Правилата на следващите Оскари – смущаващи и непосилни?
Има ли все пак формула, ако искате филмът ви да бъде номиниран в най-важната категория?
eva.bg 19 March 2023
За да може да кандидатства филм за „Оскар“ в основната и най-важна категория – тази за най-добър филм, той трябва да отговаря на определени стандарти. Всичко започва през 2016 г. с #OscarsSoWhite. Но тук не говорим само за цвета на кожата на актьорите, нещата стигат по-далече.
Въпреки че става въпрос за положителни неща като многообразие и приобщаване, холивудски продуценти споделят мнение, че събирането на данни от Американската филмова академия е смущаващо и дори понякога в разрез със закона за неприкосновеността на личния живот.
„Не е моя работа да задавам такива въпроси на екипа си. Свършиха ли си работата? Да, при това страхотно. И как ще разберем кой е гей, когато е незаконно да питаме хората?“
Въпросите са част от новите стандарти, които Академията започна да въвежда през 2021 г. Целта е определени показатели да станат задължителни до сезона на наградите през 2024 г. Въвеждането на стандартите RAISE е част от Aperture 2025 – широк набор от политики за приобщаване, приети от Академията през 2020 г.
Целта е да се насърчи по-приобщаващо наемане във филмовия бизнес. Но някои продуценти казват, че процесът е тромав и нарушава поверителността.
„Намерението е похвално, но се чувствах неудобно да задавам много от въпросите.“
Когато новите правила влязат в сила за Оскарите догодина, те ще изискват филмът да отговаря на два от четирите стандарта за включване.
Стандарт A: Филм
Поне един от главните или значими поддържащи актьори да е от слабо представена расова или етническа група. Най-малко 30% от всички актьори във второстепенни и по-второстепенни роли да са от слабо представена група. Основният сюжет, тема или разказ на филма да са съсредоточени върху слабо представена група.
Стандарт B: Екип
Поне две от творческите лидерски позиции и ръководители на отдели, като режисьор, оператор или дизайнер на костюми, да са от слабо представени групи и поне един от тях да принадлежи към слабо представена расова или етническа група. Най-малко шест други позиции, като първи асистент режисьор или ръководител на сценарния екип, да са от слабо представена расова или етническа група. Най-малко 30% от екипа на филма да е от слабо представена група.
Стандарт C: Достъп
Дистрибуторската или финансиращата компания да е платила стаж за слабо представени групи. Производствената, дистрибуторската и/или финансиращата компания да предлага обучение за развитие на умения по маркетинг на по-слабо представените групи.
Стандарт D: Развитие на аудиторията
Във филма трябва да има множество вътрешни висши ръководители от слабо представени групи в екипите за маркетинг, реклама и/или разпространение.
Обобщаваме, за да е по-лесно за разбиране. Един от главните или поддържащите актьори във филма трябва да бъде от слабо представена расова или етническа група или сюжетът трябва да е съсредоточен върху слабо представена група (жени, ЛГБТИ хора, хора с увреждания).„Когато погледнах за първи път формуляра, ще бъда честен, наистина се изплаших. Имах чувството, че гледам данъчната си декларация. Всички в студиото се спогледаха в недоумение.“
Независими продуценти казват, че стандартите са твърде сложни за разбиране и което е по-важно, трудни за събиране на данни. Когато стигат до въпросите за увреждания/здравословни състояния в тазгодишните формуляри за подаване, те до голяма степен ги пропускат.
Повечето големи студия имат процедури за събиране на данни за многообразието и приобщаването на своите служители и продукции. Обикновено тази информация се докладва самостоятелно и се компилира от отделите по DEI (Diversity, Equity, Inclusion – многообразие, равенство, приобщаване).
Набавянето на тази информация обаче за филми, които студията придобиват, след като са направени, е по-трудно, а за независимите продуценти процесът може да се окаже непосилен. Продуцент споделя, че му се наложило да прави електронни таблици, за да събере процентите, които Академията изисква, и че чисто технически му отнело много време, защото сайтът на Академията постоянно го изхвърлял.
Академията казва, че през втората година от въвеждането на стандартите RAISE е добавила ресурси за подпомагане на процеса, насочвайки продуцентските компании към сайтове, които поддържат бази данни с актьори и членове на екипа, които се самоопределят като слабо представени групи. Академията също така улесни анонимното добавяне на информация в отговор на опасения относно поверителността. Ако една продукция иска да отбележи, че актьор или член на екипа има увреждане например, може да го направи, без да посочва конкретно име.