Новият Shalimar
е класика, но за някоя млада дама може да е „лейди Гага”…
Милена Попова 30 November 2011
Тиери Васер - „носът“ на емблематичната френска къща Guerlain
е класика, но за някоя млада дама може да е „лейди Гага”…
казва Тиери Васер, „носът“ на Guerlain, емблематичната френска къща, която предлага тази есен един модерен прочит на вечния аромат – Shalimar Parfum Initial
В ранните утрини на юни, когато лятото е още толкова свежо, един странен мъж спира погледите на хората в провинциалното градче Карлово. От птичи поглед личи, че мъжът е чужденец: гладко избръснат, с грижливо сресана назад коса, безупречно облечен с блейзър, бледосиня риза и джинси. Местните жители едва ли подозират, че това е един от най-великите „носове“ на съвремието ни - мосю Тиери Васер, „носът“ и на емблематичната френска къща Guerlain. Той често е в Карлово и Казанлък, за да наглежда отблизо производството на розово масло, което френската парфюмерийна къща използва за последните си аромати. В интернет порталите, посветени на парфюмите, например fragrantica.com, за него има специални страници. И няма как да е иначе, защото мосю Васер е алхимикът, създал вечни аромати като Addicted на Dior, Truth на Calvin Klein, Les-Saisons-Printemps на Van Cleef&Arpels, Hypnose на Lancome… От 2008 г. Тиери Васер работи за Maison Guerlain, създавайки нови изтънчени аромати: Quand Vient La Pluie, Aqua Allegoria Flora Nymphea, Guerlain Homme, Idylle.
Приема ме в малък кабинет на Шан-з-Елизе, където е Maison Guerlain. „Това е кабинетът на Жан Пол Герлен - казва мосю Васер. - Тук са родени много от идеите на Guerlain.”
следователно тук попивате spiritus loci (от латински - духа на мястото - б. а.)?
Да, може и така да се каже, за мен е изключително важен духът на Guerlain, неговата ДНК. Както и възможността да черпя от идеите на един гений в парфюмерийното изкуство, какъвто е Жак Герлен.
колко часа седмично прекарвате в този кабинет?
Много малко време. В понеделник съм в централния офис на Guerlain, който е извън Париж, в Левалоа, тъй като съм член на борда на директорите. Вторник съм в лабораторията. Сряда съм във фабриката, а четвъртък и петък съм пак в лабораторията. Това е най-важното място за мен, тъй като тук създавам ароматите. Фабриката също е важна, тъй като съм отговорен и за производството.
как прекарвате събота и неделя?
Обикновено се връщам от пътуване. Обичайно седмиците ми включват пътуване, при което търся суровини, изследвам пазари, проверявам продукцията. Ето днес тръгвам следобед за България, защото трябва да контролирам суровината от българската роза, която включвам в ароматите. Връщам се в неделя. Често ми се налага да прекарвам свободните си дни на летището. Но когато не съм там, се наслаждавам на Париж, вечерям с приятели в някое от интересните ресторантчета на града.
в Париж ли сте роден?
Не, в Швейцария.
какъв беше ароматът на вашето детство?
В Швейцария съм роден на Женевското езеро, едно фантастично място в подножието на Алпите с прекрасна и чиста природа, покой и тишина. (Започва да рови нещо в телефона си. И тъкмо да се обидя, смятайки, че хаби ценното време от интервюто, за да отговаря на есемеси, той ми показва дисплея на своя iPhone 4G.) Ето, вижте на какво миришеше детството ми… Виждам поляна с цветя, приличат на огромни маргаритки, но не са. Това са диви нарциси. Около моето родно място имаше безкрайни поляни с диви нарциси. Когато бях дете, беряхме букети от тях и ги продавахме край пътя за планината. Толкова ясно си спомням това. Когато бях при майка ми, нарцисите отново бяха цъфнали и аз направих тази снимка, за да ми напомня за детството и за упоителния аромат на диви нарциси.
за какво мечтаехте като дете?
Отраснал съм в голяма ферма, далеч от града и това ми даде възможност да опозная природата. За първи път пътувах на 11-12 години и оттогава започнах да мечтая да стана шофьор на ТИР. Тези огромни камиони с надписи Монтрьо, Истанбул, Техеран ме очароваха и въплъщаваха мечтата ми да пътувам по целия свят.
която сега е реалност…
Виждате, забавно е, нали? Когато станах на 15, започнах да мечтая да стана шеф-готвач. Тренирах вкъщи и по-късно работих в голям хотел в Монтрьо като помощник-готвач. След това се увлякох по музиката. Ходех на всеки концерт класическа музика, денонощно слушах и започнах да мечтая да стана диригент. Когато дирижираше Херберт фон Караян, бях готов да напусна всичко и да го следвам. Неговата фигура, неговото лице бяха хипнотизиращи, бях страшно впечатлен.
готвенето или композирането са по-близо до създаването на един аромат?
И двете. Създаването на аромат е близо до готвенето, защото е абсолютно емпирично. Трябва да комбинираш съставки и да пробваш, да променяш и да пробваш. В парфюмерията обаче пробваш с носа си, това е разликата. Композирането на аромат е близо и до музикалната композиция, защото много често имаш аромата в главата си и просто трябва да седнеш и да го опишеш. Един аромат може да звучи като Моцарт, леко и весело, може и по-тежко и драматично. А пък е и екипна работа, като оркестъра. Но въпреки всичко мисля, че парфюмерийното изкуство е по-близко до готвенето.
какво най-често слушате през iPhone-а си?
Скоро разбрах, че мога да слушам и Бетовен, но предпочитам да го слушам вкъщи. Концерта за пиано и цигулка съм слушал повече от 100 пъти. След това е Брамс, после Шуберт. Класическата музика е чудо, тя е спасение и ме пренася в друг свят. Тя е като прозорец към един измислен свят.
ако новият парфюм Shalimar Parfum Initial беше музикална пиеса, щеше да е класика, така ли?
Да, би бил класика. В моите очи. Но в момента когато някой купи един флакон от аромата, за него може да събуди друга музика. Ароматът е като мечта в бутилка, тя трябва да „прилегне“ на очакванията на друг човек, да събуди неговите мечти. За мен е класика, но за някоя млада дама новият Shalimar може да бъде „Лейди Гага“, кой знае…
какво прави Shalimar толкова специален аромат?
Специален е, защото е направен през 1925 г. И оттогава успехът е с него, това е феноменално. Аз бях достатъчно безразсъден, за да се опитам да направя своя версия на шедьовъра.
как все пак решихте?
Кръщелницата ми, млада дама на 19 години, ме помоли да създам парфюм специално за нея. Легендата за това как е създаден Shalimar предизвиква въображението. Най-хубавите парфюми в историята са посветени на жени. Имах два начина: или да направя нещо коренно различно и да скандализирам, или да представя една по-модерна версия на вечния аромат Shalimar. Избрах второто. Не да създам, а да пресъздам. Ще ви дам пример с кубизма. Това течение в изкуството не се е появило за една нощ. То е резултат от културни напластявания и постепенна промяна във философията. Кубистите използват импресионистичните открития на Сезан за перспективата и формата, а Сезан стига до импресионизма, стъпвайки върху класиката. Подобно нещо се случва и в парфюмерийното изкуство. Аз използвах Shalimar Parfum Initial, за да пресъздам духа на новото време. Това е.
защо използвате българска роза, а не мароканска или турска например в новия Shalimar?
Защото българската роза има най-финия и ненатрапчиво мистичен аромат. Тя и като растение е най-крехка, най-ефимерна, тя е уникална. За да се добие един литър есенция от нея, трябва да се преработят два тона цвят!
какво друго харесвате в България?
Не я познавам добре, не съм ходил нито в планините, нито на морския бряг, а само в Пловдив, Карлово и Казанлък, в София спя в един и същ хотел до великолепен православен храм, но виждам и червените минарета на джамията. Като се разходя малко, стигам до една чудна руска църква в сърцето на града. Харесват ми спокойствието, смесицата от Ориент, сталинистки сгради и модерна архитектура. Харесват ми спонтанността на хората и уникалната природа. Полето на Пловдив, в което се редуват розови градини и лавандулови ливади, хвойна и девствени гори. Харесва ми ароматът на България.
1925 Shalimar: легендата
Създаден като първия ориенталски аромат през 1925 г., той се превръща в класика и бестселър: омаен, неустоим, мистичен, химн на вечната женственост. Вълшебните градини на Шалимар, които Шах Джахан е създал, за да увековечи любовта си към прекрасната Мумтаз, са вдъхновили Жак Герлен за този прелъстителен парфюм, в който се усещат екзотични цветя, дървесни нотки, амбър, пачули, ветивер… Парфюмът има различни модификации и дизайн – от кристалната бутилка на Baccarat до модерната й версия, дело на дъщерята на Мик Джагър - Джейд.
2011 Shalimar Parfum Initial
Тиери Васер пресъздава шедьовъра на Guerlain, добавяйки нюанси на изисканост и нежност. Заснета от най-поетичния италиански фотограф Паоло Роверси, руската красавица Наталия Водянова, лицето на аромата, е като съновидение. Ароматът обвива голото й тяло с уханието на роза, откъсната през май, свежи цитруси, загадъчен ирис, топла ванилия… Както в оригинала, и тук присъстват амбър и зърна от тонка.
Shalimar на санскритски означава „храм на любовта“. Парфюмът, създаден от Жак Герлен, наречен Shalimar, е вдъхновен от легендата за любовта между император Шах Джахан и любимата му жена Мумтаз Махал. Те живеят дълги години заедно, тя го придружава на военните му походи и умира през 1631 на 39-годишна възраст при раждането на 14-ото им дете. За да увековечи обожанието към съпругата си и своята скръб по нея, императорът построява легендарния мавзолей Тадж Махал. Градините на Шалимар били любимото място на императрицата.
казва Тиери Васер, „носът“ на Guerlain, емблематичната френска къща, която предлага тази есен един модерен прочит на вечния аромат – Shalimar Parfum Initial
В ранните утрини на юни, когато лятото е още толкова свежо, един странен мъж спира погледите на хората в провинциалното градче Карлово. От птичи поглед личи, че мъжът е чужденец: гладко избръснат, с грижливо сресана назад коса, безупречно облечен с блейзър, бледосиня риза и джинси. Местните жители едва ли подозират, че това е един от най-великите „носове“ на съвремието ни - мосю Тиери Васер, „носът“ и на емблематичната френска къща Guerlain. Той често е в Карлово и Казанлък, за да наглежда отблизо производството на розово масло, което френската парфюмерийна къща използва за последните си аромати. В интернет порталите, посветени на парфюмите, например fragrantica.com, за него има специални страници. И няма как да е иначе, защото мосю Васер е алхимикът, създал вечни аромати като Addicted на Dior, Truth на Calvin Klein, Les-Saisons-Printemps на Van Cleef&Arpels, Hypnose на Lancome… От 2008 г. Тиери Васер работи за Maison Guerlain, създавайки нови изтънчени аромати: Quand Vient La Pluie, Aqua Allegoria Flora Nymphea, Guerlain Homme, Idylle.
Приема ме в малък кабинет на Шан-з-Елизе, където е Maison Guerlain. „Това е кабинетът на Жан Пол Герлен - казва мосю Васер. - Тук са родени много от идеите на Guerlain.”
следователно тук попивате spiritus loci (от латински - духа на мястото - б. а.)?
Да, може и така да се каже, за мен е изключително важен духът на Guerlain, неговата ДНК. Както и възможността да черпя от идеите на един гений в парфюмерийното изкуство, какъвто е Жак Герлен.
колко часа седмично прекарвате в този кабинет?
Много малко време. В понеделник съм в централния офис на Guerlain, който е извън Париж, в Левалоа, тъй като съм член на борда на директорите. Вторник съм в лабораторията. Сряда съм във фабриката, а четвъртък и петък съм пак в лабораторията. Това е най-важното място за мен, тъй като тук създавам ароматите. Фабриката също е важна, тъй като съм отговорен и за производството.
как прекарвате събота и неделя?
Обикновено се връщам от пътуване. Обичайно седмиците ми включват пътуване, при което търся суровини, изследвам пазари, проверявам продукцията. Ето днес тръгвам следобед за България, защото трябва да контролирам суровината от българската роза, която включвам в ароматите. Връщам се в неделя. Често ми се налага да прекарвам свободните си дни на летището. Но когато не съм там, се наслаждавам на Париж, вечерям с приятели в някое от интересните ресторантчета на града.
в Париж ли сте роден?
Не, в Швейцария.
какъв беше ароматът на вашето детство?
В Швейцария съм роден на Женевското езеро, едно фантастично място в подножието на Алпите с прекрасна и чиста природа, покой и тишина. (Започва да рови нещо в телефона си. И тъкмо да се обидя, смятайки, че хаби ценното време от интервюто, за да отговаря на есемеси, той ми показва дисплея на своя iPhone 4G.) Ето, вижте на какво миришеше детството ми… Виждам поляна с цветя, приличат на огромни маргаритки, но не са. Това са диви нарциси. Около моето родно място имаше безкрайни поляни с диви нарциси. Когато бях дете, беряхме букети от тях и ги продавахме край пътя за планината. Толкова ясно си спомням това. Когато бях при майка ми, нарцисите отново бяха цъфнали и аз направих тази снимка, за да ми напомня за детството и за упоителния аромат на диви нарциси.
за какво мечтаехте като дете?
Отраснал съм в голяма ферма, далеч от града и това ми даде възможност да опозная природата. За първи път пътувах на 11-12 години и оттогава започнах да мечтая да стана шофьор на ТИР. Тези огромни камиони с надписи Монтрьо, Истанбул, Техеран ме очароваха и въплъщаваха мечтата ми да пътувам по целия свят.
която сега е реалност…
Виждате, забавно е, нали? Когато станах на 15, започнах да мечтая да стана шеф-готвач. Тренирах вкъщи и по-късно работих в голям хотел в Монтрьо като помощник-готвач. След това се увлякох по музиката. Ходех на всеки концерт класическа музика, денонощно слушах и започнах да мечтая да стана диригент. Когато дирижираше Херберт фон Караян, бях готов да напусна всичко и да го следвам. Неговата фигура, неговото лице бяха хипнотизиращи, бях страшно впечатлен.
готвенето или композирането са по-близо до създаването на един аромат?
И двете. Създаването на аромат е близо до готвенето, защото е абсолютно емпирично. Трябва да комбинираш съставки и да пробваш, да променяш и да пробваш. В парфюмерията обаче пробваш с носа си, това е разликата. Композирането на аромат е близо и до музикалната композиция, защото много често имаш аромата в главата си и просто трябва да седнеш и да го опишеш. Един аромат може да звучи като Моцарт, леко и весело, може и по-тежко и драматично. А пък е и екипна работа, като оркестъра. Но въпреки всичко мисля, че парфюмерийното изкуство е по-близко до готвенето.
какво най-често слушате през iPhone-а си?
Скоро разбрах, че мога да слушам и Бетовен, но предпочитам да го слушам вкъщи. Концерта за пиано и цигулка съм слушал повече от 100 пъти. След това е Брамс, после Шуберт. Класическата музика е чудо, тя е спасение и ме пренася в друг свят. Тя е като прозорец към един измислен свят.
ако новият парфюм Shalimar Parfum Initial беше музикална пиеса, щеше да е класика, така ли?
Да, би бил класика. В моите очи. Но в момента когато някой купи един флакон от аромата, за него може да събуди друга музика. Ароматът е като мечта в бутилка, тя трябва да „прилегне“ на очакванията на друг човек, да събуди неговите мечти. За мен е класика, но за някоя млада дама новият Shalimar може да бъде „Лейди Гага“, кой знае…
какво прави Shalimar толкова специален аромат?
Специален е, защото е направен през 1925 г. И оттогава успехът е с него, това е феноменално. Аз бях достатъчно безразсъден, за да се опитам да направя своя версия на шедьовъра.
как все пак решихте?
Кръщелницата ми, млада дама на 19 години, ме помоли да създам парфюм специално за нея. Легендата за това как е създаден Shalimar предизвиква въображението. Най-хубавите парфюми в историята са посветени на жени. Имах два начина: или да направя нещо коренно различно и да скандализирам, или да представя една по-модерна версия на вечния аромат Shalimar. Избрах второто. Не да създам, а да пресъздам. Ще ви дам пример с кубизма. Това течение в изкуството не се е появило за една нощ. То е резултат от културни напластявания и постепенна промяна във философията. Кубистите използват импресионистичните открития на Сезан за перспективата и формата, а Сезан стига до импресионизма, стъпвайки върху класиката. Подобно нещо се случва и в парфюмерийното изкуство. Аз използвах Shalimar Parfum Initial, за да пресъздам духа на новото време. Това е.
защо използвате българска роза, а не мароканска или турска например в новия Shalimar?
Защото българската роза има най-финия и ненатрапчиво мистичен аромат. Тя и като растение е най-крехка, най-ефимерна, тя е уникална. За да се добие един литър есенция от нея, трябва да се преработят два тона цвят!
какво друго харесвате в България?
Не я познавам добре, не съм ходил нито в планините, нито на морския бряг, а само в Пловдив, Карлово и Казанлък, в София спя в един и същ хотел до великолепен православен храм, но виждам и червените минарета на джамията. Като се разходя малко, стигам до една чудна руска църква в сърцето на града. Харесват ми спокойствието, смесицата от Ориент, сталинистки сгради и модерна архитектура. Харесват ми спонтанността на хората и уникалната природа. Полето на Пловдив, в което се редуват розови градини и лавандулови ливади, хвойна и девствени гори. Харесва ми ароматът на България.
1925 Shalimar: легендата
Създаден като първия ориенталски аромат през 1925 г., той се превръща в класика и бестселър: омаен, неустоим, мистичен, химн на вечната женственост. Вълшебните градини на Шалимар, които Шах Джахан е създал, за да увековечи любовта си към прекрасната Мумтаз, са вдъхновили Жак Герлен за този прелъстителен парфюм, в който се усещат екзотични цветя, дървесни нотки, амбър, пачули, ветивер… Парфюмът има различни модификации и дизайн – от кристалната бутилка на Baccarat до модерната й версия, дело на дъщерята на Мик Джагър - Джейд.
2011 Shalimar Parfum Initial
Тиери Васер пресъздава шедьовъра на Guerlain, добавяйки нюанси на изисканост и нежност. Заснета от най-поетичния италиански фотограф Паоло Роверси, руската красавица Наталия Водянова, лицето на аромата, е като съновидение. Ароматът обвива голото й тяло с уханието на роза, откъсната през май, свежи цитруси, загадъчен ирис, топла ванилия… Както в оригинала, и тук присъстват амбър и зърна от тонка.
Shalimar на санскритски означава „храм на любовта“. Парфюмът, създаден от Жак Герлен, наречен Shalimar, е вдъхновен от легендата за любовта между император Шах Джахан и любимата му жена Мумтаз Махал. Те живеят дълги години заедно, тя го придружава на военните му походи и умира през 1631 на 39-годишна възраст при раждането на 14-ото им дете. За да увековечи обожанието към съпругата си и своята скръб по нея, императорът построява легендарния мавзолей Тадж Махал. Градините на Шалимар били любимото място на императрицата.
ТВОЯТ КОМЕНТАР