Ефектът на невидимата жена

Комфортен, изчистен от силни акценти, преливащ в базови цветове – гардеробът на скандинавските модни блогърки приема по уникален начин особеностите на околната среда

Галина Друмева 31 January 2015

Модните експерти наричат този стил normcore. Pinterest бордовете – просто съвършенството на сивия пуловер. Интересното обаче е, че той се оказва онази необходима глътка прохладен северен въздух, идващ от Скандинавия и малко на юг от Северно море – от Холандия и Германия, – който предлага алтернатива на всичко сложно и нагласено в модно отношение.

Маратонки, риза, панталон

Normcore (от англ. normal – нормален, core – сърцевина) не е ново явление в модата, но отскоро олицетворява идеята, че всичко, което не е удобно, изглежда прекалено нагласено. „Normcore е онзи небрежен стил, който носи усещане за сила и самоувереност“, посочват от британския Vogue. В интервю за списанието дизайнерът Ричард Никол заявява, че normcore визията сякаш казва – „аз имам душа и интелект; уникален съм и няма нужда да го доказвам“. Уитни Варгас от T Magazine (изданието на New York Times) го нарича „ефекта на невидимата жена“.

В статията си Варгас разглежда феномена на френската марка Celine, която през годините изгражда силно разпознаваема идентичност, придържайки се към семплия характер на normcore. Градската униформа, наложена от Фийби Фило, креативния директор на бранда, включва свободен панталон, ниски обувки, класическа риза, сако – за предпочитане в тъмносиньо, черно или бежово. „Нейните дрехи са тихи, не носят акцент. Правят те невидим. С възможност да бъдеш видян отвъд външния си вид“, описва Варгас.

Модната теория изглежда съвсем просто на практика – „нормалният“ стил издига елементите от базовите секции на магазините до тренд. Тайната на тази трансформация се крие в предлагането на „скучни“ на вид модели, изработени обаче от висококачествени естествени материи, с перфектна кройка, носеща усещането за лукса на ръчната изработка. Това е главна движеща сила не само за Celine, но и за марки като Acne, Stella McCartney, Richard Nicoll, както и на достъпните алтернативи &Other Stories, COS и Monki – разклонения на шведския моден гигант H&M.

Всъщност всички характеристики на normcore стила сякаш се раждат, живеят и се развиват в гардеробите на Скандинавския полуостров като естествен отговор на условията на околната среда. Любимото придвижване с велосипед по павираните улици на Стокхолм и Копенхаген изисква майсторство. А също задължително – и удобни ниски обувки. Суровите климатични условия съвсем естествено определят любовта към плетивата и вълната.

Стилните палта със свободна кройка, толкова популярни на модния подиум от няколко сезона насам, в Скандинавия са просто комфортно допълнение на обемната многопластова зимна визия. Перфектният завършек на всичко това е палитрата цветове – почти изцяло натурална, възможно най-близка до естествената за кожата и вълната. Това включва разнообразни нюанси на бежово, сиво, черно и бяло.

Лед и светлорусо

Съвременните посланици на скандинавския normcore са най-често светлоруси, пишат на сложни езици и публикуват в социалните мрежи снимки на ледени пейзажи. Майсторството им се крие в интерпретирането на общата идея по собствен вкус, а резултатът е толкова вдъхновяващ, че ги превръща в разпознаваеми стрийт-стайл звезди. Такива са норвежката Ханели Мустапарта, шведките Елин Клинг (от едноименния блог) и Каролин Блумст (от Stockholm Street Style и Caroline’s Mode) – и двете вече със собствени модни линии. Както и Каролин Енгман от FashionSquad – един от петте най-популярни модни блога в света според платформата Bloglovin.

Към тези популярни скандинавски имена, стартирали онлайн кариерата си още със зараждането на блог-феномена през 2005 г., днес уверено се нареждат нови. Въпреки огромната интернет конкуренция. Пример са модните платформи I’m Next и Creators of Desire, стартирали през 2012-а. Първата обединява шест от най-влиятелните шведски модни блогъри, а втората – 10 гледни точки от целия свят.

През последните сезони сканди блогърите откриват на модния подиум огромен избор от normcore елементи, в които припознават себе си. Така неслучайно най-популярните аксесоари в блогърските платформи са безупречно удобните чехли Birkenstock за изминалото лято, ниските скейтърски обувки Vans и кецовете Isabel Marant. 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР