По следите на традицията
Наричат я бялата магия. Всяко докосване до нея опъва една много фина струна на сетивността за красота. Ефирна, меланхолично-приказна, поетична, деликатна. Дантелата
Илияна Алипиева 22 September 2017
Историята й води началото си някъде от XIII в. С нея декорирали облеклото на френската аристокрация и е била задължителен атрибут в гардероба на кралските особи. Украсявала е и одеждите на мускетарите, за да подчертава благородническия им произход. Дори в битките им имало временни примирия, за да си приведат в ред дантелите. Колко френски шик има в това! В Калофер я наричат Калоферска дантела. Но тя идва от Брюксел. Първа я внася Елисавета Караминкова. С подема на индустриализацията и след опожаряването на Калофер по време на Руско-турската война градът започва да запада. Няма поминък. Интересът на посетители от Брюксел провокира фантазията и предприемчивостта на местните плетачки и така в Калофер се полага началото на нов занаят – плетенето на дантели. С труда си калоферки спасяват своя град от разруха. Във всяка къща се плетяло. През 1910 г. било учредено и специално училище, финансирано от общината. Дантелата се изработвала предимно за износ и давала поминък на цялото население на града. Мъжете се включвали в процеса, като изработвали дървените совалки и създавали уникалните предпазители върху совалките, с които се плете дантелата, като по този начин се предпазва фината копринена нишка от допир с ръце. Местните плетачки обогатявали дантелата с нови стилизирани модели, заимствани от българската дърворезба. Така се появили елементи на житни класове, слънце, лозови клонки, пауни, еделвайс, а също така и най-автентичният елемент – розата. С това и България дава своя принос в световната история на дантелата.
Красивите дантели помнят и възход, разцвет, апогей и после замиране на занаята, докато се приберат отново в лоното на най-тесния семеен кръг като хоби и естетическо занимание, традиция, предавана от майка на дъщеря и от баба на внучка. Скромното присъствие на посетители вече не ме терзае. Веднъж потънала в сянката на вековните секвои в двора на музея на великия Христо Ботев, се чувствам сякаш съм се върнала у дома след дълго отсъствие. На 5-6 маси плетачки на дантели работят с лекота и търпение. Премятат совалките с хипнотизиращи движения. След няколко прехвърляния на мъничките колкото пръст совалки нещо почти незримо за окото е завършено и карфиците, с които се застопоряват конците на дантелата, се преместват на нова позиция върху цилиндъра, пълен с уханни треви и служещ като стан за работа. Совалките са винаги четен брой, от 8 до 56. Жените работят мълчаливо, творенията им са филигранни, изискват концентрация и пълно внимание, защото грешките не подлежат на корекция, дантелата не може да се разплита. Калоферската дантела се работи предимно под формата на пана за украса и по-малко като декоративен елемент за облекло.
Празникът на дантелата завършва в читалището. Посреща ни млада калоферка, чието красиво лице носи озарението на жената, дарила скоро живот.Антоанета Първанова – новият председател на читалището. Майка на три деца, както разбирам по-късно. Нейният бликащ ентусиазъм за изграждане на музей на дантелата е така заразителен, че всички си обещаваме да помогнем на идеята кой с каквото може. Говори с възрожденски патос за читалищата като средища на духовност, трибуна на духа български и традиция, която дава нашата идентичност. Изумително мъдра млада жена. Благодарна съм, че имах шанса да я срещна. Винаги е добре някой да припомни: „Богатството е смертно, благодетелта – безсмертна“.
Антоанета Първанова е всичко друго, но не е мъдра и добросъвестна! Просто едно младо посредствено момиче с болни амбиции за власт , ценителка единствено на парите, които може да прибера в джоба си от различни проекти, представяйки ги за големи читалищни и обществени дейности.Много се е заблодила авторката на статийката! Това е човек, който нищо не разбира от калоферска дантела, камоли да познава нейната история. Превърнала е калоферското читалище в Розов магазин за гащи, чорапи и всякакви китайски стоки, в място за изява на нея и нейто семейство.Това е човекът ,който стъпка всякаква самодейност в града. Никой от местните не я хареса.Изборът й даже за председател беше нереален, а купен! Време е да освободи поста за можещите хора да се занимават с читалищно дело!