Д-р Бранимир Кирилов: Дълготрайният резултат е комбинация от търпение, знание и критично мислене

24 November 2025

Снимка: Костадин Кръстев-Коко

Днес повечето хора очакват нещата да се случват „бързо, безболезнено, качествено и евтино“, но основателят на една от водещите клиники у нас Medical Dent напомня, че истинското лечение няма нищо общо с пазарната логика. Зад идеалната усмивка стои не просто технология, а философия. Вече три десетилетия д-р Кирилов лекува не само зъби, а нагласите ни към времето, в което живеем, към търпението и доверието ни в професионализма и към идеята ни за съвършенство.

Д-р Кирилов, как да развенчаем мита, че има универсална формула за „успешно лечение“?

Нека първо дадем определение кое лечение е успешно. Ако няма нещо конкретно като задача, понятието „успешно лечение“ е кухо. Лечението може да бъде успешно краткосрочно, но и дългосрочно. Трябва да работим с по-точни понятия. Универсални формули по нито един въпрос няма. Трябва да се преценяват нещата индивидуално, на базата на теоретични знания и владеене на различни клинични протоколи за решаване на определен проблем. А към всеки един проблем в медицината и в стоматологията има различни подходи. И нерядко специалистите са на противоположни мнения. Ако тръгнем да решаваме проблема и да правим красива усмивка на един пациент, който е на 60 години, подходът ще бъде различен в сравнение с подхода при 20-годишен пациент. Пациентите трябва да се фокусират върху избора на професионалист, да подложат на критичен анализ предложения им лечебен план и едва тогава да вземат решение. 

Кои компромиси могат да намалят трайността (дългосрочния резултат) на лечението?

Компромисите могат да бъдат в много посоки. Например с диагностиката, с планирането, с качеството на изпълнение, с качеството на материалите, с времето за лечение. В нашето тяло има заложена генетична програма и опитите ни да я променим обикновено водят до проблеми. Човек трябва да се съобразява с времето на тези процеси – например 9-месечният период на бременност не може да бъде съкратен, а всяко едно отклонение крие рискове за бременната или за плода. По същия начин е с тъканите, с които се работи в стоматологията – венец, кост, зъб. Добър пример е ортодонтското лечение – опитите то да бъде съкратено, да се форсира, крият риск от загуба на кост, загуба на тъкан или до загуба на зъб. Това са основните точки, по които, ако се прави компромис, може да не се получи очакваният дълготраен резултат. Не на последно място е и компромисът с профилактиката и поддръжката на получения резултат след приключване на лечението.

Какво за вас означава пациентът да е доволен?

Ако някой обещае да ви лекува бързо, безболезнено, качествено и евтино, то никога четирите не са заедно. Какво означава пациентът да бъде доволен? Той може да е имал нереалистични очаквания. Ако е имало неразбиране от страна на екипа, който е работил с пациента, може да се стигне до грешка в планирането. Трябва да се обсъди с пациента дали очакванията му са реални или не. Такъв е примерът с лечението в Турция – там хората отиват с очакване всичко да стане бързо, евтино и за седмица, при това в условията на петзвезден хотел. Получават го, защото пазарът това търси. След което започват проблемите, не финансови, а здравословни, от вида гнойни синузити например. Докато водеща тема са цените, резултатите ще са такива. 

Може ли „перфектно лечение“ да бъде краткотрайно?

В човешкото тяло протичат биологични процеси, които трябва да бъдат познавани. Познаването на начина, по който тялото реагира на определени външни намеси в съчетание с добро познаване на технологията и материалите води до добър краен резултат. Разбира се, винаги при завършване на лечение биологията може да направи така, че да възникне нова ситуация, в която е необходимо отново да се намесваме. Невинаги лечението е дефинирано единствено от технология и материали, нерядко се намесва и биологията. 

Важно ли е пациентите да бъдат безпрекословни партньори в лечението?

Безпрекословни не, но партньори – да. При всички случаи трябва да бъдат взети под внимание очакванията, желанията, възможностите на пациентите и на тази база да бъде планирано лечението. Необходима е дискусия. Професионалистът трябва да даде безпристрастна информация относно възможностите за решаване на проблема и за финансовата рамка, а пациентът да вземе своето решение. В това отношение има крайности – някои пациенти търсят най-добрата оферта, други са готови да продадат нивата си, за да финансират лечението си. Опираме до ценностите и дали приоритет са парите, или здравето. 

 
 
 
View this post on Instagram

A post shared by EVA magazine (@eva_magazine)

Вие сте лекар, но и човек с визия – какво е водещото при лечение, което трябва да устои на времето?

Добрите теоретични знания за постиженията на медицинската наука и практика, владеенето на съвременните апаратури и клинични подходи, коректното планиране на лечението, като се вземат предвид очакванията на пациента, биологичните особености на конкретния случай като общо здраве и локално здраве на тъканите, както и ясна и разбираема комуникация между пациент и лекар. Лекарската професия изисква буквално лекарят да води за ръка пациента си по един непопулярен път, защото лечението е свързано с дискомфорт. А пациентът трябва да спазва някакъв режим или указания, за да има добър резултат на финала. Това са сложни взаимоотношения и има много интересни моменти в тях. 

Кои са принципите на работа, с които никога не бихте направили компромис?

Старая се с нищо да не правя компромис. Когато направиш компромис с изискванията към служителите си, не е лесно, особено на фона на липсата на работна ръка. Не е лесно да не правиш компромис и в подхода към лечението, защото в този процес има много моменти, които са скрити за пациента (доставката на материали, липса на наличности от вносителите, нуждата от създаване на логистика или собствен склад, организацията на работния процес, подготовка на инструментариум, колаборация със зъботехническа лаборатория и работа в срок и с качествени материали и много други). На този фон, когато не правиш компромиси, а всички други ги правят, е още по-трудно. 

Ако трябва да обобщите професионалната си философия?

Преди години още като студент бях чел думите на един хирург от края на 19. век, който беше казал: „Не ме питайте какво съм мислил по този въпрос миналата година. Питайте ме какво мисля сега!“. Така че може би в скалата на житейската ми философия стои това да държа ума си отворен. Поне се опитвам. Не знам дали винаги се получава, защото е важна и обратната връзка от околните. Човек нерядко се заблуждава, себерефлексията не е най-силната характеристика на хората. Да държа ума си отворен, да чувам обратна връзка, да се коригирам на базата на обратната връзка и на напредъка в познанията и в технологиите. Промяната е ключова за това човек да бъде адекватен и в крак с всичко, което се случва. Но не самоцелната промяна, а тази, при която подлагаме на критичен анализ информацията, която достига до нас и случващото се около нас. 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР