Добрият и надежден приятел на пътя и извън него

VOLVO XC40 D3 AWD

Николай Николов 02 May 2020

С първите видими признаци за настъпваща пролет, идва и поканата за тест на компактния SUV представител в гамата на Volvo – XC40. Автомобилът е с 4 цилиндров двигател D3, 1969 см, дизел, 150 кс. и 320 Nm въртящ момент, в комбинация с 8-степенен автоматик Geartronic и задвижване AWD, с оборудване R-Design.

Ускорението до 100 км/ч става за 10,4 сек. Двигателят е приятно еластичен и позволява комфортно шофиране още от ниския диапазон на оборотите, което се отблагодарява с нисък разход на гориво. Посоченият от производителя разход е 6,3-6,6 л/100 км.

Още с получаването на ключа, добре оформено правоъгълно „блокче“ с кожени орнаменти, получавам усещането за надеждност и лукс. С влизането в автомобила усещането се затвърждава.

Във външното оформление R-Design се отличава с елементи в черен гланц /предна решетка, покрив, огледала/, които много добре очертават контраста с перлено синия цвят на купето, джанти обработени с покритие „диамант“, двойни интегрирани ауспухови тръби и спортно настроеното окачване.

Отвътре екипировката предлага R-Design спортен волан, спортни седалки с тапицерия от кожа и набук с контрастни шевове, предоставящи много добра странична опора, електрически огледала, двузонов климатроник, LED вътрешно осветление с възможност за промяна в цвета на осветяване, Start&Stop, навигация, заден пакроник с камера и визуализация на 9-инчов централен дисплей , който служи и за управление на повечето функции в автомобила и 12.3 инчов изцяло дигитален екран за водача. Интересно е оформлението на въздуховодите в купето, което е специфично за моделите на марката, както и елегантният лост за превключване на скоростите.

Функциите за сигурност, както сме свикнали за автомобил с марка Volvo, също са на ниво – система City Safety за идентифициране на велосипедисти и пешеходци с функция за предупреждение и активиране на спирачките, круиз контрол и ограничител на скоростта, система за поддържане в лентата за движение, асистент за потегляне под наклон, LED светлини с опция за автоматични дълги светлини. И тъй като Volvo поставя безопасността на първо място, предните седалки разполагат с функция за натягане на коланите и Volvo патентованата система за предпазване от наранявания на гръбнака, вградена в рамката на седалките, в случай на инцидент.

Налична е свързаност на мобилни устройства с Apple CarPlay и Android Auto, както и Bluetooth връзка за разговори и медия. Това позволява безопасно използване на телефона в движение, с управление от сензорния екран на автомобила, бутоните на волана или чрез гласови команди.

Контролирането на функциите на автомобила също става от централния 9-инчов дисплей. В основния си режим на него се визуализира информация за разхода, мултимедията, позицията и връзката с мобилно устройство. По предпочитание може да бъде избрано да се показва друга информация – историята на разхода на автомобила, картата на цял екран, мултимедийният плеър, сервизна информация и т.н.

Изборът на режим на шофиране става от бутона Drive Mode под екрана. Може да се избира между зададените четири /Comfort, Dynamic, ECO, Off Road/, а има възможносност за настройване на допълнителен личен избор – Personal. Поиграх си доста с превключване между различните режими и най-удачен за ежедневно ползване ми се стори Comfort-режима, при който автомобилът има най-балансирано поведение – плавно превключване на предавките при умерени обороти на двигателя, в сравнение с Dynamic, при който се задържа превключването до достигане на по-високи обороти за изстискване на повече мощност. ECO-режимът пък действа доста дисциплиниращо, както по отношение на разхода на гориво, така и за поддържане на разумна скорост, особено в рамките на движение в града. Смяната на режима се отразява в начина на индикиране на уредите на таблото пред водача с различен цветови код – син за Comfort, зелен за ECO и червен за Dynamic.

За персоналния режим е възможно да се настрои реакцията и поведението на педала на газта, включването на Start&Stop системата, спирачния асистент, функцията за разпознаване на пътните знаци и някои други.

Прави впечатление минималистичното оформление и малкият брой бутони на таблото и на централната конзола, под дисплея. Останали са само основните бутони за управление на мултимедията, а до скоростния лост са бутоните за електрическата ръчна спирачка и за активиране на системата автоматичното задържане на спирачката след спиране или за потеглане при наклон, като освобождаването става само с последващо натискане на педала на газта.

Доста от важните функции могат да се управляват и от мултифункционалният волан. От смяната на станциите и телефона, силата на звука, навигацията, управлението на круиз контрола и показваната информация на екрана пред водача.

Голямо улеснение за спазване на пътните табели и ограниченията на скоростта представлява разпознаването на знаците и възможността за потвърждаването от волана, автомобилът автоматично да се придържа към посочената на знака скорост. Така отпада възможността неволно да надвишите посоченото огреничение. Разбира се, само с натискане на бутоните +/- на волана може да изключите функцията и да изберете различна скорост. За доброто усещане и ниско ниво на шум в купето, при движение с магистрална скорост, се грижи добре настроената скоростна кутия с 8 предавки и така оборотите на двигателя остават в рамките на спокойните 2000 оборота.

По прищявка на времето, след като шофирах в типично пролетно време, на следващия ден бях изненадан от приличното количество сняг, натрупал през нощта. Но пък за късмет нашето Volvo е с AWD задвижване и това е подходящ повод да се възползвам от тази опция в може би последния зимен ден за сезона.

Вграденото отопление в предния прозорец се оказва приятно допълнение в списъка с оборудване и за секунди размразява стъклото, така че не се налага да се стърже лед и да се чисти снега от стъклото. Отоплението на предните седалки прави първите няколко километра доста приятни, до цялостното затопляне на купето.

По мокрия и хлъзгав градски път предимството на AWD е очевидно. Стабилното поведение на автомобила дава увереност и в известна степен - превъзходство пред останалите участници в движението.

На повечето автомобили от този клас много рядко ще се наложи да превземат препятствие различно от бордюр или локва, но за да изпитам напълно удоволствието от наличието на задвижване на четирите колела, си намирам път без настилка извън града и с известно притеснение нагазвам в калта. След 20-30 минути движение по кални коловози с близо 15 см. сняг се чувствам доста по-уверен във възможностите на XC40! Разполагаемият въртящ момент от 320 Нм уверено „тегли“ купето още от ниски обороти. След като доволно изкалях колата, бих казал, че за ежедневно ползване в зимни условия по неособено добре почистени пътища и за стигане до ски-писта например, напълно се доверявам на AWD. Освен това в задните седалки е предвидена и ниша за отваряне към багажника, така че да може да се приберат и ски или други по-дълги предмети.

След почти цял ден шофиране, отново оценявам качеството и удобството на седалките на R-Design.Не се чувствам изморен или напрегнат и мога да продължа още дълги километри.

Разходът на гориво в рамките на няколкото дни шофиране остава доста близо до посочените от производителя 6,3-6,6 л/100 км, като без да съм особено внимателен, постигам около 7,0 л/100 км., като основна част от пробега е в градски условия и известна – извън пътя.

Багажникът има обем от 460 литра и предоставя достатъчно пространство за необходимите неща, без да се налага компромис, когато се подготвяте за пътуване. Според мен мястото е достатъчно за 5-7 куфара /естествено в зависимост от размера им/. Не на последно място, в отделението под товарното пространство от Volvo са поставили и резервна гума и инструменти за смяна, което ми дава допълнителна увереност.

Макар и най-компактният в SUV гамата на Volvo, XC40 не е никак малък и предоставя достатъчно вътрешно пространство, както за комфортно пътуване на пътниците, така и за багаж – за ежедневните покупки и ходене на работа, и за по-дълги екскурзии с повечко багаж.

От собствените си впечатления, спокойно мога да кажа, че XC40 бързо се превърна в „най-добър приятел“, който прави пътуванията истинско удоволствие и забавление!

Volvo XC40 е в комплексите на Мото Пфое и на https://www.volvocars.com/bg

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР