Жан-Пол Готие: момчето си отива

„Ужасното дете“ на френската мода, както го нарече модната критика преди половин век, напусна подиума с телефонно обаждане и зрелищен спектакъл в парижкия театър „Шатле“

Краси Генова 06 June 2020

Снимка: getty images/guliver

Театър „Шатле“, където от години се провежда церемонията по раздаването на френските филмови награди „Сезар“, не успя да побере почитателите на френската модна легенда Жан-Пол Готие. След половин век приключения в студиото и на подиума Готие се сбогува театрално със света, в който, по думите му, „се забавлявах наистина като дете“.

„Крем дьо ла крем“ на модата и киното в Париж, както и гости от целия свят – близо 2500 души присъстваха на партито. Сред тях топмоделът Карла Бруни-Саркози, Дита фон Тийз, Роси де Палма и настоящият творчески директор на модната империя Louis Vuitton – Никола Геские, който започва като асистент на Готие.

От студиото на Готие пътя към големия успех поема и още един гений – белгиецът Мартин Марджела, който до днес отстоява запазената си марка – важна е модата, егото остава на заден план. Архивите на вестник The New York Times пазят само една негова снимка, защото Марджела е единственият моден дизайнер, който никога не излиза след представянето на колекциите си. За разлика от прочутия си асистент Жан-Пол Готие обича славата и суетата и нито крие, нито се срамува от това.

Отраснал в бедно парижко предградие, Готие дължи интереса си към модата на своята баба Мари Гараж, която преправяла дрехите на жените от квартала в ателието си. Жан-Пол започнал да прави скици на жените и тоалетите им преди и след намесата на баба му. Наслаждавал се на разговорите в ателието, както и на емоциите, които провокирали корекциите на баба му. „Една част от жените в квартала се оплакваха, че мъжете им са загубили интерес към тях. Баба ми скъсяваше това-онова и после те се завръщаха с усмивка на уста, за да се похвалят, че любовта е още жива. Това ми даде кураж да започна да експериментирам със скиците си и да ги изпратя на водещи френски дизайнери“, коментира Готие в интервю за The New Yorker преди година и половина (поводът е негова ретроспектива в Brooklyn Museum).

Един от получателите на рисунките му е Пиер Карден, който го ангажира в студиото си. За кратко време Жан-Пол работи и в бутика на Карден в Манила, където научава някои от тънкостите в бизнес управлението на една модна империя. Урок, който ще му бъде от полза, когато през 1976-а представя дебютната си колекция. Париж, а и другите световни модни столици аплодират новия талант, лепват му етикета, който той носи и до днес с усмивка – „ужасното дете на модата“, и остават в очакване на следващи изненади. И има защо – всеки сезон Жан-Пол Готие вади нещо ново, интересно и скандално. През 1985-а вдъхва нов живот на полата, като използва в колекцията си характерния за Шотландия килт.

Успоредно с Готие на голям екран и Кристоф Ламбер връща модата на килта с филмовия хит „Шотландски боец“. Интерпретацията на традиционното облекло от Шотландия е сред върховите постижения на Готие и е причината към него интерес да прояви още един откровено заявил се бунтар – Мадона. Тя е сред най-верните почитатели на Готие, който за турнето й „Руса амбиция“ (1990) й „подарява“ прочутия конусовиден сутиен. Дебютът на сутиена е в Япония, когато на концерта в град Чиба бившата госпожа Шон Пен  довежда многохилядната си публика до екстаз. Истината е, че конусовидният сутиен се появява за първи път в колекция на дизайнера през 1987-а, но остава незабелязан. Мадона му вдъхва нов живот и го прави толкова известен, че и досега той се купува онлайн. В телевизионно интервю по канадската телевизия Жан-Пол Готие за първи път признава, че е измислил сутиена още като дете. „Родителите ми забраниха да си играя с кукли, защото били за момичета, а мечетата са за момчета. Подариха ми мече, на което аз набързо уших сутиен с конуси и така си представях, че имам истинска кукла на име Нана!“

Приятелството му с Мадона продължава и до днес. Въпреки че три пъти Готие й отправя покана за брак, певицата отказва с усмивка. „Вероятно не съм нейният тип, но не й се сърдя. И позицията на най-добър приятел и любим дизайнер ме устройва!“, коментира с усмивка по британска телевизия той. Сред най-лоялните му клиенти са още Силви Вартан, Катрин Деньов, Летисия Каста и Карла Бруни. Именно в рокля на Жан-Пол Готие френската актриса Марион Котияр получи своя „Оскар“ за ролята на Едит Пиаф във филма „Живот в розово“.

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР