Триумфът на големите в модния дизайн

Тази година моделиерите са изненадата в списъка на новия естаблишмънт за 2006 година на списание Vanity Fair

Уляна Петрова 02 November 2006

От всичките 100 имена в списъка 7 идват за първи път от света на модата. Общо в списъка модните асове са 9 - заедно с предишните участници. А ако добавим и козметиката, стават 10 - което си е чисто 10% от състава на новия естаблишмънт.
Самата класация тази година преживя три труса. Първият беше удвояването й от 50 до 100 личности, вторият - напускането на първото място от милиардера Уорън Бъфет, който подари 31 милиарда долара от личното си богатството на фондацията на Бил и Мелинда Гейтс. Третият трус е навлизането на асовете на модата.
За първи път в престижната класация бяха включени по реда на номерацията Бернар Арно, Ралф Лорен, Франсоа Пино, Джорджо Армани, Миуча Прада, Карл Лагерфелд и Донатела Версаче. Предишна година в списъка са били Бари Дилър и Дайян фон Фюрстенберг.

Ралф Лорен
За 40-те години, откакто Ралф Лорен създава „Поло" със заем от 50 000 долара, марката, която включва днес 21 бренда в 65 държави, стана синоним на класическия начин за печелене на пари. Цифрите за последната финансова година го доказват - продажбите нарастват с 13 на сто, стигайки 3,7 милиарда щатски долара.
Самият Лорен е спечелил 22,7 милиона долара през 2005 и така се нарежда сред най-високоплатените мениджъри в модната индустрия. Той живее в мезонет от над 750 квадратни метра на световно известното „Пето авеню" в Ню Йорк и има 1400 квадратни метра замък в Бедфорд, щата Ню Йорк. Към тях се прибавят и по-малко имение близо до Телурид, щата Колорадо, собственост в Монтаук, щата Ню Йорк, и остров в Раунд Хил, Ямайка.
Там той кани своите приятели Майкъл Блумбърг, кмет на Ню Йорк, и Чарли Роуз, известен американски журналист. Лорен основава през 1989 Център на изследване на рака на гърдата „Нина Хайд" към университета „Джорджтаун", който от 2000 г. организира кампаниите срещу рака на гърдата.

Миуча Прада
Тя е в класацията, защото със своята невероятна способност да влияе на тенденциите, превърна фамилната компания за кожена галантерия на дядо си в струваща 1,6 милиарда долара империя на луксозните стоки. Известната интелектуалка Прада, която е на 57, прави от своите лични увлечения - като например военни униформи, сензационен микрокосмос, и намира основание за елегантност в това, което другите биха нарекли грозно, странно, кичозно, неприемливо или ексцентрично.
Миуча живее в Милано - един етаж под апартамента на своята 87-годишна майка, в същия блок, където е родена, и където все още живеят братята й. През януари миналата година пожар опустоши нейния магазин в Ню Йорк, който струва 40 милиона долара. След това дизайнът, направен от холандския архитект, преди това журналист и сценарист, Рем Коолхаст, беше възстановен.
Самата Миуча е по образование мим и - облечена в дрехи на „Ив Сен Лоран" и със смарагди на шията, раздава комунистически листовки като студентка през 70-те години на миналия век. Сега също като колегите си има фондация, която отпуска средства за изложби на съвременното изкуство. Заедно със съпруга си Патрицио Бертели колекционира Брайс Марден, Дамиен Хърст, Франк Стела и Марк Ротко.

Бернар Арно
Неговият енергичен, проницателен и ловък маниер за сключване на сделки създава най-голямата и най-диверсифицирана колекция от луксозни брендове в света. Той притежава компании за мода и бижута, вино, парфюми, козметика и кожена галантерия, които са обединени в империята LVMH. Има 20 милиарда щатски долара, което го прави най-богатият човек във Франция и един от най-имотните в света.
Роденият в Париж Бернар привлече Ума Търмън, Дженифер Лопес, Скарлет Йохансон за рекламите на Louis Vuitton и Брад Пит за Tag Heuer. Естественият му враг е Франсоа Пино, който не позволи на Арно да придобие „Гучи". Всъщност съперничеството им не се разиграва в скъпите марки - например „Дом Периньон", „Вов Клико" срещу притежаваните от Пино „Шато Латур" при вината.
В модата това са брендовете на Бернар „Луи Вюитон", „Фенди" и „Емилио Пучи", които срещат „Гучи", „Ив Сен Лоран", „Ботега Венета" и „Баленсиага" на съперника му. Двамата се борят за правата над титлата на първи изложител на съвременното изкуство в Париж.

Джорджо Армани
Един от най-влиятелните личности в областта на стила и вкуса за последния четвърт век, Армани, който е на 72, запази блясъка на своята марка дори след като се разпростря от модата и в козметиката, парфюмите, домашното обзавеждане, колите („Мерцедеси", стилизирани за Армани), до веригата му от хотели и курорти в Европа, Азия и Средния Изток, чието откриване предстои. Джорджо живее в Милано, Италия, но не пренебрегва и морето.
Неговата яхта от тиково дърво „Мариу" е дълга 46 метра, струва 20 милиона долара и има 10-членен екипаж, който носи сиви шорти в тон с интериора. Най-голям приятел на Армани е Мартин Скорсезе, а естествените му врагове са Донатела Версаче и Валентино, с които воюва публично. По всяка вероятност самочувствието на Джорджо идва от факта, че е изкачил всяко стъпало на стълбата.
Той тръгва в кариерата си като аранжьор на витрини и до днес преподрежда експозициите в своя дълъг милански супермагазин. Другото му увлечение е създаването нов бренд, наречен „Ред", който прави заедно с Боно. С него набира средства за борба със СПИН в Африка. Армани привлича финансиране за напусналите своята родина и затова беше обявен за посланик на добра воля от Върховния комисариат на ООН за бежанците.

Карл Лагерфелд
Карл, който е на 68, създава дизайна на колекцията на свое име, която преди се наричаше „Галерията Лагерфелд". Прави го от Париж, от където пуска и шест колекции за „Шанел" и две за „Фенди". Лагерфелд живее в апартамент, облечен в стъкло, на „Ке Волтер" във френската столица и има къща в Монако. Никой не може да го сбърка - носи конска опашка, типични слънчеви очила и поло, на ръцете - ръкавици без пръсти. Безумно слаб е и се облича в костюми на Хеди Слиман.
Той си дружи с принцеса Каролайн от Хановер, с Никол Кидмън и Бернадет Ширак, съпругата на френския президент. Всъщност Карл идва от киното, където през 1973 година играе бащата -сладурче във френската комедия „Любовта". През юни „Томи Хилфигер", която купи компанията му за 29 милиона долара, съобщи, че прекратява линиите от средната ценова листа на Карл. Той всъщност превърна изгубилата своята първоначална мощ империя на Коко Шанел в глобален мегабренд.

Донатела Версаче
Тя е на 81-о място в класацията, но това е признание за успеха на компанията й. След смъртта на по-големия си брат през 1997 Донатела, на 52, стана главен дизайнер и трябваше да се справи с обвиненията, че не може да управлява наследството. В трудния си път прибягна до кокаина и седативите, но от две години твърди, че е „чиста".
Донатела възстанови блясъка на бренда (миналата година Ума Търмън, Хилъри Суонк и Салма Хайек носеха дрехи на „Версаче" на „Оскарите"), успя да върне и парите, така че компанията стана почти печеливша. Нейните големи приятели си остават сър Елтън Джон, Елизабет Хърли, Мадона и Рупърт Евърет.
По-голямата част от времето й отива за империята „Версаче", която включва не само облекло, бижутерия, но и грижа за кожата, предмети за дома, мебели, интериор за самолети и хотели. След първия хотел "Палацо Версаче" в Австралия, скоро ще бъде представен и „Палацо Версаче" в Дубай.

Франсоа Пино
Седемдесетгодишният французин, собственик на PPR, е най-големият съперник на Бернар Арно. Ябълката на раздора са титлите „владетел на световните луксозни брендове" и „водещ парижки колекционер на изкуство". Пино успя да спаси „Гучи" от изкупуване от Арно, но се оказа, че е получил пълния контрол на империята, дори изтиквайки Том Форд, който съживи марката.
Сега брендовете в списъка на „Гучи" - „Ив Сен Лоран", „Ботега Венета", „Аликзандър МакКуин", „Баленсиага" - се управляват от Франсоа-Анри, сина на Пино. Баща му междувременно реши да изложи колекцията си от 2500 предмета във Венеция и на други места в Европа. В същото време Франсоа е член на управлението на „Лувъра" и „Версай".
Той винаги е предпочитал Париж и неговият най-голям приятел е президентът Жак Ширак. Пино се гордее със своята винарна „Шато Латур", която е на първо място по производство на бордо. Но най-известното му притежание е аукционната къща „Кристис", направила първия си търг пред години в Близкия Изток.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР