Жан-Пол Готие: момчето си отива
„Ужасното дете“ на френската мода, както го нарече модната критика преди половин век, напусна подиума с телефонно обаждане и зрелищен спектакъл в парижкия театър „Шатле“
Краси Генова 06 June 2020
Театър „Шатле“, където от години се провежда церемонията по раздаването на френските филмови награди „Сезар“, не успя да побере почитателите на френската модна легенда Жан-Пол Готие. След половин век приключения в студиото и на подиума Готие се сбогува театрално със света, в който, по думите му, „се забавлявах наистина като дете“.
„Крем дьо ла крем“ на модата и киното в Париж, както и гости от целия свят – близо 2500 души присъстваха на партито. Сред тях топмоделът Карла Бруни-Саркози, Дита фон Тийз, Роси де Палма и настоящият творчески директор на модната империя Louis Vuitton – Никола Геские, който започва като асистент на Готие.
От студиото на Готие пътя към големия успех поема и още един гений – белгиецът Мартин Марджела, който до днес отстоява запазената си марка – важна е модата, егото остава на заден план. Архивите на вестник The New York Times пазят само една негова снимка, защото Марджела е единственият моден дизайнер, който никога не излиза след представянето на колекциите си. За разлика от прочутия си асистент Жан-Пол Готие обича славата и суетата и нито крие, нито се срамува от това.
Отраснал в бедно парижко предградие, Готие дължи интереса си към модата на своята баба Мари Гараж, която преправяла дрехите на жените от квартала в ателието си. Жан-Пол започнал да прави скици на жените и тоалетите им преди и след намесата на баба му. Наслаждавал се на разговорите в ателието, както и на емоциите, които провокирали корекциите на баба му. „Една част от жените в квартала се оплакваха, че мъжете им са загубили интерес към тях. Баба ми скъсяваше това-онова и после те се завръщаха с усмивка на уста, за да се похвалят, че любовта е още жива. Това ми даде кураж да започна да експериментирам със скиците си и да ги изпратя на водещи френски дизайнери“, коментира Готие в интервю за The New Yorker преди година и половина (поводът е негова ретроспектива в Brooklyn Museum).
Успоредно с Готие на голям екран и Кристоф Ламбер връща модата на килта с филмовия хит „Шотландски боец“. Интерпретацията на традиционното облекло от Шотландия е сред върховите постижения на Готие и е причината към него интерес да прояви още един откровено заявил се бунтар – Мадона. Тя е сред най-верните почитатели на Готие, който за турнето й „Руса амбиция“ (1990) й „подарява“ прочутия конусовиден сутиен. Дебютът на сутиена е в Япония, когато на концерта в град Чиба бившата госпожа Шон Пен довежда многохилядната си публика до екстаз. Истината е, че конусовидният сутиен се появява за първи път в колекция на дизайнера през 1987-а, но остава незабелязан. Мадона му вдъхва нов живот и го прави толкова известен, че и досега той се купува онлайн. В телевизионно интервю по канадската телевизия Жан-Пол Готие за първи път признава, че е измислил сутиена още като дете. „Родителите ми забраниха да си играя с кукли, защото били за момичета, а мечетата са за момчета. Подариха ми мече, на което аз набързо уших сутиен с конуси и така си представях, че имам истинска кукла на име Нана!“
Приятелството му с Мадона продължава и до днес. Въпреки че три пъти Готие й отправя покана за брак, певицата отказва с усмивка. „Вероятно не съм нейният тип, но не й се сърдя. И позицията на най-добър приятел и любим дизайнер ме устройва!“, коментира с усмивка по британска телевизия той. Сред най-лоялните му клиенти са още Силви Вартан, Катрин Деньов, Летисия Каста и Карла Бруни. Именно в рокля на Жан-Пол Готие френската актриса Марион Котияр получи своя „Оскар“ за ролята на Едит Пиаф във филма „Живот в розово“.