Представете си, че сте на нулата
Книгата, която американците не искат да издадат
Адриана Попова 21 April 2018
50 долара, колкото била двуседмичната надница на американски работник. Толкова е трябвало да имат в джоба си хората, които се надявали да станат граждани на САЩ. Между 1892 и 1954 година пристигащите с кораби от Европа кандидат-имигранти били задържани в центъра на остров Елис край Ню Йорк, където трябвало да покажат въпросните долари. Подлагали ги и на медицински прегледи, като негодните – болни физически или психически хора, били отпращани обратно. През 1954 година центърът на Елис Айлънд, през който за малко повече от половин век минават близо 12 милиона души, и който се намира на няколкостотин метра от Статуята на Свободата, бил закрит.
При гостуването си в София Гаел Жос призна, че романът й, който печели няколко награди, сред които и Европейската награда за литература за 2015 година, досега не е приет от никое американско издателство. Дали защото американците ревнуват, че французойка е описала мястото, така знаково за нация, създадена от емигранти, или пък защото в текста има неверни нотки по отношение на американската психика или история*? Трудно е да се каже. Книгата обаче е силна в поставянето на темата за емиграцията, за хората, които напускат родните си места, за да търсят нов живот другаде, за начина, по който хората от това другаде ги приемат. Представете си, че сте на остров между досегашния си живот и мечтаното ново начало, че трябва да съблечете като стара носия досегашната си идентичност, факта, че в родината си сте били поет или лекар, или селянин и да станете никой с надеждата за втори шанс в живота. Представете си това, което толкова много българи изживяха през последните три десетилетия. Гаел Жос се е опитала да ви го представи.
*Това са онези дребни наглед културни или битови несъответствия, често странични на основната линия, които вгорчават четенето. Такова за мен беше описанието на българско село по времето на Втората световна война, в което попадат героите от иначе великолепния роман на Зейди Смит „Бели зъби“. Несъответствия, които често само носителите на съответната национална идентичност могат да усетят.