Хората отдавна не оставят тенденциите от подиума да диктуват правилата в гардеробите им. Въпреки чувството, че висшата мода стана някак по-достъпна, вашият стил съвсем не е изцяло съставен от визиите, които виждаме по котешките пътечки, нали? За маратонките и чантата напоследък по-скоро съветват любими Instagram профили и блогове, които изместиха престижните подиуми, до чийто първи ред трудно можете да се доберете. А в социалните мрежи винаги сте front row, имате достъп до всички горещи модни трикове и тайни с два клика.
След като загубиха своята суперсила, за да повлияят на умовете на потребителя модните къщи се опитват да попаднат в сферата на манифестите – и излизат извън кожите си, за да отразят в колекциите си духа на времето, новите цели на настоящата ера.
Търсенето на zeitgeist, на този дух на времето и настоящата заобикаляща ни реалност довежда дизайнерите до всевъзможни съчетания на социални явления и шопинг, на културния код и поп музиката например, на женствеността и феминизма - все по-често виждаме тази социална ангажираност. Имайки всичко това предвид, завръщането на „dark romance“ естетиката ни се струва не като продължение на модата на черното, а повод да се замислим за това, което се случва в света.
Като художествено направление „мрачният романтизъм“ възниква през XVIII в. и продължава през Викторианската епоха през XIX в. Той се свързва с ирационалното, гротесктното, демоничното и мрачните романтици пресъздават образите на вампири, духове и всякакви демонични същества. Като тренд в модата можем да го разпознаем по тъмните цветове, яките, дантелата и романтичните детайли като цветята.
„Мрачни“ цветя от Dries van Noten, Givenchy и Marc Jacobs, мистика от Prada и Alexander McQueen и намигвания към Викторианската епоха от Simone Rocha – в галерията вижте как „dark romance” естетиката бе представена по световните подиуми от големите имена в модата.