В началото на есента, почти по едно и също време, модният свят потръпна от две събития. Първо, френската модна къща Thierry Mugler най-после обяви назначението на нов креативен директор за мъжката и дамската линия на марката. А от другата страна на океана поп звездата Лейди Гага потресе публиката, след като се появи на церемонията по връчването на MTV наградите в тоалет, изработен от сурово месо (после певицата поясни, че костюмът носи специалното послание „Аз не съм парче месо”, свързано с борбата за човешките права, но май беше късно за оправдания). Какво е общото между двете събития ли? Едно и също име зад кулисите им – това на стилиста Никола Формичети.
33-годишният Формикети вече работи над колекциите на Thierry Mugler за сезон есен/зима 2011/2012. Или по-точно - „контролира” работата на дизайнера на дамската линия Себастиан Пейн и на мъжката линия Ромейн Кремер (по-популярен със собствения си едноименен лейбъл) - длъжност, досега изпълнявана от испанката Розмари Родригез. “Търсехме млад талант, който да внесе нова енергия на бранда”, се казва в официалното изявление на френската марка (което не може да не ни подсети за израза „Внимавай какво си пожелаваш...”). И съдейки по успехите, които Никола оставя с всяка крачка зад гърба си, шоуто на Thierry Mugler за следващия сезон ще е много повече от модно дефиле.
А на първия ред в обичайната си ексцентрична дегизировка несъмнено ще е неговата модна муза Лейди Гага. Двамата се запознават на снимки за списанието V magazine и според думите му: „Беше мигновена любов! Дотогава умишлено странях от музикантите и знаменитостите, но тя беше толкова различна. Моментално се разбрахме. И започнахме да работим заедно – видео, шоута, турнета, всичко... Тя има невероятен екип около себе си, особено творческия директор Матю Уилямс. Щастлив съм да работя с тези хора.” Същите хора сътворяват Haus of Gaga – креативния отбор от стилист, сценограф, фотограф и съпътстващи „артисти“, който се грижи за дръзкия й имидж и абсурдни пърформанси, без които светът едва ли щеше да й обърне повече от минута внимание.
Междувременно животът на Никола Формикети продължава на пълни обороти между Ню Йорк, Лондон и Токио (трите града, в които условно можем да кажем, че живее), създавайки впечатлението, че простички неща като сънят например нямат място в него. Той продължава с работата си на креативен директор за лондонското списание Dazed&Confused и същевременно е моден директор на Vogue Hommes Japan и Another Man. Освен това редовно сътрудничи за списанията V, V Man и Another Magazine. А през останалото време се забавлява като стилист за рекламните кампании на куп модни брандове (Uniqlo, Dolce&Gabbana, Alexander McQueen и Prada са само част от тях) или консултира модния имидж на звезди като Джъстин Тимбърлейк, Скарлет Йохансон, Ева Мендес или Робърт Патинсън.
„Обичам около мен да има движение, ето защо и работата ми има толкова различни страни: списания, кампании, артисти... Правя всичко възможно, за да поддържам вдъхновението си, да не стоя на едно място и да опитвам нови неща - твърди Никола. – Продължавам да смятам, че това е повече хоби, отколкото работа. И трябва да бъде забавно. Винаги.”
Всъщност може би това е един от принципите, на които той никога не изневерява. Кариерата му в модния бизнес започва преди повече от 10 години като байер за концептуалния магазин Pineal Eye в Лондон. Там подбира вещи само на млади и още неизвестни дизайнери, в които обаче вижда бъдеще. И в повечето случаи не греши – точно тогава се запознава с имена като Хеди Слиман, Раф Симънс, Гарет Пю и Ким Джонсън, с които продължава да работи и до днес. Малко по-късно вниманието му е привлечено от екипа на Dazed&Confused. От култовото списание му предоставят авторска рубрика (наречена Eye Spy), в която на воля да твори и разгръща идеите си въпреки пълната липса на опит като стилист или редактор. „Тогава работехме под ръководството на Джеферсън Хак - припомня си Формикети. – Беше страшно весело. Даваха ми пълна свобода на действие, никой не ме поучаваше, просто правех нещата, които ми харесват: да превръщам обкръжаващите ме вещи в... шоу. Сега, 10 години по-късно, вече съм креативен директор на същото това списание. И мисля, че и до момента правя точно това – забавлявам се.”
Ако вярваме на разните научни изследвания, че вкусът към стила е генетично заложен, то Никола е просто гениално съчетание на културни влияния предвид факта, че баща му е италианец, а майка му - японка. „Културата на различните страни имат еднакво важно влияние и в живота, и в работата ми. Аз съм съчетание на изтока и запада... Комбинация на суши и спагети, на висша мода и уличен сарказъм! От баща си съм наследил любовта към блясъка и лъскавите до вулгарност вещи. А майчиното влияние се проявява в страстта ми към колекционирането на безумни играчки и към японската храна.” Действително Никола има внушителна колекция от кукли, за която твърди, че е неизчерпаем ресурс на идеи. Освен това винаги има подръка бележник, който обаче в повечето случаи остава празен: „Просто ми харесва да го нося със себе си. Но след като напиша нещо на първата страница, вече съм готов да си купя нов. В дома ми навсякъде се търкалят празни тефтери, в които е запълнена само първата страница.” Очевидно творческият гений на Формичети се нуждае от чист бял лист, за да създава, а не безброй страници, за да изписва бъдещето на идеите си. Изстрелващи пламъци сутиени, рокли от бели мечки, шапки омари... нима някой би имал смелостта да го копира?
ТВОЯТ КОМЕНТАР