любовта е във въздуха

Миланската модна седмица мина под знака на 20-тата годишнита на Долче и Габана.

Милена Попова 25 November 2005

Миланската модна седмица мина под знака на 20-тата годишнита на Долче и Габана. Те бяха навсякъде - с голи бебета на корицата на Венити феър, споделяйки сърцераздирателно вътре как искат деца, дори без майка, на корицата на GQ, по страниците на италианските списания, по телевизионите канали. Затова и двете им ревюта се чакаха с най-голямо нетърпение като изненадата на миланските дефилета. И те наистина бяха изненада.

кънтриромантика

В неотдавна купения от тях театър Метропол дефилираха жени, обвити в дантели, с дълги бродирани и многоетажни поли, пристегнати със сатенени панделки, корсети, наивни роклички на карета, разкривайки тук -там предизвикателното бельо на прочутата гейдвойка. Рози и житни класове красяха силно набраните и пристегнати в кръста рокли и човек всеки момент очакваше да излезе девойка със запретнати поли, щедра пазва и гюм с мляко. Нямаше ги костюмите с изрязан силует, сексапилните панталони и блузи, типичните за марката шарки, градският шик, леко агресивен, които двамата дизайнери налагат от години. Явно са решили на всяка цена да поднесат изненада, вярвайки в принципа, че тя винаги работи повече, отколкото придържането към добре познат стил. Още повече, че и двамата, прехвърлили 40-те, досега винаги са улавяли отлично настроението на 20-годишните.

В ревюто на линията им D&G момичетата пък бяха, както се изрази една модна редакторка, "невинни като трохи от коледен кейк" - в бели прозрачни дрехи, с каскади от волани, бродерии, дантели. "Искахме да направим нещо изчистено, в духа на 70-те години, казва Долче, а Габана добавя: "... Защото нашата движеща сила е любовта". Не липсваха и отрязаните джинси в избелено синьо с бродирани маншети. На партито, посветено на 20- годишнината им, се появи Силвио Берлускони и куп холивудски звезди - Клое Севинджи, Ева Мендес, Лиз Хърли. В опакования в златен брокат нощен клуб се блъскаха над 2000 гости и само част от тях видяха изпълнението на прочутите френски танцьорки от Лидо под светещите инициали на двамата дизайнери, както и неувяхващата Дона Самър.

Кънтриромантиката е помамила и една друга известна двойка в света на модата - братята Дийн и Дан Катен, дизайнери на Dsquarеd. При тях тенденцията е буквално изведена - на сцената имаше хамбар за сено, вятърна мелница и кобила с жребче. На фона на кънтримузика видяхме дрехи, които Долче и Габана вече са показвали - кожени панталони и къси якета с апликации, секси ризи, джинси с апликации от кожа, рокли с изрязан силует...

другият полюс: ърбъншик

На другия полюс, твърдо застанали зад концепцията на ърбан шика, са Армани, Полини, Прада. Но и при тях любовта се носи във въздуха.

Изненада поднесе и Армани. Млади жени и малко мъже, избрани от краля на модата на кастинги в цяла Италия, се смесиха с професионални манекенки. Идеята е да се миксира стрийтмодата с хитови решения, за да се постигне новият градски шик. Втората изненада беше мястото на ревюто на линията Еmporio Armani - в триетажния му магазин. Армани обяснява идеите си за пролетта на 2006 така:

«Това е новият градски шик, това е жената на днешния ден, тя е независима от тенденции и смело миксира идеите на различните епохи.» Дръзките комбинации на несъвместими елементи, например пола на цветя и сако на райета в различни гами, при Армани звучат убедително. Или на къси сака върху цветни поли, цветни поли върху къси панталонки, семпли рокли и лежерни дълги панталони. Мъжете носиха като брошки на ревера си часовници. Не случайно зрителите на дефилето получиха и новия му парфюм, недвусмислено наречен city glam.

Липсваше онзи рафиниран детайл и класическа елегантност, които са запазената му марка, но те пък се появиха в линията Джорджо Армани и залата ги оцени с възторжени ръкопляскания. Изляти по тялото рокли с холивудски шик в тюркоазено, слонова кост и шампанско бяха въплащение на вечния гламур, който прави вечерната рокля неустоима и №1 във вашия шопинг лист. Шифон, тюл и бродерии бяха дискретно вписани в тях. И още: рокли като бижута, изцяло в камъни Сваровски, костюми с мек силует и елегантно излъчване, ненатрапчив лукс и категорична класа плюс елегантни аксесоари. Късите му сака върху поли тип лале, са тенденция, приветствана и от другите италиански дизайнери.

Най-продаваната италианска дизайнерка Миуча Прада също като Армани не обича да кокетничи с масовия вкус и черпи идеи от суровата градска среда. "Искам да вървя напред като се откажа от носталгията. Това означава да се откажа от тялото", заяви на журналистите Прада и ги хвърли в дълбок размисъл. Разбира се, всяка колекция, която предизвиква смесени чувства, може да намери философско обяснение. Но ако се абстрахираме от философията, Прада наистина отказва да се подчинява на общата романтично-женствена тенденция в италианската мода. Нейните рокли с претенции за романтичност стоят някак строго, ризите - бели и дълги почти до коляното, стоят много странно със сиви набрани чорапи, обувките са преднамерено груби, а чантите - огромни.

И все пак: цялата тази стилистика, която уж отрича женското тяло, не подчертава ли неговата крехкост? Прада обича загадките. Коментаторите обаче я съветват първо да ги разреши за себе си, а докато търси отговора, да се обърне към "сувенирите на миналото", които тя така умело използва в предишните си колекции, например плетените на една кука дантели като апликации върху вълнени поли и рокли. Миу Миу колекцията обаче показа, че Прада ни най-малко не загърбва миналото: къси рокли с изплъзващо се рамо или буфан ръкави и висока талия в стила на 60-те и великолепни обувки бяха акцентът й.

Хитовият модел на Полини е рокля от сив сатен с линия, следваща тялото, висока талия и апликации от сребърни брошки, от които висят безопасни игли. Тези брошки са и върху строги жакети, съчетани с тесни скъсени "матадорски" панталони. В комбинация с шапки, които носят пикадорите в борбата с бикове, силуетите на Полини с тесни панталони и ризи с широки ръкави изглеждат много шик. Явно, че Рифат Озбек, който твори втори сезон за Полини, успява да убеди консервативната в най-добрия смисъл на думата фамилия - собственици да заложат на по-екстравагантни решения. Колекцията обувки и чанти, които показа Полини, и които са всъщност неин специалитет, са класически елегантни - обувките с тънки каишки, чантите - квадратни с дълги ресни.

стилът "Палм бийч"

Неотдавна завърнала се от почивка в Палм Спрингс, Калифорния, Донатела е пленена от цветовете на пясъка и морето. Нейните рокли в пясъчнобежово и тъмносиньо са украсени с кристали и перли като бижута. И забележете: полите са три пръста под коляното! Спокойна, перфектно конструирана мода, залагаща на класиката, с олекотени линии и с категорично поставен акцент. Високите талии и гръцкият силует са отправна точка на нейната колекция. Самата Донатела се появи усмихната в семпла тъмна блуза и тъмен панталон, тип цигара. Публиката очакваше Деми Мур, лицето на нейната рекламна кампания, или най-малкото Мадона, но отново, както през февруарската седмица на модата в Милано, се появи Лиз Хърли. Виктория Бекъм пък отново беше на предната редица в залата на Долче и Габана, заедно с Тина Търнър.

Палм бийч е вдъхновил не само Донатела, но и Кавали. Ако искате от десет метра да си личи, че сте облечени в Кавали, можете да изберете емблематичната за сезона негова комбинация: златен блейзер върху раирани панталони в бяло, жълто и кафяво със зелена риза и колан. Или рокля с кринолин и дълбоко деколте със задължителните златни аксесоари - колан, малка чанта, шапка или къси панталонки - всичко в злато. Леопардовите шарки трябва да замените с категорични и плътни райета в бяло, червено и синьо, къси панталонки на квадратчета, рокли в преливащи цветове на тропически залез или с щампи на палми върху пясъчножълта органза, къса рокля от тафта на бели и златни квадратчета.

Колкото и екстравагантен да е Кавали, трябва да се признае, че в неговите рокли жените изглеждат много съблазнителни. Същото се отнася и за банските, които показа - черни и бели ромбове, триъгълници и квадрати, съединени със златни халки и поръбени с блестящи кантове.
Вдъхновението, почерпено от плажовете на Калифорния, не е ли обаче просто желание за тотален пробив на американския пазар, където акциите на Прада и Армани се котират засега много по-високо, отколкото на останалите италиански дизайнери?

неокласика, новото деколте: гърбът

Макс Мара с ревюто си заяви категорично: новото деколте е ... гърбът! Затова акцентът на много от дрехите беше дълбоко изрязаният гръб - тип лодка или с ефектни тиранти върху голата кожа, както и дрехи, които се "отхлупват" на гърба. Като цяло колекцията беше химн на стила easy living - леки, лежерни дрехи в сафари стил или дълги рокли на райета, свободни и удобни. Панталоните също са широки, комфортни, с елегантен детайл и с висока талия.
Ярки цветя върху сиво-черно райе бяха лайтмотивът на колекцията. Великолепни ризи показа Sportmax, в комбинация с панталони и поли с висока талия. И в двете колекции ретроелементите от 60-те години са вписани в модерна визия.

В класиката е потърсила ключа за успех и една друга, много коментирана тази година марка - Гучи. Десет години след като Том Форд разтърси италианската мода с кадифено-черната си колекция с високи остри ботуши, нещо свежо се появи на дефилетата на марката: ярки, цветни щампи, семпли кройки. Фрида Джанини, 32-годишната нова дизайнерка на Гучи, казва, че е уморена от периода на монохромност и че обича щампите и цветовете. "Искам моето поколение да носи дрехи, в които блясъкът и луксът са интелигентно вградени", казва Фрида, отричайки първосигналното високомерие на младите дизайнери, поканени от една могъща марка. (Фрида Джанини нашумя с колекцията си аксесоари, които съставят 80 % от продажбите на Гучи: цветни, флорални чанти, като мотивът им е взет от един шал, изработен специално за Грейс Кели през 60-те.)

Още с първата поява на моделите на подиума публиката разбра, че компанията Гучи е намерила точния дизайнер. Рафинираният сексапил не е в откровената еротика на Том Форд, а в тесните сака, блузите по тялото с дълбоко деколте и буфан ръкав, тесните панталони, вечерните рокли, които - както при Макс Мара, акцентират върху гърба, и разбира се - в прекрасните чанти и обувки от блестяща кожа и метал.

Дизайнерският екип на Москино също се вписва в тази тенденция. Той е създал образа на момиче, открило съкровища от гардероба на баба си и ги миксирало смело и с капка ирония с дрехи, принадлежащи на стрийт модата: например сатенена риза в бледорозово в стила на 30-те с черно кожено мотоциклетистко яке или коктейлна рокля от 60-те - с висока талия и панделка върху деколтето с тийнейджърски обувки на дебели платформи в сигнални цветове, златни тренчкоти с очилата на лолитките - с форма на сърце и розови рамки. Дизайнерите на Москино май са единствените, които не се поддават на всеобщата мания към ресни, въжета и волани. В тяхната колекция имаше дори ироничен намек към това преиграване - рокля с щампа на въображаеми волани.

самотният връх: Фере

Извън тенденции, модни залитания и желание да се хареса на публиката отново беше Фере. Гениалният дизайнер този път изненада с колекция в бяло, едновременно сложна и лека, с чувство за фриволност, въпреки сложните архитектурни кройки. Жената на Фере отново е недостижима, загадъчна, но едновременно с това страстна. За вечерта: рокли от ламе и каскади от блестящи вериги, ултрафини сложни ризи от органза или тюл с множество плисета, рокли с изящен силует за червената пътека. Бюстиета от колани, гигантски чанти, гигантски бижута, обеци и колиета в марокански стил, сандали и сабо с дебели дървени платформи, великолепни дамски смокинги. Не случайно модните коментатори обичат да казват, че самият той е тенденция, а неговите идеи са толкова ярки...

любовта е във въздуха!

Най-силната тенденция, около която се обединяват повечето марки, е романтичност и женственост, а нейната еманация е красивата като цвят и форми рокля.
Етро, Мисони и Айсберг показаха най-пъстрите и свежи като щампи колекции, като особено красива беше колекцията на Етро. Младата Вероника Етро е направила колекция, която тя нарича "пътешествие от светлина и цвят". Част от платовете са ръчно рисувани, част от детайлите - ръчно изработени. Дрехите улавят искрящия колорит на Средиземноморието, дългите рокли са в гръцки стил в преливащи ярки цветове. Наслагването на щампи и багри е направено много майсторски.

Колекцията на Анжела Мисони за едноименната марка е в бонбонени цветове върху шифон, органза, сатен, с акцент въху красиви полички и кукленски рокли.
Изключително красиви и екстравагантни аксесоари, както и при Фере: златни нашийници, широки златни колани, обувки на висок ток със златни катарами, малки златни чанти и дори златни шапки, асиметрични бански в черно и бяло с огромни златни халки. И двете марки ще се продават от пролетта в български магазини.

 

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР