Плочки с история

Бразилската дизайнерка Марта Пиньол поема артистичното ръководство на известната провансалска марка за ръчно изработени циментови плочки Carocim

Калина Константинова 27 January 2024

Усилията за запазване на културното наследството, за съхраняване на вековни традиции в производството, както и за преоткриване на стари занаятчийски практики ни впечатляват и вдъхновяват, независимо в коя част на света се случват.

В днешния забързан свят, във все по-дигиталната среда, в която живеем, връзката с миналото не само, че не забавя хода ни, но и често ни предлага неочаквани алтернативи и чудесни възможности.

Убедени в тази констатация Марта Пиньол, бразилка по рождение, и френският й съпруг не се замислят дълго, когато съдбата им предлага да станат собственици на много известната и активна в миналото, но вече „уморена“ компания за циментови плочки Carocim в Екс-ан-Прованс, южна Франция.

Marta Pignol

Със сигурност сте виждали настилки с плочки на марката на много места. Копирани са в цял свят, но пък и самите те възраждат стара провансалска традиция, преплетена през годините с най-разнообразни средиземноморски влияния. Цветните циментови плочки с хиляди възможни мотиви и комбинации са истински празник за очите и имат способността да съживят или освежат всяко едно пространство, в което са поставени.

Carocim

Компанията Carocim е създадена през 1986 г в Екс- ан- Прованс с желанието да запази и увековечи традицията за ръчно производство на циментови плочки с инкрустирана декорация.

Това изкуство се появява във Франция около 1860 г. в региона на селцето Вивие, на брега на река Рона. Развива се добре преди Първата световна война, но след нея поради липсата на работна ръка и големите разходи се изнася в северна Африка и по-специално в Мароко.

Именно пътуване до Фес позволява на бъдещия основател на Caricom да преоткрие занаята. Производството е запазено в Мароко и до днес.

Carocim успява да възроди традицията по наистина впечатляващ начин. Нейните плочки се появяват в музеи, ресторанти, хотели, частни домове по цял свят.

Компанията работи и по проекти за реставрация на обекти с историческа стойност; възстановява по-стари модели, изследва произхода им…

Често кани различни дизайнери за вдъхновяващи сътрудничества. Между тях откриваме световноизвестни имена  като Паола Навоне, но и по-малко познати творци от региона.

Но с годините поради силната конкуренция на керамичните плочки и до голяма степен след пандемичната криза компанията намалява производството и започва да губи клиентите си. Време е за промяна и нов, свеж поглед към богатото й наследство. И той идва, благодарение на новите собственици. Марта Пиньол, която е архитект и дизайнер по образование, поема артистичното ръководство на марката.

 „Плочките Carocim са специални. Необходимо е да си наясно с начина им на производство, със създаването на индивидуалната форма с метални прегради за всеки един модел, с ръчния труд, с прецизните жестове на занаятчиите, усъвършенствани в продължение на десетилетия, за да ги обикнеш и приемеш техните несъвършенства, възможните разлики в цветовете, не съвсем правите им линии…“, споделя Марта. „Поемаме голяма отговорност, но имаме изключително силно желание да съхраним наследството на марката, която е имала такова голямо значение за региона до съвсем скоро и същевременно да я осъвременим“, продължава дизайнерката. 

Марта и съпругът й получават каталог с над 2 500 различни модела, като в тази цифра не се включват различните цветови гами. Разнообразието от мотиви, стилове и възможни комбинации е зашеметяващо. Новите собственици предвиждат да увеличат предложението от цветови нюанси, но да ограничат количеството произведени плочки, за да се концентрират върху по-индивидуални и персонализирани решения. Ще експериментират с по-различни оттенъци, покрития, по-модерни, графични мотиви. Предстоят сътрудничества с бразилски дизайнери, а комбинацията между тези два толкова колоритни стила- провансалския и бразилския, обещава наистина интересни решения. В близко бъдеще  шоурумът на компанията в Екс-ан-Прованс ще бъде вписан в по-мащабен проект за комерсиална зона, посветена на декорацията на дома.

Възраждането на Carocim е чудесен пример за запазване на културно наследство и вярата в смисъла на традициите.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР