Джорджо Армани

По време на парижката седмица haute couture дизайнерът представи своята първа колекция висша мода пред парижка публика.

Милена Попова 14 April 2005

фотографиите на марио тестино и сам фокнър, от мейкинга на новата рекламна кампания на Емпорио Армани за пролет-лято 2005, любезно предоставени от офиса на Армани

По време на парижката седмица haute couture Армани представи своята първа колекция висша мода пред парижка публика. Това стана в същото време, когато няколко дизайнери от категорията на Унгаро обявиха излизането си от света на висшата мода.

Армани, който миналата година чества 70 години, продължава да удивлява критиците и публиката с нови идеи, енергия и все по-голям размер на платените данъци. Днес той управлява 100 % от империята си, оценена на 1 400 млрд евро, пуска около 10 линии дрехи и има 34 мегамагазина в цял свят. През април компанията открива голям магазин Емпорио Армани в София, на бул. «Витоша».

По този повод кралят на модата, както го нарече «арманизираната» модна преса, беше любезен да даде интервю на списание ЕВА.

Откриването на голям магазин Емпорио Армани в България ще промени модния ни пазар. Как си представяте България, какво знаете за нея?

България има невероятно богато културно и историческо наследство, традиции в архитектурата и музиката. Аз съм запален почитател на вашата фолклорна музика и на вашата оперна певица Райна Кабаиванска, която е гостувала на много от най-големите световни оперни сцени (дебютът й в Ла Скала, Милано, беше през 1961 г. и аз още го помня) и в момента живее в Рим. Страната ви е сред най-бързо развиващите се пазари и то с потребители, които очевидно обичат модата и стила. Много се вълнувам за откриването и мисля, че в България ще има търсене на Емпорио. Бързото ви развитие и вкуса към модата са сигурни индикации, че новият магазин на Емпорио Армани ще има голям успех. Самият аз бих искал да дойда в България и ще го направя по-нататък, защото ме интересува вашата природа, вашата музика, вашият дух.

Какво е онова, което знаете сега за живота и за модата, което не сте знаели преди 30 години, когато откривахте Дома Армани?

В началото, когато започнах, дори и в най-смелите си мечти не съм си представял как, в каква степен ще се развие марката Армани. След първия си сезон просто се вълнувах, че все още съм в този бизнес. Плановете ми бяха доста прости и ограничени. Но бавно, бавно продължавах да създавам и да изследвам и за щастие успеха на линиите ми позволи да поемам рискове. Мисля, че най-важният урок, който научих през годините, е винаги да се фокусирам върху същината на стила и да остана адекватен и практичен. Ако имаш ясно изявена естетика, винаги ще бъдеш уважаван. Опасността се крие в подражанието и поддаването на тенденции, които не отговарят на чувството ти за стил. А сега, 60 сезона по-късно, не съжалявам за нищо, въпреки че ако можех да започна от начало, бих се наслаждавал повече на личния си живот.

Кариерата ми е там, където е днес, защото работех много, много упорито. През уикендите, вечерите, дори на празниците. Моята работа е моят живот. Успехът не идва без жертви. Напоследък се опитвам да отделям повече време за себе си и от време на време си позволявам да замина някъде за уикендите с яхтата си Мариу или в лятната си къща на средиземноморския остров Пантелерия.

В интервюто си пред "Le Monde", ноември миналата година вие казахте: "Времето на дизайнерите-звезди отмина. А обичайните бизнесмени и борсови посредници не разбират от мода." Това ли е причината да отказвате да продавате части от вашата модна империя на "гигантите на лукса"?

Първо да изясня, че нямам желание да продавам компанията си спешно. И все пак осъзнавам, че няма винаги да бъда наоколо и затова поддържам организацията с помощта на малка група от способни мениджъри, които да се погрижат за всичко, когато аз вече няма да мога. Но със сигурност изключвам съюз с друга модна фирма, тъй като това ще доведе до съперничество и ревност. Най-добрият вариант би бил инвеститор от друг сектор да инвестира в компанията, като в същото време позволи на марката да развива собствената си идентичност. Трябва да бъде купувач, който разбира философията ми. Но както знаете, нямам намерение да насилвам нещата. Времето ще покаже.

Elle a du charm беше мотото на линията Джорджо Армани по време на модната седмица в Милано. Кога една жена има чар?
Една жена има чар, когато наистина слуша собствените си модни инстинкти. Трябва да познава тялото си, да експериментира с детайлите, да умее да изразява себе си по ясен начин. Жената, която иска да има чар, трябва избере стила и елегантността пред временните модни увлечения. Ако си създаде собствено излъчване, изразяващо индивидуалност и чар, резултатът ще е възхитителен.

Какво ви вдъхнови за колекциите ви Джорджо Армани и Емпорио Армани за есен-зима 2006? Защо решихте да изненадате публиката с по-различен стил?

Дамската есенно-зимна колекция Джорджо Армани отразява идеите ми за чар и чувствена елегантност. Тя е вдъхновена от новия манифест, който е комбинация от логика и интуиция, както и носещи наслада допълнителни хитри и иронични детайли. Колекциите Джорджо Армани винаги са били критикувани както заради комерсиалността си, така и заради така необходимата според медиите "фантазия". Пресата винаги иска "идея". Този сезон идеята идва от късите панталони, бермуди, от по-широките панталони до дългите класически панталони - определено ретро, използвани от всички дизайнери. Този сезон те просто са по-свежи.

Емпорио Армани залага на духа "joie de vivre" (радост от живота), смесващ нотки ирония с вълнуващи модерни елементи. Ключови в колекцията са късите поли - прави или с обем, богата селекция от женствени якета и сака с маншети от велур и/или кожа, стилни палта и впечатляващи аксесоари, като тюрбани, напомнящи за Катрин Хепбърн. Тази колекция е за онези модерни млади жени, които трансформират монотонността на ежедневието си във вдъхновяващи моменти, и всичко това ни напомня блясъка на Холивуд.

Каква е целта на ограничената ви колекция Prive? Прави ли са журналистите да говорят за полувисша мода, която ще замени висшата?

Много хора ми задават този въпрос. В колекциите ми прет-а-порте винаги са присъствали по няколко специални модела. С повишаването на интереса към дрехи, които са ексклузивни и уникални, замислих колекцията Prive като естествено продължение на висшата мода. Времето настъпи, когато някои от дизайнерите се отказаха от висшата мода. Най-вероятно някои от тях се оттеглиха, защото нямаха реална клиентела в света на прет-а-порте, която да се възползва от такава персонална и ексклузивна услуга.

Тази първа колекция, която представих в Париж по време на седмицата висша мода тази година, включва около 35 вечерни облекла. За някои висшата мода е само костюм и театър. Но не и за мен. Създадох тази колекция с доста прагматизъм. Тя цели предлагане на специална, персонална услуга и ексклузивно обслужване на най-добрите ми клиенти. Всичко е ръчна изработка.

Специално за тази линия създадох малко ателие в Милано, с двадесет специализирани шивачи, добре познати във висшата мода, които изработват всичко на ръка. Но трябва да е ясно, че това е висшата мода през моите очи, която олицетворява моя начин на мислене. Искам да отговоря на истинските изисквания на висшата мода, създавайки дрехи, които да бъдат променяни в размери, които да прилягат на жените и да ги правят по-красиви.

Вие бяхте първият, който предложи на Америка съвършено нов еталон за стил и елегантност - и в мъжката, и в женската мода. Коя от холивудските актриси днес за вас е символ на елегантност и стил?

Толкова са много, че не мога да изброя само няколко имена. Имах щастието да работя с някои от големите актьори и актриси от Холивуд. След като една година са носили Армани, на следващата те пак избират тази марка, и това е, защото ми се доверяват. Жените, които наистина се вслушват в собствените си модни инстинкти, успяват да изпъкнат пред останалите. Някои от актрисите в Холивуд наистина са символ на елегантност и стил, сред тях са Мишел Пфайфър, Ашли Джъд, Джулия Робъртс, Джоди Фостър. Чарът, изискаността и елегантността печелят пред временните модни увлечения, които целят да привличат вниманието.... Но грешното внимание.

Кого от най-новото поколение дизайнери харесвате?

Много са. Харесвам Готие, Ямамото, Марк Джейкъбс и Роберто Mеникети. Това са дизайнери, които наистина развиват своите идеи и не разчитат само на някакви "шоу" трикове.

Известно е, че вашият кабинет е до тавана запълнен с книги. Коя от тях най-често отваряте?

Наскоро сътрудничих за издаването на книга в органичен тираж - Vanity Far America "Oscar Nights" (Панаир на суетата Америка: "Нощта на Оскарите") Показва някои от най-красивите, необичайни и иронични моменти от Оскарите. (Преди двадесет години Америка полудява по Джорджо Армани, след като Ричард Гиър се появава във филма "Американски жиголо" със секси костюм на Армани. Оттогава Армани облича голяма част от холивудските звезди на големите церемонии, като е известно, че никога не плаща на звезда, за да носи дрехите му, както правят други дизайнери. В този албум може да се проследи как италинското чувство за елегантност и рафиниран сексапил завладява Холивуд. - бел. авт.)

В текстовете за вас се говори за огромното влияние, което е имала майка ви - типична италианска красавица с определен стил и излъчване. Тя ли е човекът, повлиял ви най-много да се заемете с мода?

Майка ми - Мария, наистина ми е оказала голямо влияние. Тя винаги се обличаше безупречно, със собствен блясък, въпреки че никога не е имала много пари за дрехи. Тя ме научи, че за да създам нещо красиво, трябва да направя само най-необходимото и нищо повече.

Без какво не можете?

Без дневните ми тренировки. Едно от най-големите ми лични постижения е, че успях да вляза във форма. Допреди десет години не обръщах особено внимание на тялото си. Но в началото на деветдесетте се видях по телевизията и не останах доволен от гледката. Така че започнах да тренирам със собствен инструктор и да спазвам хранителен режим. В началото ми беше доста трудно. Но сега не мога да живея без това! Дава ми огромно количество енергия и ми помага да се концентрирам.

Какви сънища сънувате - цветни или черно-бели?

Ще бъда откровен - най-често не си спомням какво съм сънувал. Но сънищата, които помня, са някаква смесица от черно-бели спомени от детството ми и цветни картини от настоящето и бъдещето. Винаги са смесени и противоречиви.

ТВОЯТ КОМЕНТАР