Георги Николов: Промени себе си, за да промениш другите

Когато Мила срещна Георги и в кухнята стана по-вкусно, по-уютно и по-осъзнато – историята на една кулинарна платформа с (със зелено) бъдеще

Краси Генова 22 December 2023

Спортен хъс и много мисъл за другите са в основата на мисията кулинарната платформа и фондация Mate Kitchen, създадена от дългогодишния състезател и бронзов медалист от Европейско първенство Георги Николов и Мила Кръстева – момичето, което отвори широко врати в България за музикалните канали MTV и VH1, научнопопулярните Discovery, Animal planet, новинарския CNN и детския CN (Cartoon Network) и през годините се превърна в двигател за стъпването на няколко медийни компании в България.

Към този впечатляващ опит се добавя и успеха на Георги като собственик и основен двигател на изискан ресторант в Англия, който след пет години управление и фокусиране върху вкусовете на публиката на Острова се завръща в България с идеята да промени средата и да наложи зелената вълна и в кухнята – там, където обикновено има излишък на храна, която може да се използва отново.

Така през 2019-а двамата създават Mate Kitchen и оттогава деликатно и с много разнообразни инициативи отглеждат в последователите си покълналата зелена идея. В компанията Георги е майстор-готвач и фууд стилист, а Мила е силата, която задвижва всички проекти на компанията, свързани с основната им дейност (имат хиляди последователи, които се учат на неразхищение в кухнята), както и с вдъхновяващите бъдещи проекти.

Мила и Георги са като една голяма екосистема, в която се мисли и живее зелено. И срещата с тях винаги дава надежда, а разговорите са обикновено на един глас – с мисъл за бъдеще продължително в общия ни дом – земята.  



Кога и как ви хрумна да създадете фондация Mate Kitchen, която акцентира на това колко е важно да не се хвърля храната, а да се използва отново – нещо, към което светът сякаш се адаптира доста лесно, но какви са реакциите на българите в тази посока?

Когато създавахме кулинарната ни платформа Mate Kitchen, си задавахме много въпроси, свързани с това дали има нужда от още една такава медия, с какво ще помогнем в ежедневието на хората и можем ли да подобрим навиците им, свързани с храната. Отговорите дойдоха доста по-лесно, отколкото си мислехме. Оказа се, че нужда от подобен проект има, защото всъщност масово хората не планират какво ще ядат, не правят списък за покупките си, не умеят добре да съхраняват храната, разхищават продуктите и често изхвърлят. За съжаление, в България я няма следващата стъпка, да се компостира и изхвърлената храна да се превръща в тор или енергия.

Много трудно хората променят нагласите и навиците си, това е и причината ние да инвестираме усилия и да предложим решения, защото сме забелязали, че ако не се предложи лесно решение, промяна няма. Затова и започнахме с няколко прости стъпки, които предлагаме в една много лесна функционалност – седмично меню. На сайта ни може да си изберете какво да сготвите (кулинарната ни платформа разполага с над 1500 рецепти, включително за вегани и вегетарианци, добре представени във видеа, снимки и елементарни стъпки за изпълнение), после да зададете брой порции (ако си сам вкъщи или приготвяш храна за семейството си, може да избереш за колко човека ще готвиш). Следващата стъпка е списък за пазаруване (след първите 2 стъпки излиза и точен списък с продукти и приблизителна сума, която да си приготвиш за пазаруване). В случай че останат продукти, които не сме използвали, даваме друго решение – рецепти с остатъци.

Няма как да подминем важния въпрос, довел до поставянето на основите на тази жизненоважна, при това съвсем буквално, мисия – кои са вдъхновяващите примери в тази посока?

Вдъхновенията идват отвсякъде и, противно на очакваното, от доста различни и далечни като тема организации. Искрени последователи сме на онези, които намират решения и ги споделят, за разлика от многото в днешно време организации, които акумулират пари от субсидии, за да говорят на висок глас за проблема. Такива са Wind2wind, които чистят Българското Черноморие, Coral Gardeners, които възстановяват кораловите рифове, като отглеждат корали и ги „посаждат“ отново в океана. Възхищаваме се и следваме екоблогъра и  инфлуенсър Рада Бонева, която дава решение по въпроси, свързани с устойчивост във всичките ѝ форми – от second hand мода до здравословния и екологичен начин на живот. Посланикът на Европейския пакт за климата Богомила Гълъбова също е сред вдъхновенията ни.

Как опитът от предишната ви работа помогна за узряването на идеята, каузата, мисията, съживяването ѝ?

След много организирани събития от моя страна и много приготвена храна от страна на Георги, разбрахме, че трябва да говорим за проблемите с хората, както споделихме вече, като им даваме решения. Лесно е да създадеш нещо, много е трудно да го отгледаш, да го развиваш, да има смисъл, последователи и хора, които искрено вярват и могат да споделят и разпространят. Знаем от собствен опит, че всяка мисия трябва да се разпространява чрез личен пример, от хората, които работят с нас.

Апокалиптичните прогнози не само че не спират, а често се видоизменят – уви, с един и същи финал. Изглежда, че като вид сме се провалили в мисията да опазим планетата, живота на земята, така че да има устойчивост в съществуването на живота, не само на видовете.

Устойчивост е и кодовата думичка във вашата работа. Къде в системата на живота се намира храната и защо трябва постоянно и постоянно да си напомняме, че не трябва да я пилеем, защото е ресурс, който има край – може би също като нас?

Храната е нужда и основа за живота ни, без нея не бихме оцелели. В днешно време не оценяваме изобилието ѝ и това е причината да разхищаваме с лека ръка, да изхвърляме и да не се интересуваме какво всъщност сме направили. Безхаберието често излиза скъпо и обикновено цената е много високо. Ние от Mate Kitchen, кулинарен сайт и фондация, влагаме много енергия да говорим за промяна на нагласите, за повече мисъл към планирането в купуването на храна.

Къде виждате и усещате пречки в изграждането на структурата на компанията си – кое звено е най-уязвимо от човешката намеса и къде се провалиха очакванията ви?

Всеки човек е различен и всеки има свое виждане за причините, поради които е избрал да работи в една компания. Ковид за нас беше много пречистващ и онези, които останаха да работят с нас, са партньори, а не работници. Благодарни сме и повече от щастливи, че имаме съмишленици в лицето на Биби, Виктор, Иван, Лъчо, Симона.

Има ли сектори в публичното пространство, политическия живот и структури, които открито ви предложиха помощ, и откъде тя дойде съвсем неочаквано?

Помощ получихме от Нет Инфо и Нова тв, които разпространяват кампаниите ни, благодарни сме и на „Филип Морис“ и „Спарк“, които първи се отзоваха при анонсиране на първото ни събитие, свързано със 0 Waste. Огромни благодарности към партньорите ни, с които всяка година храним многодетни семейства – „Белла България“, „Крина“, „Олимпус“, „Кока Кола“, „Юнилевър“, „Спарк“, „Нестле“, ЧЕЗ, „Монин“, „София мел“.

Как може да се промени картинката, ако наместим точно на място в уравнението на живота и храната?

Всички се стремим към по-добър живот и това може да се случи, ако заедно изберем да променим нагласите си и работим в тази посока. Много е лесно да следваме по-доброто бъдеще за всички нас, наистина ще сме помислили за бъдещето на децата ни и картинката би била цветна, чиста и устойчива.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР