Прочутите гоблени от Обюсон
Най-новият проект на обюсонската общност е изтъкаването на четиринадесет гоблена и два килима, интерпретиращи оригинални илюстрации на Дж.Р.Р. Толкин
Калина Константинова 13 April 2025
Обюсон e град в Централна Франция, в който гобленарството е местен занаят, жив и днес и усъвършенстван с векове. Обюсонският гоблен обхваща цяла гама от уникални за района техники и умения и е в списъка на ЮНЕСКО за „Нематериално културно наследство“. Най-новият проект на обюсонската общност е изтъкаването на четиринадесет гоблена и два килима, интерпретиращи оригинални илюстрации на Дж.Р.Р. Толкин.
Шест века история
Произходът на гоблените от регион Обюсон е неясен. Някои го свързват със стара легенда за сарацини, останали по тези земи след битка през 732 г. и развили този занаят. Други историци вярват, че изгнанието на османския принц Зизим в края на 15. век в Бурганьоф (40 км от Обюсон) е съпроводено със създаването на турски тъкачни работилници в региона. Фламандските традиции в тъкачеството и възможните взаимодействия и връзки с Обюсон също са част от хипотезите. Най-старият гоблен, който е запазен в колекцията на Cité de la tapisserie, Музея на гоблените в Обюсон, датира от 16. век и изобразява еднорог върху богат фон от цветя и зеленина.
Типичен е за стила „милфльор“. През годините обюсонските гоблени предлагат най-различни стилове и тематики. Особено популярен е стилът, известен като „пищни листа“. Основната тема в него е дивата природа, мистериозна и негостоприемна, населена с реални или фантастични животни. През първата половина на 17. век сантименталните романи се радват на голям успех. Тъкачниците от региона се възползват от тяхната популярност и предлагат серии от гоблени със сцени, директно заимствани от илюстрованите издания на тези романи. По-късно идва модата на вазите с цветя, вдъхновени от фламандската традиция.
Районът се специализира в изработката на висящи гоблени, включващи осем или повече завеси, които освен че разказват истории (библейски, митологични или литературни), служат и за запазване на топлината в помещенията. През 1664 г. кралската администрация (по искане на министър Колбер) призова гобленарите в Обюсон да направят подобрения в производството. Установени са правила, свързани с продължителността на чиракуване за получаване на степен „майстор“; засилва се контролът на качеството на суровините и готовата продукция; в региона се изпраща кралски художник и колорист; задължително се извезва запазеният знак MRDA (Manufacture Royale d’Aubusson).
19. век е белязан от появата на големи фабрики. Интериорната декорация придобива важно значение в индустриалните и универсалните изложения, по време на които производителите представят най-добрите си постижения. Създаването на Националното училище за декоративно изкуство в Обюсон през 1884 г., едно от първите три във Франция заедно с тези в Париж и Лимож, бележи важна стъпка по отношение на развитието на гобленарството.
Художникът Жан Люрса има изключителна роля за развитието и модернизирането на гоблените от Обюсон през 20. век. Той заедно с Мари Кютоли, колекционер и издател, привлича и много други артисти към това изкуство – Пикасо, Брак, Льо Корбюзие, Дюфи, Ман Рей.
Днес гоблените от Обюсон продължават да се развиват, създавайки връзки с различни форми на съвременното изкуство и чрез разнообразни програми за изследване и иновации, а държавата и регионът подпомагат фабриките с постоянни поръчки.
Обюсон тъче Толкин
Приоритет на Обюсон е да запази жив занаята и мястото му на пазара на изкуството и така често се впуска в реализирането на трудоемки, но изключително интересни проекти, сред които и възпроизвеждането на илюстрации от произведения на световноизвестни автори като Хаяо Миязаки и Дж.Р.Р. Толкин.