Киномания 2022: От Макдона и Йостлунд до Бунюел и Пазолини

Филмова селекция мечта ни очаква на тазгодишната Киномания, която ще се проведе от 17 ноември до 4 декември.

Ирина Иванова 16 November 2022

Филмова селекция мечта ни очаква на тазгодишната Киномания, която ще се проведе от 17 ноември до 4 декември. Превъзходен микс от най-новите и ярки заглавия на фестивалното небе плюс безапелационни класики, които от десетилетия не сме имали възможност да гледаме на голям екран в България. Забравете истинския живот, време е за много, много, много кино! Повече – на www.kinomania.bg.

„Идиотският триъгълник“
реж. Рубен Йостлунд

На борда на луксозен круизен кораб се е събрало „отбрано“ общество – милионери, инфлуенсъри, модели и други герои на нашето време, обхванати от истински бяс да притежават (всичко, всички, сега и веднага). Истински карнавал на човешката суета и алчност, трагикомедия на съвременните нрави и консуматорски страсти, безподобна сатира на глобалното цивилизовано общество. На фестивала в Кан през май тази година „Идиотският триъгълник“ донесе втора „Златна палма“ на шведския режисьор и сценарист Рубен Йостлунд (след „Квадратът“ от 2017 г.). Прожекцията е на 20 ноември в зала 1 на НДК.

„Майка“ реж. Зорница София

Копродукцията „Майка“ (България–Германия–Хърватия) на режисьора Зорница София („Мила от Марс“, „Воевода“) е вдъхновена от истинската история на театралния режисьор и педагог Елена Панайотова и нейните преживявания, докато реализира програмата си за приложен театър „Артисти за деца“ в с. Широка лъка, в Кения и Танзания. В главните роли са актрисите Дария Симеонова и Дария Димитрова, както и хърватският актьор Леон Лучев. Филмът е сниман в България и Кения, уж далечни една от друга земи, а както се оказва – с доста сходни проблеми, поне що се отнася до съдбата на изоставените и забравени от всички институции деца от гетата. Българските ромски деца и онези, които екипът на филма снима в Кения, са истинското съкровище на филма и очите и гласовете им носят в себе си всичко – тъгата, страданието, надеждата и радостта. И няма нужда от думи.  „Майка“ беше българското предложение за „Оскар“ за неанглоезичен филм, но кандидатурата му не бе приета заради несъответствие с някои от изискванията на Академията за конкретната категория. На тазгодишния фестивал за българско игрално кино „Златна Роза“ продукцията получи 4 награди – Голямата награда, за най-добра актриса на Дария Симеонова, за операторско майсторство на Крум Родригес и диплом за децата от Широка лъка и от гетото в Кения, участвали във филма.

„Баншите от Инишерин“
реж. Мартин Макдона

Баншите са митични същества от ирландския фолклор – жени призраци, предвещаващи смъртта. Мартин Макдона пък е един от най-дръзките и харизматични съвременни творци, известен както с пиесите си („Пухеният“, „Ръко-
махане в Спокан“, поставени у нас от Явор Гърдев, и др.), така и с филмите си („В Брюж“, „Седемте психопата“, „Три билборда извън града“). Действието на филма се развива по време на едногодишната гражданска война в Ирландия през 20-те години на миналия век, а историята е за двама стари приятели, които се озовават един срещу друг в конфликта. В главните роли са Колин Фарел и Брендън Глийсън, с които Макдона работи и в „В Брюж“. На тазгодишния кинофестивал във Венеция „Баншите от Инишерин“ получи награди за сценарий (за Макдона) и за най-добра мъжка роля за Колин Фарел. Единствената прожекция в рамките на Киномания е на 26 ноември в Зала 1 на НДК.

„Семейство Фейбълман“ реж. Стивън Спилбърг

Ще можем да гледаме дългоочаквания автобиографичен филм на Спилбърг на „Киномания“ и това го броим като първия коледен подарък за годината. Големият американски режисьор разказва историята на своето юношество в Аризона след Втората световна война, историята на своите родители, на семейството си и на любовта си към киното, макар и главният герой да не се казва Стивън Спилбърг, а Сами Фейбълман. Мишел Уилямс е в ролята на Мици, майката на Сами, а Пол Дейно е Бърт, бащата. Самият Дейвид Линч пък се превъплъщава в образа на легендарния американски режисьор Джон Форд. Прожекцията е на 25 ноември в зала 1 на НДК.

„Дискретният чар на буржоазията“ (1972)
реж. Луис Бунюел

През 2022 г. шедьовърът на Бунюел навършва 50 години! Подобно на героите от „Ангелът унищожител“, създаден 10 години по-рано, които по неясна причина не могат да напуснат партито, на което се намират, тези от „Дискретният чар на буржоазията“ така и не успяват да организират един съвместен обяд. А героите са повече от интересни – посланици, дипломати и наркотрафиканти. Плановете им се осуетяват всеки път от почти абсурдно стечение на обстоятелствата. Сюрреалистичната „закваска“ на Бунюеловото кино си остава завинаги ярка отличителна черта на неговия авторски стил. Сценарият е дело на Бунюел и Жан-Клод Кариер, а в ролите са някои от големите звезди на френското и световното кино от 60-те и 70-те – Фернандо Рей, Делфин Сейриг, Бюл Ожие, Стефан Одран. Вече го казахме – шедьовър, роден за голям екран. Не пропускайте възможността!

„Теорема“ (1968)
реж. Пиер-Паоло Пазолини

100-годишнината от рождението на гениалния италианец „Киномания“ почита с прожекцията на този филм, в който млад красив мъж – един от любимите актьори на Пазолини Нинето Даволи – пристига в богато буржоазно семейство, а присъствието му обръща с главата надолу и с хастара навън всички правила и модели, установени в това семейство. Оригиналната музика е на Енио Мориконе. Във филма блестят култови актьори на италианското кино като Силвана Мангано и Масимо Джироти, както и една от музите на Жан-Люк Годар – Ан Вяземски.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР