Възможно ли е бъдеще без фасове и цигарен дим?

03 August 2023

Снимка: Филип Морис България

В разгара на лятото една пътуваща изложба пристига в Бургас, за да разкрие мащаба на глобалния проблем с неправилно изхвърлените цигарени фасове и да провокира потребителите към отговорно потребителско отношение.

#ПромениКартинката е кампания, която, на разбираем език, споделя фактите около един проблем с такъв мащаб, че засяга обществото в неговата цялост“, споделя Диляна Якова, мениджър „Регулации и устойчиво развитие“ във Филип Морис България и двигател на информационната кампания.

Провокирани от посланието на #ПромениКартинката – от всеки един от нас зависи да живеем в по-добра среда, ние от ЕVA, създадохме специална рубрика, посветена на положителните примери около нас, които доказват силата на колективната отговорност. В разговор за картинката, която можем да променим, и устойчивата мисия на Филип Морис Интернешънъл да изгради свят без дим, се срещаме с Диляна Якова за приятен и наистина поучителен разговор.

Вече близо 3 години Филип Морис България се опитва да промени картинката с посланието, че Земята не е пепелник? Така всъщност се казва глобалната ви кампания. Толкова ли е сериозен проблемът с цигарените фасове?

Глобалната кампания на Филип Морис Интернешънъл срещу замърсяването с филтри на тютюневи изделия призовава към отговорно потребителско поведение и във всяка страна, в която компанията развива своя бизнес. Чрез тази информационна кампания, която в България носи името #ПромениКартинката, искаме да споделим фактите и по достъпен и разбираем начин и така да очертаем магнитуда на глобалния проблем. За съжаление, различни проучвания и фактите показват, че замърсяването с цигарени фасове е значимо. Европейската комисия е направила изследване за 10-те най-често срещани отпадъци по европейските плажове и цигарените фасове действително се оказват най-големият замърсител на проучваните крайбрежия.

Проблемът идва от това, че много малко потребители – едва 13% от пълнолетните потребители в световен мащаб, знаят от какво са направени филтрите на тютюневите изделия. Те са направени от целулозен ацетат, който представлява биопластмаса от дървесна маса, която се разгражда, но процесът на разграждане може да продължи дълго – от 3 месеца до 15 години в зависимост от външните условия. Данните казват, че около 75% от пълнолетните пушачи по света грешно смятат, че филтърът е направен от памук или хартия и след първия дъжд ще се разгради. Крайно време е отношението към фасовете като незначителен отпадък да бъде променено. Те трябва да попадат в предназначените за общия отпадък места, а не да бъдат изхвърляни безразборно в природата.

През пролетта на година потеглихте на втора информационна изложба на #ПромениКартинката из страната. Защо поставяте атрактивните визии върху строителни огради?

Информационни пана започнахме да поставяме в Пловдив и София още през 2021 г., но за да стигнем в повече градове и да представим мащаба на глобалния проблем посредством интересните визии с провокативни послания, имахме нужда от партньор. Идеята за строителните огради беше всъщност на двама радетели за промени в градската среда от фондация „Optimistas“ – Цвета Йоцова и Явор Панев, които с огромен ентусиазъм се включиха в организацията на т.нар. пътуваща изложба на #ПромениКартинката. Така, със съдействието на Optimistas, през изминалата година пътуващата изложба посети Варна, Добрич и Стара Загора. Тя дава отговори на въпроси за времето, което отнема на един неправилно изхвърлен фас да се разгради в околната среда и за мащаба на изхвърлените фасове извън предназначените за отпадък места. Доказвайки, че ако имаме точната информация можем, да осъзнаем мащаба на проблема и да му противостоим, кампанията продължава своята обиколка из страната и от април тази година премина през Велико Търново, Габрово и Русе. А от края на седмицата ще бъде и в Бургас.

Интересно е да споменем, че партньори на пътуващата изложба в различните градове са местни граждански организации като ТаМ и „Хан Хаджи Николи“ във Велико Търново, Градоред и Русчук в Русе.

Каква нова инициатива по кампанията предстои още тази година?

С всяка своя инициатива информационната кампания #ПромениКаритинката се отличава с креативен подход, който провокира общественото внимание. Една от вълнуващите инициативи на кампанията и през тази година е колаборацията с НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“. Вдъхновени от посланията на кампанията, второкурсници от университета по театрално и филмово изкуство създадоха серия от кратки видеа, посветени на темата за замърсяването с фасове. И тази пролет студентите, пречупващи през артистичната си призма глобалния проблем, използват аудио-визуалните изразни средства, за да призоват обществото да се отнася отговорно и с грижа към общия ни дом.

Видеата може да гледате на уебсайта на инициативата promenikartinkata.bg в секция „Специални проекти“.

Вярвате ли, че проблемът с неправилно изхвърлените фасове се дължи и на народопсихологията на българите?

Не мисля така, проблемът не е локален, български, той е глобален, съответно няма общо с културата или възпитанието на българина. Вярвам, че всичко се дължи на липсата на информация и съответно неангажираността на хората и конкретно на потребителите.

Как постъпвате, когато видите някой да изхвърля безотговорно боклук навън? Конфронтацията работи ли възпитателно?

Всеки от нас като част от обществото, в което живеем, трябва да се чувства ангажиран, но честно казано не мисля, че конфронтацията и назидателният тон биха променили безотговорното поведение. Вярвам, че реалната промяна идва от осъзнаването. Затова за #ПромениКартинката е важно да ангажира колкото може по-широк кръг от хора, които да се превърнат в посланици на каузата, които вдъхновяват хората около себе си. Смятаме да направим безразборното изхвърляне на отпадъци и в частност фасовете, в социално неприемливо поведение, нещо, което не е „готино“. А това мислим, че е възможно с визии и послания, видеа и отделни личности, които впечатляват, провокират и те карат да се замислиш, или дори да допринесеш с идеи.

Именно такива инвестиции в социално отговорни програми ли правят една компания лидер в устойчивото развитие?

Устойчивото развитие на компаниите е много повече от корпоративната социална отговорност. На теория, това означава баланс между икономически, социални и екологични цели и съответно корпоративния отпечатък в тези посоки. За Филип Морис Интернешънъл, чието дъщерно дружество е Филип Морис България, стратегията за устойчиво развитие е всъщност самата ни бизнес стратегия. А това за една тютюнева компания означава цялостна трансформация. Към днешна дата Филип Морис Интернешънъл се е ангажирала да премине напълно към бездимни алтернативи, като насърчава пълнолетните пушачи да преминат към по-добри алтернативи в сравнение с това да продължат с тютюнопушенето.

Именно това е в основата на устойчивото развитие на компанията, и то е повече от средство за минимизиране и смекчаване на отрицателните външни ефекти от дейността на компанията. Устойчивото развитие е възможност за иновации, растеж и създаване на дългосрочна стойност, с реално въздействие върху обществото и околната среда.

В България компанията следва глобалните цели, като преценява и местния контекст и нужди. В основните направления за екологично и социално въздействие се избират и каузите, зад които заставаме, и се преценява отпечатъкът, който биха имали тези програми, така че ефектът да бъде наистина смислен за целевата аудитория и обществото като цяло.

Възможно ли е бъдеще без фасове и дим?

Да, във Филип Морис Интернешънъл всеки един служител в компанията е убеден в това, затова и глобалната компания си поставя за цел след известно време да спре да произвежда и продава цигари. Инвестициите на глобалната компания в научни разработки и изследвания на бездимни алтернативи от 2008 г. насам са около 10.5 милиарда щатски долара, наели сме повече от 4000 учени от световна класа, които да ни помогнат в нашата визия за постигане на бъдеще без дим.

А да не изхвърляме филтрите на тютюневите изделия в градската и околната среда зависи от всеки от нас и бихме могли да говорим за бъдеще без фасове.

Като човек, който се занимава с темите, свързани с устойчивото развитие, кое ви прави най-силно впечатление, когато сте извън работа? Положителните примери или неглижирането на средата?

Аз съм положително настроен човек и предпочитам да виждам доброто у хората и примерите, които променят картинката за добро. Гледам света през розови очила и вярвам, че именно положителната нагласа и информираността могат да ни направят посланици на инициативи като #ПромениКартинката.

Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР