Перфектната жена

Този сезон е с тесен панталон, черен блейзър и блуза от шифон

Ивайло Харалампиев 10 March 2007

Стане ли въпрос за масови, достъпни ценово и качествени дрехи, които предлагат дизайн, съобразен с последните трендове, испанските марки нямат конкуренция. За около 20 години MANGO и ZARA преминаха през няколко етапа – скромно начало, вериги от магазини, модни гиганти в световен мащаб.

EVA разговаря с Енрик Каси, генерален директор на MANGO.

Според легендата започвате с малък склад преди двайсетина години, а днес Mango е могъща модна империя...

Първият магазин беше в Барселона през 1984 г. Скоро установихме, че трябва да развием система за производство just-in-time, т.е. в зависимост от търсенето на пазара във всеки момент. Възможността за международно разрастване се появи по-скоро по случайност, както често се случва в бизнеса. Започнахме с Португалия, после Франция. През 1998 г. се превърнахме във вторите по мащаб износители на мода в Испания. Сега Mango има над 850 магазина в 81 страни.

Как решавате да стъпите на нов пазар, България например?

В момента жените от Източна Европа са едни от най-добрите ни клиентки. Започнахме през 1998 г. с Унгария, после Словения, Словакия, Румъния и навсякъде резултатите бяха прекрасни. Беше въпрос на време, място за магазин и добър партньор, за да се появим и в България. Искаме да присъстваме във всички големи градове по света.

Известно е, че големите марки съобразяват колекциите си с различните пазари, вкусове и традиции. А вие?

Важно е да можеш да се адаптираш към специфичните изисквания, без да се отдалечаваш от оригиналната концепция. За това се грижи отделът за дизайн на специални колекции. Колекцията “Студени страни” е за държавите, в които климатичните фактори изискват по-дебели дрехи. Акцентът в “Азиатски страни” е върху средния ръст на хората там. Специалната колекция “Топли страни” се отличава с по-лежерните материи и свежия дизайн.

С последната специална колекция, “Арабски страни”, търсим алтернативни модели, с които да заместим традиционните abayas и chadores. Затварят се деколтетата, удължават се полите, изобилстват блузоните. Но не смятам, че дизайнерите диктуват модата, защото в крайна сметка избират купувачите. Успехът се корени именно в способността така да комбинираш дрехите с маркетинговите и търговските техники, че във всеки момент да си готов да предложиш точно това, което се търси.

Как създавате нова колекция? Кой избира моделите, материите?

Имаме екип, който специално се занимава с анализ на социално-културните промени, повлияли поведението на потребителя, изкуството, архитектурата, модата. Този тим за координация присъства и на важни панаири, кинофестивали. Изследват дори естетиката на минали епохи, която може да се завърне като вдъхновение. След като тенденциите се дефинират, екипът за селекция на продукта се занимава с моделите и материите на колекцията.

Как комбинирате разумните цени с желанието на купувачите за ексклузивност?

Опитваме се да прилагаме блясъка на бутиците – дрехите не са по щандовете, а са прецизно изложени. Освен това за сезон есен-зима 2005/06 лансирахме новата колекция Exclusive Edition, която бе приета чудесно. Ще продължим и през този сезон, като включим нови материи - копринена тафта, бродерии, жакард, лен, кашмир, сатен, както и аксесоари от кожа и лен. Серията, която е по магазините от февруари 2006, ще продължи да бъде с ограничен тираж и ексклузивна продажба само в определени магазини на марката.

Демократизирането на модата чрез марки от ранга на Mango ще повлияе ли висшата мода?

По-скоро прет-а-порте модата. Но във всеки случай марките трябва да се адаптират към времената и към вкусовете на потребителя. Трябва да се обновяват и да се самоизмислят отново и отново, за да останат на пазара. Така е не само в модата.

Какво ще препоръчате на една жена, за да не сбърка в избора си на тоалет?

Ще ви дам конкретен пример за настоящия сезон - в момента имиджът, с който една жена не може да сбърка през деня, включва сив или черен панталон цигара и черен блейзер, комбиниран с шифонена или копринена блуза или дори с тениска на райе и чанта maxi size.
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР