Карим Рашид: Думите са точни, а формите са неясни

Световноизвестният дизайнер в специално интервю за българските ценители на дизайна

01 November 2019

Карим Рашид е име в световния дизайнерски бранш, което няма нужда от представяне. С повече от 4000 осъществени проекта, над 300 награди и клиенти в над 40 страни,  Карим с лекота успява да е винаги актуален и вечно променящ се. Истинска стихия в света на дизайна, той е многогодишен носител на наградата Red Dot, Наградата за добър дизайн на Чикагския литературен клуб, Наградата за интериорен дизайн на годината и Наградата за индустриален дизайн на Американското дружество на индустриалните дизайнери, а неговата работа е представена в 20 постоянни колекции в галерии и музеи по целия свят. Истинска чест е за българския интериорен бранш дизайнер от неговия ранг с радост и готовност да се присъедини към състава на международното жури на Националното съревнование за интериорен дизайн Dibla Design Awards 2019.

Г-н Рашид, Вие сте световноизвестен дизайнер, чиито работи са толкова разнообразни, че е трудно да се определят и категоризират. Все пак, повечето ваши произведения ги свързва смелото използване на ярки цветове и футуристични форми. Откъде се появи тази любов?

Спомням си безбройните предмети, които имах в спалнята си, които изиграха значителна и формираща роля в живота ми. Обожавах един огромен оранжев будилник-радио от Хауърд Милър, светлосин пластмасов настолен вентилатор от Браун, бял пластмасов касетофон Кларитон, топложълта пластмасова лампа-гъба на Картел, пластмасово бяло легло, разглобяема розова пластмасова шахматна маса. Тъй като бях вдъхновен от пластмасовите аморфни продукти в живота си, на 12-годишна възраст си боядисах стаята в жълти, огнено оранжеви, горещо розови и бели ивици. Особено ясно си спомням ярката тюркоазена винилена табуретка-куб в дневната ни. Когато бях на 16, отидох на дипломирането си в поръчков костюм от розов сатен, с розова коса и розов лак за нокти. Носех лилави платформи от велур и розов часовник.

Вие сте създал безчет проекти - от интериор, мебели, осветление, изкуство и мода, до различни видове инсталации, и дори секс-играчки и бебешки бутилки. Разкажете ни за проекта, с който се гордеете най-много, и защо.

Както при повечето творчески личности, ми е трудно да имам любими, тъй като моят ум и страст винаги са в най-новите ми проекти. Работя върху нов хотел в Рим, който ще даде нова посока за мен.

Но ако трябва да избирам продукти, гордея се с кошчето Гарбо за Умбра, което създадох през 1994 г., тъй като е на над 20 години и все още е толкова успешно; с кранчетата, които създадох за Цизал през 2007 г.; с фурните за Горенье, тъй като те бяха първият ми пробив в електроуредите. Другият ми любим проект е часовникът Кай за Алеси. Имам всичките 12 цвята, така че ги сменям всеки ден. Те са толкова леки, толкова удобни, толкова прости и евтини, което наистина е моята мантра. Трябва да кажа, че се наслаждавам на всичко – от микро до макро, на всичко, което създава по-хубаво човешко изживяване.

Известни музеи по цял свят държат ваши работи в двадесет постоянни колекции. Според Вас, каква е тайната при създаването на влиятелно произведение?

Продуктите и мебелите трябва да се справят с нашите емоции и така да увеличават масовото въображение и изживяване. Това е добрият дизайн. Един предмет е красив, когато вътрешното и външното са в синхрон. Именно тези емоционални предмети и предметите, които въплъщават нови технологии, остават вечни и ценни.

Имате доста опит като доцент по индустриален дизайн и чест гост-лектор в университети и конференции по цял свят. Кой според вас е най-важният урок, който бихте могли да дадете на младите дизайнери?

Талантът и амбицията са от ключово значение. На младите дизайнери винаги давам съвета: бъдете умни, бъдете търпеливи, научете се да се учите, да бъдете практични, но проникнати от поезия, от естетика и от нови парадигми на нашия променящ се продуктов пейзаж. Трябва да намерите нови езици, нова семантика, нова естетика, да експериментирате с нов материал и поведенчески подходи. Също така, винаги помнете очевидните ЧОВЕШКИ предизвикателства пред един продукт, като чувство, лекота на използване, технологичен напредък, производствен метод, настроение, смисъл, положителна енергия и горд дух.

Не можем да не забележим множеството символи, които са навсякъде по кожата Ви и също се използват в много от вашите проекти като някакъв таен език. Какво е скритото значение зад тях и колко важно е дизайнерът да поддържа отличителен авторски стил?

Развих езика на своите „икони“ в продължение на 35 години. Това започна, когато в средата на осемдесетте проектирах електрически инструменти за Блак енд Декър в САЩ. Те отказаха да отбелязват авторството на дизайнерите, така че създадох символ, който вградих в пластмасовата отливка. Това беше начин да бележа работата си, да обознача своя творчески принос. След това продължих да създавам повече символи, всеки с определен смисъл. Мога да пиша проза с тях. Символите са неезикови, следователно без предварително отреден смисъл, и всеки може да ги тълкува както сметне за добре. Красотата на абстракцията винаги ще бъде в самотълкуването и в по-висшия духовен смисъл. Думите са точни, а формите са неясни. Продължих да работя и развивам тези символи през последните 20 години и те започнаха да се превръщат в неразделна част от живота ми, дори дотам, че се татуирам два пъти годишно с тях.

Имате забележителна колекция от над 300 награди и повече от 3000 осъществени проекта. Каква е мотивацията Ви да продължите да работите и да оставате вдъхновен?

Чест е да имам толкова дълга кариера. Но все още усещам, че има толкова много да свърша, да видя, да проектирам, да преживея! Имам много да кажа и усещам, че да променим наистина света и дизайна не е въпрос само на предмети или пространство, а и на философия, виждане и общуване. Чувствам, че трябва да вдъхновявам. Това е моята цел. Аз съм проповедник на нов съвременен свят.

Ако се върнем отново към многобройните Ви награди, какво според Вас е мястото и мисията на конкурсите за дизайн? Имате ли впечатления от българския дизайн и какво очаквате от Dibla Design Awards 2019?

Благодарен съм за възможността да участвам в Dibla Design Awards 2019! Ключово е да си партнирам с организации, които популяризират дизайна като нещото, което придава  форма на бъдещето. Добрият дизайн трябва да се стреми към оригиналност и функционалност, защото дизайнът е за ежедневието. Трябва да намерим съвместно нови езици, нова семантика, нова естетика, нови материали и поведенчески подходи. Ето как променяме света!

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР