и Black Opal. Дори Chanel се фокусира върху мъжете, като им посвети цяла линия Boy De Chanel, а Givenchy лансира козметична колекция Mister. Някои марки пък обявиха козметиката си за „аджендърна“.

Разнообразието в ход

Според експерти популярността на мъжкия грим е свързана с нарастващата „видимост“ на общностите с различна сексуална ориентация или полова идентичност. Ако по-рано брандовете не ги забелязваха или ги отхвърляха, с началото на diversity ерата всичко се промени. Тези, които бяха аутсайдери, се превърнаха в авангард и задават тенденциите. Разбира се, изключваме карнавалните превъплъщения, не става дума и за това мъжете да изглеждат женствено. Идеята за мъжката козметика реално не е революционна – козметичните продукти от години помагат за справяне с проблеми като акне, белези, розацея или просто с несъвършенства като видимите пори. Бюти експерименти винаги ще съществуват, просто сега и мъжете имат свободата да ги правят.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР