Когато постоянно ви се спи...

Няколко съвета, които ще ви избавят от хроничната сънливост

eva.bg 28 ноември 2019

През студените месеци е много по-вероятно сънливостта да стане хронична и това да повлияе негативно на много аспекти от нашия живот. Сроковете биват изпускани, трудно намираме време за любимите си занимания, а срещите с приятелите не са така забавни, просто защото нямаме сили за забавление.

За да се реши проблемът, трябва към него да се подходи комплексно. Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да се избавите от хроничната сънливост.

Всички „дразнители“, вън от леглото!

Колкото и голямо удоволствие да ви доставя да гледате филми в леглото, да четете или пък да работите там, трябва да смените мястото за тези дейности. Психолозите са единодушни, че ако леглото е мястото, на което правим всички тези неща, психологическата граница между почивка и активност бива размита и така се лишавате от шанса за здрав сън.

Давайте си достатъчно сън

Това е най-лесното, а и най-логичното правило, към което трябва да се придържате – вечер да спите достатъчно дълго, а именно 7 до 9 часа. Всеизвестен факт е, че минимум толкова часове са ни необходими, за да може да функционира тялото ни правилно. Но макар и всеизвестен, този факт се забравя често или представлява лукс за повечето хора в днешния забързан свят. Но ако жертвате съня си, уж в полза на повече свършени задачи от графика, така жертвате и голяма част от продуктивността си. По-добре поспете повече, а после ще вършите всичко двойно по-бързо и много по-качествено.

Разпределяйте времето си мъдро

Когото и да попитате, ще ви каже, че трудно може да намери време да спи цели 8 часа. Но всичко е до пренареждане на графика. Слагайте приоритетите си на първо място, а всичко останало преместете за по-късно. Планирайте! И то планирайте така, че да вместите тези поне 8 часа сън. Когато успеете да го направите, ще ви се струва невъзможно да минете на друг режим, а и веднага ще усетите, че вършите далеч повече неща за по-кратко време, защото сте се наспали добре. Ако преди ви е отнемало повече време да се справите с някоя задача, причината е, че сте се концентрирали по-трудно, защото сте имали нужда от сън.

Недейте да спите през деня

Следобедният сън звучи просто като мечта за възрастния човек, а едва ли ще се намери някой, който да отрече, че е полезен. Да, той е полезен, но най-вече за децата, тъй като техният организъм още се развива. Но ако вие си легнете даже за един час следобед, ще снижите продуктивността си значително за остатъка от деня, а и ще си създадете проблем за това да имате здрав нощен сън.

Фиксирайте часа на събуждане

Съществува мнение, че фиксираните часове за лягане и за събуждане помагат за нормализирането на съня. Това мнение е широко разпространено, но е погрешно. Ако сте свикнали да заспивате след полунощ, а след това рязко решите за си легнете в 22:00, шансовете да заспите и да прекарате тези допълнителни часове в сън са малки. Всъщност е необходимо да фиксирате само часа си за събуждане. Това е достатъчно, за да накара организмът сам да си иска сън и ние в по-ранен час да усещаме, че вече е време да се шмугнем под завивките. Тази система нормализира естествените ритми на тялото и значително подобрява благосъстоянието ни през целия ден. Организмът се научава, че трябва да е продуктивен от този определен час, затова вечер дава сигнали кога  тлябва да го оставим да си почива.

Хранете се правилно и редовно

За нормализирането на съня помагат не само горепосочените режими, а и тези на хранене. Намирайте време за здравословна закуска сутрин, вместо да пиете кафето си с кроасан на път за работа. Правилната закуска ще ви осигури енергия и ще увеличи продуктивността ви. Недейте да забравяте и за обяда, независимо колко питателна е била закуската ви! Ако го пропуснете, няма да имате достатъчно енергия за вечерта.

Подгответе се за съня

Да, малко подготовка за съня може значително да го подобри. След тежък работен ден трябва да облекчите съзнанието си – медитирайте, слушайте музика, направете някакви упражнения, за да освободите стреса, или просто си направете гореща вана. Ако нищо от тези неща не ви е по вкуса, можете да минете само с билков чай, който помага за релаксацията, но се уверете, че той съдържа само билки и не сте си сложили черен или зелен чай, които имат високо съдържание на кофеин.

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР