Мъжете в живота на Анджелика Хюстън
Вълчицата на Холивуд и нейните алфа мъжкари
Ирина Иванова 22 May 2014
В „Честта на фамилията Прици“
Баща й Джон Хюстън е гениален филмов режисьор и холивудска икона. Авантюрист, лъстивец и женкар, ловец по душа, алкохолик, художник, каубой, наричан „Хемингуей на киното“ и определян като „най-харизматичният холивудски режисьор на всички времена“. Анджелика го обожава. Но е убедена, че тъкмо той, алфа мъжкарят на алфа мъжкарите, е виновен тя цял живот да обича невъзможни мъже. Един от тях е Джак Никълсън, с когото живее 17 години. Най-невъзможният.
Хюстън са първата фамилия в Холивуд с три поколения носители на „Оскар“. Дядото на Анджелика, Уолтър Хюстън, в чиито вени тече експлозивна сплав от ирландска и шотландска кръв, е вариететен, а после и филмов актьор, който печели „Оскар“ през 1948 г. за филма „Съкровището на Сиера Мадре“, режисиран от сина му Джон, също удостоен с наградата, но за режисура. 40 години по-късно самата Анджелика прегръща академичната статуетка за ролята си във филма на баща си „Честта на фамилията Прици“, нейният „кармичен филм“.
За разлика от много наследници на известни фамилии Анджелика Хюстън никога не се оплаква от тежката корона. „Винаги ми е харесвало да бъда Хюстън“ – казва тя в първия том на автобиографичната си книга „The Story Lately Told“, излязла в края на миналата година. Така и не успява да „натъпче“ живота си между един чифт корици. Пише я абсолютно сама. Това е нейната терапия след смъртта на съпруга й, скулптора Робърт Греъм (единственият мъж в живота й, с когото има сключен брак), починал през 2008 г. от заболяване на кръвта. Анджелика никога няма да забрави първия ден след погребението му.
Почакай и ще видиш
В онази първа сутрин тя не може да спре да плаче. Едва успява да стане от леглото и по пижама тръгва да обикаля къщата като самотен призрак. Слиза по стълбите и, плачейки, изревава: „Кажи ми, Господи, какво ще стане с мен! Какво да правя сега?!“ И изведнъж пред погледа й попада сутрешният вестник. На първата му страница с големи букви пише „Почакай и ще видиш“. Анджелика не прочита статията, но кой знае защо заглавието я успокоява. Ами да, ще почака и ще види.
В нейното семейство си имат една тема, темата на Хюстънови – за героя, който винаги се изправя, след като се е свлякъл в калта. Така че тя е сигурна – нещо ще се случи, тя ще се изправи и ще продължи. Знае, сигурна е, трябва само да почака. Седмица по-късно Анджелика вече пише автобиографията си. Лечението е започнало.
Огледалото – моят най-добър приятел
Енрика Сома, майката на Анджелика, е само на 18 и учи балет при гениалния Баланчин. Удивително прилича на Мона Лиза и всички й го казват. Един ден се отбива в ресторанта на баща си – „Кухнята на Хелън“ в Манхатън. Както винаги там има куп холивудски знаменитости и както винаги баща й ги посреща на челна стойка, понеже е фанатичен последовател на йога. (По-късно, когато гостува на дядо си, и Анджелика ще трябва всяка сутрин да става по изгрев слънце, да прави челна стойка и да пее: „Здравей, о, ден! Колко си прекрасен!“) Та в онзи ден Енрика, която всички наричат Рика, пие нискомаслено мляко с какао на бара и вижда как един от гостите на заведението – сурово издължено лице, риза с навити ръкави – се приближава и застава на челна стойка до баща й, след което си запалва цигара. Всички избухват в смях. Мъжът е Джон Хюстън, на 42 години, вече легенда в Холивуд. И макар да не е никакъв почитател на йогата и духовните практики – пази Боже! – Рика знае, че баща й много, много му се възхищава. Понеже е известен като свободен дух, учил изобразителни изкуства в Париж, изкарвал прехраната си като уличен художник, после заминал да служи в мексиканската кавалерия, после работил като фронтови репортер по време на Втората световна война. С три брака зад гърба си.
И ловец, и невероятен ездач и познавач на коне... Въобще Джон Хюстън бил харизматична персона и Рика с цялата си 18-годишна невинност тутакси се влюбила. Не я спрели нито разликата във възрастта, нито клюките за многобройните му жени и за тежкия му характер. „Мама казваше за татко, че е роден за лъв, не за човек“ – спомня си дъщерята.
Двамата се женят, през 1951 г. се ражда Анджелика и баща й, естествено, не е при тях. По това време той снима „Африканската кралица“ с Хъмфри Богарт и Катрин Хепбърн. Когато снимките приключват, той решава, че Бевърли Хилс, който и без това е най-омразното място на света, не е подходящ за неговата Мона Лиза и неговата Анджелика, и ги премества чак в Ирландия, в бащиното си имение, в огромна къща с прекрасна градина, а в градината – по-малка постройка, също пригодена за живеене. И Джон Хюстън решава нещата така – той ще живее в голямата, а жената и децата – в малката. Без право на обжалване. И след като прекарва с новородената си дъщеря ден до пладне, си събира багажа и отново заминава на снимки. Рика е бясна. Тя дори не подозира, че нещата ще стават все по-зле.
Анджелика и появилият се внезапно неин полубрат Тони от предишния брак на баща й растат заедно в ирландския дом, красив и затворен като самия рай. Старата история – имат всичко, но какво от това. Джон Хюстън се вясва от дъжд на вятър, макар че винаги им носи кралски подаръци – например истински рубин за нея и арбалет от черешово дърво с антикварна стойност, принадлежал на самия Луи ХIV, за сина си. Дори и да е при тях обаче, баща им пак отсъства – събира любимата си мъжка глутница и се отдава на безкраен лов и гуляи. Анджелика, която боготвори майка си, вижда колко е нещастна и самотна, зарязала кариерата си на балерина, семейството си и целия си живот, за да стои месеци наред сама в някакво ирландско имение на хиляди километри от дома и да чака Джон Хюстън, който снима филм след филм. Пък и не само това. Дори ирландският им рай не е чак толкова изолиран и слуховете за извънбрачния любовен живот на мъжа й достигат до ушите й.
През това време Анджелика язди коне („Татко много обичаше да гледа жени, които яздят добре“ – казва актрисата) и седи пред огледалото. Огледалото и нейното отражение в него са най-верните, единствените й приятели в годините на детството й. Понякога Рика организира партита, но Анджелика никак не се забавлява. Особено когато вижда майка си да свири на пианото посърнала и напълно нещастна. Един ден семейството получава новина, която променя всичко. Новината е, че Джон Хюстън си имал ново дете. От една от своите актриси. Чашата на търпението прелива и Рика решава, че е време да потърси своето щастие.
А то се появява в лицето на английския аристократ и писател Джон Норуич, с когото се запознават на едно от партитата в дома на Хюстън. Рика зарязва децата и малката къща, оставя ги на бавачките и отива да живее при любовника си, без въобще да уведоми Джон. Той вдига скандал до небето, когато се връща, но не подава молба за развод. Рика също.
И на мен ми хареса