Преди сватбения ден

Лилия Илиева 01 February 2023

В бутик Bridal Fashion на последния етаж на „Парадайз Център“ разглеждам колекционерски фотоалбум на дизайнера на висша мода, по-популярен с името на марката си Rocco Barocco – Антонио Мускариело. В албума има негови снимки с Лайза Минели, Клаудия Кардинале, Урсула Андерс от времето, в което е изработвал рокли за тях. Също на Клаудия Шифър, Наоми Кембъл и Каролина Куркова, които откриват негови ревюта. Този албум е издаден в лимитиран тираж и подарен на приятели и близки на сърцето му бизнес партньори. Сред тях е и Анелия Петкова – собственичка на бутика за булчинска и официална мода на световно ниво.

С Роко Бароко  

сме приятели – разказва Анелия. – Представях бранда му от 2013 г. до 2020 г., когато той все още беше дизайнер там. Подготвях ревю с емблематични тоалети от негови колекции от 50-годишната му творческа кариера. Ревюто трябваше да се случи през 2020 г. в Резиденцията на Италия в София и Роко Бароко се беше съгласил да присъства, но проектът отпадна заради ковид.  

Запознахме се, когато пожелах да представям марката му в България. Поканиха ме на среща заради високия клас марки булчинска мода, които представям на българския пазар – Pronovias, Badgley Mishka, Enzoani. Pronovias е висша мода булчински рокли с топбутици на пет континента, Badgley Mishka правят тоалети на най-големите световни събития на нивото на Мет Гала и Оскарите.

Ревютата на Enzoani са в Долби Тиътър.

Офисът на Rocco Barocco се оказа във впечатляваща сграда от 12. век в центъра на Милано. Двамата разговаряхме три часа. Помежду ни се получи много хубава приятелска химия. Накрая поръчах колекцията.

Той мисли модерно, бохем е в отношението си към живота. Имали сме много приятни разговори за Неапол, където е отраснал с братята и сестрите си – били са общо девет деца. Говорили сме за пътуванията му по цял свят и Източна Европа, която му беше интересна, за храна, кафе и вино, разбира се, той все пак е италианец. Носех му всички публикации за марката му в България и той ги пръсваше на една маса и се хвалеше на хората, с които работи, или на клиенти и дистрибутори. Била съм на всичките му ревюта в Милано, докато работехме заедно. Седях на средата на първия ред.

ВМЕИ преди модата

Преди да започна да се занимавам с мода, преподавах в Техническия университет индустриален инженеринг и пишех дисертация на тази тема за докторска степен. Междувременно съпругът ми имаше фирма за производство на мебели и пътувахме по работа до Гърция. Аз ходех, за да му превеждам. В свободните часове ходех до библиотеката в университета „Аристотелис“ за материали по научната си тема. Един ден забелязах, че в Панаирното градче срещу Университета има модно изложение. Предложих на мъжа ми да отидем да разгледаме. На входа той възкликна – ама тук има само булчински рокли! Казвам – дали сме по осем евро за билет, хайде да разгледаме. Спирам се пред щанд с рокли с невероятно красиви корсети ръчна изработка, с хиляди кристали „Сваровски“. Оказва се, че са висша мода, на бранда My Lady. Дамата на щанда ме пита откъде съм. Казах – от България. Тя се оказва агент на марката с 33 дистрибуторски магазина в Гърция. И ми споделя, че търси кой да ѝ помага с изработването на поли за корсетите, защото оригиналните поли струват по 2000 евро и иска да предложи на клиентките си по-бюджетен вариант. Реших да опитам да намеря. Разбирам, че се казва Мина Каравасилис и че има най-голямата фирма за сватбени облекла в Гърция.

началото

В България намерих ателиета, които да шият полите и с мъжа ми започнахме да пътуваме с поли към Гърция, а да се връщаме с плоскости за мебели и с материали за дисертацията ми. Първо шиехме за пет магазина, после за още пет, накрая станаха двайсет. Един ден Мина Каравасилис ме попита – ти защо не станеш представител на My Lady за България. Коментирам с мъжа ми колко са скъпи корсетите и че няма кой да ги купува. А той ми казва – да, но няма подобни у нас.

В крайна сметка наех ателие, купих десет корсета, всеки по 6000 лв., и три оригинални поли. За три месеца продадох полите и корсетите само с онлайн реклама.

Pronovias И тогава си дадох сметка, че мога да продавам още един бранд и май ще трябва да отворя магазин. Марката Pronovias ми беше направила впечатление с прекрасните си реклами в женските списания. И реших да им пиша и да поискам да ги представям. Нямах представа, че са номер едно в света. Беше 2007 г. България влизаше в Европейския съюз. Не ми отговориха на първия, нито на втория имейл. В третия добавих анализ на булчинския пазар у нас и как можем да ги позиционираме. Питах какви изисквания имат и им обясних, че няма начин да не ги изпълня. Поканиха ме на ревю в средата на май.

На ревюто топмоделите в онзи момент – Изабели Фонтана, Миранда Кер, представиха тоалети на Мануел Мота, Бог да го прости, тогава беше жив. На следващия ден в Националния музей на изкуствата в подножието на Монтжуик в Барселона беше изложена базовата колекция на Pronovias с всички рокли –  от Мануел Мота, през Валентино, до Ели Сааб. Дефилетата на Pronovias са откривали модели звезди като Ирина Шейк и Роми Стрийд. След това имаше галавечеря. Бях зашеметена.

На следващия ден се запознах с дамата, която представя марката за Източна Европа. Тя ми каза, че предстои да говорим как да развивам подмарките, за чието съществуване не подозирах – San Patrick, Sposa, Atelier Diagonal и White One. Благодарение на приятелка, главен редактор на списание, успях да намеря представители и за четирите марки още в самолета. После започнах да представям и Валентино и за Elie Saab. От 2008 до 2012 г. продавах всички техни модели. Някои даже съм поръчвала по няколко пъти. Цената им беше по 12 000 лева.

Впоследствие ми предложиха да представям и брандовете Enzoani и Badgley Mishka.

Сред клиентите ми са Кремена Халваджиан, Цвети Пиронкова, Ивет Лалова, Жени Лечева и Стефка Костадинова,принцеса Мириам де Унгрия. Обличала съм дами за конкурса Мисис България.

Наскоро на събитие на Lions Club София – най-големия клуб за благотворителност, в който членувам и аз, събрахме 180 000 лв. за една вечер. Каузите ни са различни. Обзаведохме сензорна стая, кухня в организацията „Светът на Мария“, в която деца с умствена изостаналост правят изключително добър кетъринг.

Спонсорираме училището за незрящи „Луи Брайл“. Дадохме 102 000 лева по време на ковид пандемията на четири градски болници за оборудване за телемедицина.
С рокли на Pronovias са се омъжвали дъщерята на Кевин Костнър – Лили Костнър, дъщерята на Клинт Истууд. Иванка Тръмп. Дъщерята на Бил Гейтс и Виктория Бекъм са с рокли на Vera Wang, която внасям за първи път и ексклузивно за България от миналата година. В магазина има 230 булчински рокли. Бъдещите булки идват със записан час, разглеждат каталозите, избират рокли.

Правила при избора

Бъдещата булка трябва да съобрази първо какво ѝ отива, второ – с мястото на сватбата. Не е подходящо да е с барокова рокля на плажа или с рокля в бохо стил – в елегантен ресторант. Важно е да се съобрази и със собствения си натюрел – тоест дали и колко ще танцува с тази рокля. Важно е роклята да е и удобна и да може да издържи цялата сватба с нея.

Моята собствена рокля

Беше права, дантелена, по тялото, дълга до под коляното и с една голяма цепка. Раменете ми бяха открити. Имаше много малък детайл от дантела в средата на деколтето. Бях с бели дълги до над лакътя ръкавици и бели лачени обувки с тънък ток тип пачи крак. Воалът ми беше три метра и половина. Имах малък букет от жълти рози.

Тенденции’2023

Все повече булки избират изчистената линия, рокли от коприна или сатен, които елегантно следват извивките на тялото, с гол гръб, с цепка, без шлейфове. Набляга се на аксесоарите – ръкавици, тиара или воал. Вече не е актуален този ултраблясък и помпозност на

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР