EVA SLOW DOWN - за устойчивата мода и новото мислене

27 September 2024

Снимка: Иван Коловос

Събитието Eva Slow Down събра във Vivacom Art Hall приятели, съмишленици, читатели и партньори за интересна и много полезна дискусия на тема бъдещето на планетата и устойчивата мода.

В ролята на модератор влезе дългогодишният приятел на списание EVA Илиян Любомиров, а опит и идеи представиха няколко експерта в областта, посветени на идеята за по-добро бъдеще - Мила Вачева, представител на Krilixir, Нели Ангелова от Nestle България, Юлияна Дончева, която се занимава с мода от години и е представител на бранда Peserico и Николай Божилов с огромен моден опит, който представяше Perwoll.

Имаме ли глобален успех в устойчивостта? “Трябва да призная, че моят син, който е на 15 години, донесе идеята за рециклиране вкъщи. Той дойде и каза, “пластмасите ги събираме отделно” и оттам тръгна всичко. Младото поколение ни учи,” каза Нели Ангелова. “Трябва да се промени мисленето, ако не мислим за бъдещето, нас наистина няма да ни има.”

Коя може да е причината да промениш начина си на обличане? “90 милиона тона отпадъци, това, че изкуствените материи отиват в океани и морета и че модата замърсява повече от самолетния транспорт,” обясни Юлияна Дончева. “Само 1% от текстила се рециклира, как с малки стъпки можем да я променим? Всички големи фирми по света го осъзнават, но потребителят също трябва да помогне.”

“За да се наложи такъв тип движение има доста фактори – стигнали сме до етап като консуматори, в който прехвърляме границите”, продължи Николай Божилов. “Много се надявам все повече гласност да има и да говорим за това. Като човек, който създава дрехи, съм поел своята отговорност да допринасям с каквото мога. Много неща се правят от невежество и неинформираност, трябва да има лидери с такъв тип мислене. “

Едно време всички събирахме торбички по чекмеджета, но когато отидох в Англия и отново беше така - в един момент ми потрябва торбичка и когато сложих ръката си в чекмеджето, осъзнах, че торбичките се бяха разградили,” допълни Мила Вачева. Те не бяха пластмаса, независимо че изглеждаха по същия начин. Така започнах и аз да се грижа повече за това.”

“По време на рецесия, възход имат скъпите и доказаните марки. Липсата на средства не позволява на хората да залагат на нещо, което не е тествано,” продължи Нели Ангелова.

“Същото е с устойчивите практики. Ние сме глобална компания с ясни ангажименти къде се фокусираме. Започва от фермата до персоналния организъм – логистика, производство, употреба на енергия. В България ние правим не само залесяване, имаме завод с изцяло зелена енергия, оптимизация на водата. Според приказката всеки човек трябва да засади поне едно дърво в живота си, ние засадихме само първата година 10 000, а след това стартирахме мащабна инициатива, за да се преборим с пожарите и изгорелите площи. В трета година на изпълнение сме и си партнираме с община Твърдица, с която ще засадим 6 пъти по 22000 фиданки.”  

Отказваме ли се от бързата мода? ”Надявам се да преосмислим нашия подход”, допълни Юлияна. “Изкушаващо е да вземеш дреха, последен писък на модата на добра цена и след две обличания да я хвърлиш в кофата. Но това значи, че абсолютно не се замисляш, всичко това е от изкуствена материя. Промяната е да се залага на базисна продукция, която дори да струва по-скъпо, тя може да бъде носена с години. Естествена материя и бои и съответно дълъг живот. За едни джинси се използват 7500 литра вода - повече такива факти помагат за изборите ни всекидневно. Как да държим дрехите си живи и свежи? “С препарат можем да направим това и ако искаш да имаш една дреха повече време, превенцията е това, което работи, допълни Николай.

“Истината е, че животът преди 50 години и сега е коренно различен,” продължи Мила. “Качеството на храната е толкова нарушено, търсене и хипер производство ни разглезиха и искаме всичко. Почвата обеднява, това води до замърсяване на въздуха, което води до окисления, а те до възпъления и заболявания. Хранителните добавки имат сериозна роля в превенцията на всичко това.” А Юлияна допълни “света искам да го видя такъв, какъвто го виждат децата ни!”

Във втората част на панела се присъединиха и Таня Колева от Natural&Soul. “Когато създавам продукт аз искам той да е иновативен, да направи впечатление и да се оцени и да няма вреда за природата и за самите нас.”

Освен за козметиката и селекцията на материали за дрехите е от голямо значение, боите, които се ползват и начинът, по който се представя и маркетира. Видяхме и ревю, в което Николай Божилов даде идеи за устойчивост на различни по-класически модели дрехи.

Бойка Панталеева от Veza също представи свои модели. Нейният бранд дава живот на дрехи, намерени в скрина от времето на баба – “вдъхновението ми тръгва от една престилка на прабаба ми и много ми хареса цветовое, превърнах я в пола. Много ми хареса да ползвам части от носии и трябва да третираме дрехите си както е било едно време. Има не толкова материална, а по-скоро емоционална стойност.”

А доцент д-р Яна Дворецка - костюмограф и дизайнер използва цветове от естествени бои, събрани от природата. “Много неща се промениха от началото на работата по бранда ми, говоренето за бавна мода се считаше за сезонен тренд, който ще премине. Ясно е обаче, че не е така и брандовете вече знаят, че трябва да обръщат внимание на устойчивата мода.”

Снимки от събитието може да видите в галерията ни.

Специални благодарности на партньорите ни Nestle България, Perwoll и Krilixir.

Гостите на събитието получиха подаръци от Nestle България, Perwoll, Krilixir, Natural&Soul, Vidas, коркови аксесоари Dudesku и се насладиха на специалното кафе преживяване от Nestle България, Campari Spritz и вкусните изкушения на Yuma.bg.

За визията на прекрасните модели от Ivet Fashion се погрижиха партньорите ни от салони Inspire.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР