Повелител на империята и плодовете

История на изкуството

Кристина Тужарова 02 August 2021

Джузепе Арчимболдо (1526–1593), Портрет на император Рудолф II като бог Вертумн, 1591 г., дворецът Скуклостер, Швеция

Може да ви се струва, че този забавен портрет е  шега на изобретателен художник, но всъщност картината e много повече от визуален каламбур. Историята й е свързана с един от най-ексцентричните европейски владетели от края на 16. век и с един художник от Милано, който работи за три поколения хабсбургски императори на Свещената римска империя – Фердинанд I, Максимилиан I и неговия син Рудолф II.

Рудолф II получава императорската корона през 1575 г. и премества двора в Прага. Очарован от изкуството и окултните науки, той привлича в двора си известни художници и учени, както и някои от най-мистериозните алхимици и магьосници. Рудолф до голяма степен е отговорен за създаването на образа на Прага като алхимичната столица на Европа.

Императорът и много от съвременниците му се интересуват както от проучвания на естествения свят, така и от херметически текстове, кабала, астрология, алхимия, като вярват, че е възможно да получат достъп до тайни знания, чрез които да управляват природата и обществото. Те създават колекции, така наречените Wunderkammer и Kunstkammer (кабинети на чудесата и изкуството), които съдържат любопитни обекти от природата, създадени от човешка ръка предмети, както и уреди, доказващи способността на човека да доминира над природата – като астролабий, часовници.

Wunderkammer на Рудолф е несравнима в мащабите си. Тя се превръща в панорама на видимия свят и символизира силата на императора. Контролът върху микрокосмоса (колекцията) би означавал всемогъщество над макрокосмоса (империята). И действително в свят, в който е разпространена вярата в силата на звездите и символите, замъкът на Рудолф II в Прага е смятан за център с огромна мощ – реална, но и магическа.

Моделът на този портрет, съставен от плодове и зеленчуци, е самият Рудолф II. Изобразен като Вертумн, римския бог на  промените, на сезоните, течението на реките, хорските настроения, зреенето на плодовете и изобилието. Джузепе Арчимболдо има за цел не само да забавлява култивираното дворцово общество на 16. век, привикнало със загадки, пъзели и причудливост, но и да покаже Хабсбургите като управляващи империята, годишните времена и елементите. Портретът на Рудолф като Вертумн се превръща в зрителната изява на абсолютната му власт. Рудолф завършва живота си като отшелник, обсебен от часовникови механизми и инструменти, изключен от упражняването на властта. А тази забележителна картина попада в Швеция, похитена от Кристина Шведска по време на Трийсетгодишната война.

Кристина Тужарова води лекции „История на изкуството за любители“ и курсове по рисуване, съчетани с история на изкуството, за деца и възрастни – присъствено и онлайн. Вижте повече на www.artforamateurs.com или на страницата на „История на изкуството за любители“ във Фейсбук.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР