Изкуството да принтираш

Примитивни рисунки на маймунки и банани при Prada, разцъфнали цитрусови градини при Stella McCartney, панди и ириси при Louis Vuitton...

Кристина Симидчийска 24 May 2011

Stella Mccartney

Примитивни рисунки на маймунки и банани при Prada, разцъфнали цитрусови градини при Stella McCartney, панди и ириси при Louis Vuitton... Този сезон ярките, набиващи се на очи крупни принтове настойчиво изискват цялото ни внимание. И няма шанс да не го получат.

Отдавна не сме били свидетели на подобно изобилие от ярки принтове и пъстри разцветки. Щампи на диви животни – реални и фантастични, графики в стил ар деко, етно и трайбъл мотиви, разцъфнали екзотични (или не чак толкова) градини, сякаш подбрани от най-добрите експерти по ботаника, настойчиво се борят с навиците на кротка сдържаност.
След няколко тежки сезона на обрани кройки, приглушени тонове и стратегическа игра с обемите подиумът отново се превърна в сцена за живописно изкуство – от наивистичните детски рисунки до версиите на най-добрите творения на Кандински и Мондриан. Именно последните провокират въображението на дизайнерите на Diane von Furstenberg, Sportmax, Escada и Marni, увличайки ги в страстна игра с черно-белите щрихи, освежени тук-там от цветни отблясъци. Толкова изкусителна, че дори непоклатимият в убежденията си Карл Лагерфелд не устоя на предизвикателството и представи версия на култовия модел чанта Chanel 2.55 в стила на любимите модернисти.
Цветната експозиция на подиума продължава с акварелните рисунки на коралово-оранжеви и синьо-зелени листа, разливащи се върху моделите на Wunderkind, Antonio Marras и Раф Симънс за Jil Sander. Американският художник и фотограф от средата на миналия век Ричард Принс със сигурност би ги харесал – особено като имаме предвид страстната му любов към поп културата на свободолюбивата епоха на 70-те. “Жените отново търсят в модата нещо жизнерадостно, дори малко необуздано – коментира американският дизайнер Марк Джейкъбс. – Носталгията им към „децата на цветята” е съвсем разбираема, а завръщането на безумните рисунки и цветове е най-невинният начин да си отдъхнем от твърде здравословния и изпълнен с принудителни отговорности живот, който водим.”
Всъщност умелото съчетаване на цветове и линии има силата не само да задава тон на отделните колекции или силуета на моделите. То може да сформира и цялостния стил на една марка, да бъде знаков момент за предпочитанията на почитателите й, обезпечавайки жизненонеобходимата за бранда популярност. Подобни белези в архивите на модата оставят например леопардовият принт при творенията на Dolce&Gabbana, древногръцките меандри обрамчващи моделите на Fendi, и дори легендарният логотип на Джани Версаче – главата на Медуза. А какво да кажем за ярките психеделични принтове, завихрящи се върху копринените рокли на Emilio Pucci и отбелязващи пика на своята популярност именно през средата на 70-те? Сега, 40 години по-късно, те са не по-малко актуални и отново апелират за повече лекота - в посрещането на новия ден и в изпращането на нощта.

Но да се върнем на подиума: специално за пролетната колекция на Rochas дизайнерът на бранда Марко Занини обърна поглед към Швеция, и то в един особен момент – възраждащата се ера на 50-те. Те са виновници за наивистичните фолклорни рисунки и флорални принтове, вдъхновени от реални керамични образци, а старинните орнаменти са заети от майсторски изработени мебели отпреди близо три века. Пъзелът от тези несъчетаеми на пръв поглед елементи събира шведската художничка Слот Барбу (Slotts Barbo), а резултатът е хипнотизиращ калейдоскоп от принтове върху ефирни копринени рокли и костюми.
Не по-малко зашеметяващи погледа са и творенията на Анджела Мисони. Тя отново не изневерява на традиционните за Missoni зиг-заг райета в жизнени цветни нюанси, но този път – буквално – прибави още един ред мисли. Използвайки платовете подобно на страници от личния си бележник, Анджела остави по трикотажните поли, сака и рокли небрежно да пробягват строфи от парчета на Джей Зи и Тупак Шакур.
Към древното изкуство на калиграфията пък обърнаха поглед Алберта Ферети за Philosophy di Alberta Ferretti и Марк Джейкъбс за Louis Vuitton. Но фините рисунки на цветя явно не са задоволили глада им към чудесата на Далечния изток, след като в колекциите видяхме още принтове на панди и азиатски лица, градски пейзажи и стилизирани златни храмове...

И все пак безспорно най-впечатляващата тема в спектъра от принтове за пролет-лято 2011 се оказаха цитрусовите градини на Stella McCartney, Prada и Moschino Cheap and Chic. С огромна доза чувство за хумор – за което можем само да й благодарим – и неподражаем усет към прилягащата му опаковка Миуча Прада възроди спомена за Жозефин Бейкър и легендарните й изпълнения на парижките сцени. С реплики на нейните коси и прическа, моделите демонстрираха заемки от силуетите на 20-те, но в ярки цветове и смели комбинации. „Време е да бъдем дръзки!” – заяви зад кулисите на шоуто Миуча и това бе отговорът за анимираните рисунки на малки маймунки и огромните снопове банани, щампирани върху сака и ризи. Тропическата закуска продължи в Париж - с пробуждащите апетита грейпфрути и лимони, греещи върху строгите линии в колекцията на Стела Маккартни. Мотив, даващ силна заявка за присъствие в гардеробите ни през следващите месеци и който със сигурност ще е все по-трудно да го пренебрегваме с наближаващото лято.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР