Тялото като инструмент

Насладете на красотата на човешкото тяло като основно изразно средство на хора с различни професии

07 June 2014

стайлинг Анатоли Тодоров; фотография Светослав Караджов; грим Даниела Аврамова и Елиза Попова;

„Възприемам тялото си като инструмент. Както цигуларят вади цигулката от калъфа и свири с нея, така и аз свалям дрехите и разказвам история с тялото си.“ Това каза в интервю за EVA актьорът Леонид Йовчев, след като направи от постановката „Хамлет“ в Народния театър хит на миналогодишния театрален сезон, изигравайки лудостта на датския принц така, както майка го е родила. На фона на успеха си на сцената Леонид отказа участие във фотосесията на списание EVA, в която поканихме хора, работещи с тялото си, буквално изкарвайки хляба си с него.

Да, тялото е инструмент, с който професионално си служат мнозина, но малцина са тези, които се осмеляват да го направят с максималната му изразителност и естествена прелест дори и в служба на изкуството. Малцина са тези, които не се срамуват от голотата, които харесват и обичат тялото си и могат да застанат на сцената или пред обектива така, както е танцувала Айседора Дънкан. Както играе в „Нимфоманка“ Шарлот Генсбур. Както Гала е позирала на Салвадор Дали. Както е рисувал и ваял Микеланджело хората, боговете и демоните. Впрочем знаете ли името на художника, натоварен от папа Павел IV да покрие интимните части по телата на фреската „Страшният съд“ в Сикстинската капела? Има го някъде в аналите на Ватикана, или на изкуството на Ренесанса, или на лицемерната благочестивост – Даниеле де Волтера, по-известен с прозвището Гащника.
И така не по Гащника, а по Микеланджело се насладете на красотата на човешкото тяло като основно изразно средство на хора с различни професии.

 

Инструмент на изобразителното изкуство - Илияна Николова

 

Тя е модел не само на студентите в Художествената академия, но и на най-големите български художници – сред тях акад. Светлин Русев, даже казват, че е любимият му модел. Идва на снимки направо от ателието по скулптура, където е позирала повече от два часа права с вдигнати ръце. Прави го вече 11 години, като основно с това си изкарва прехраната. Казва, че пожелала да бъде модел на художници още когато била на 16 години, след като гледала някакъв филм. Направила го чак когато децата й пораснали. За да бъде всеки ден пред ученици от Художественото училище и студенти в Художествената академия, човек не трябва да е обсебен от някакви идеални пропорции, а да е напълно естествен и да не се притеснява от голотата. А, и още – да е много търпелив. Може би заради това свое качество Илияна е сред най-търсените жени модели. Може да го прави, докато иска – няма ограничения за възраст, сред колегите й има и такива с над 30-годишен стаж.

 

Инструмент на балета - Момчил Младенов

 

Той е нашето момче на световната балетна сцена. В качеството си на главен солист на „Сюзън Фарел балет“, Вашингтон, миналата година осъществи една своя голяма – поредната! – мечта: да докара в София трупата на Фарел и да танцува с нея на сцената на Софийската опера. Голям, в буквалния и преносния смисъл на думата (висок 190 см, можете ли да си представите друг Дон Кихот в едноименния спектакъл на Баланчин!), роденият преди близо 40 години в Бургас Момчил върви към върховете на балетното изкуство, без да пропуска стъпало. И потвърждава правилото, че късметът идва при подготвените – заминавайки за САЩ преди повече от 10 години, не спира да поддържа форма дори и когато няма условия за нормален екзерсиз. Явява се на кастинги, кастинги, кастинги. И съдбата го намира в лицето на Сюзън Фарел, последната муза на великия Джордж Баланчин. Момчил Младенов е главен солист на нейния балет „Кенеди Център“ във Вашингтон и асистент на хореографката Катрин Поузин.

 

Инструмент на пърформънса - Алек Сандър

 

С изненадваща лекота той се съгласи да участва в сесията – същата, с която се изявява като модел, диджей, създател и изпълнител на модерна музика, при това не къде да е, а в Голямата ябълка. Клипът на последното му парче Say That You Love Me е заснет в хотел близо до Сентръл Парк, където е сниман филмът „Сам вкъщи“. Алек Сандър, чието име е разделено на две, за да се превърне в артистичен псевдоним, е пораснал в Германия, където родителите му са емигрирали в началото на 90-те. През 2009 заминава за САЩ и след запознанството си с южнокорейския артист Йозмит потегля в посоката на модерното изкуство като продуцент и участник в спектаклите на странния тип, който не крие хомосексуалността си и прави авангардни пърформънси (един от тях с Марина Абрамович в МоМА).

 

Инструмент на съблазънта - мистър Джани и мис Анжела

 

Няма друга професия, в която да се изисква толкова много да нямаш срам от голотата. И да притежаваш сексапил, който не е кодиран в килограми, пропорции, възраст дори. Мис Анжела и Мистър Джани са част от трупата Dangers Dance Erotic Show, която включва общо 25 жени и 7 мъже. Участвали са в почти всички телевизионни формати, в които има музика и танци – Денсинг Старс, Мюзик Айдъл, Танцувай с мен – и като хореографи, и като танцьори. Мистър Джани е професионален фитнес инструктор, танцува от 12 години. Мис Анжела е сред най-желаните гости на ергeнски партита.

 

Инструмент на страстта - Раул Торес

 

Тропическа жега, бели плажове и много румба, мамбо и ча-ча, нали? Това е кубинецът, който преди 11 години дойде в България и остана, да му се чуди човек защо, след като е пътувал с трупата Тропикана и в Лондон, и в Берлин, и в Хамбург, обиколил е Швейцария, Испания, Канарите... Раул – пак повтарям, макар да е уж известно – няма родствена връзка с Алфредо Торес. Има своя школа за танци Торес Тропикана, десетки ученици, желаещи да изучат изкуството на салсата и латино танците. Можете ли да му дадете 48 години?

 

Инструмент на модата - Ивета Димитрова

 

Всички сме чували покъртителните истории как модели са засищали глада си, ядейки хартиени салфетки, как са били на прага или дори в лапите на анорексията и булимията. Модната камера „обича“ безплътните, дрехите стоят красиво на дългокраките. Ивета е под минималната височина 178 см, по която големите агенции избират моделите жени. Само 172 см, но е стройна и грацилна, с екзотични черти. Шегува се, че повече настояват да я снимат гола, отколкото облечена. Фотографът Светльо Караджов я успокоява, че щом е така, значи е „вървежна“, трябвало да се притеснява, ако я канят само за модни сесии и дефилета на зимни колекции.
Работила е успешно като модел на Ивет Фешън в Лондон, Милано, Барселона, а как се оправя със следването – политология в НБУ – тя си знае.

ТВОЯТ КОМЕНТАР