През изминалата година с интерес наблюдавахме как границите между половете стават все по-размити, а стереотипите за съвършенство бавно избледняват. За сметка на разбирането, че различията реално нямат отражение върху красотата, дори напротив. Това е важен момент в историята на модата и напомняне, че тя е преди всичко възможност за избор и търсене на идентичност, а звездите в нея блестят не чрез комерсиални стандарти, а чрез силата на характера.
Госпожица Т
Само преди пет години New York Times заяви, че 2010-а ще бъде запомнена като годината на транссексуалните. Поводът беше шеметната скорост, с която моделите трансджендъри* Леа Ти и Андреа Пежич почти едновременно завладяваха модната сцена: екзотичната Леа Ти изгрява в зимната кампания на Givenchy, a 19-годишният сръбски младеж краси рекламите на Marc Jacobs. Година по-късно Пежич официално получи статута на символ на новата сексуална революция (критиката я нарече „полова гъвкавост“ в модата), даваща път на хората с нестандартна ориентация.
Улавяйки горещия момент, британското култово списание i-D посвети броя си за зима 2015 на ЛГБТ обществото и борбата за неговите права, слагайки на корицата актрисата Ел Фанинг, която скоро ще видим в ролята на транссексуален тийнейджър във филма About Ray. „2015-а е годината, в която перлите се изплъзнаха от черупката и светът ги посрещна с бурни овации. Преобразяването на Катлийн Дженър и нейният нов живот са главният пример за това как се е променило обществото“, коментира главният редактор на i-D Сара Рафаел. Действително, трансформацията на бившия олимпийски шампион Брус Дженър в блестящата Катлийн Дженър предизвика множество полемики и ключова за шоубизнеса победа – корицата на Vanity Fair.
За финал, в Лос Анджелис дебютира модната агенция Apple Model, в чието портфолио влизат основно трансджендъри. Последва я подобна агенция и в Ню Йорк – Trans Models. „Целите ни са далеч по-грандиозни, отколкото просто да печелим пари – казва основателката на Trans Models Peche Di. – Това е начин да се застъпим и да дадем видимост на хората, които дълго време са били дискриминирани и маргинализирани. Модата далеч не е толкова либерална, колкото си мислим. Време е да премахнем предразсъдъците спрямо различните полове.“
Неизбежно модната индустрия постепенно бе принудена да се отърси от изградените от самата нея стереотипи и да намери място в своята доскоро затворена система за различните типове красота. Защото фалшивите канони на последната вече не могат да излъжат никого – интересът на публиката се задържа върху смелите и силни личности, а доказателството са милионите поклонници в социалните мрежи, следящи отблизо живота на любимците си.
Така магнетичната Уини Харлоу стигна статуса на топ модел въпреки заболяването си витилиго, за което споделя: „Някои хора са черни, други бели. Аз съм и двете. Имам недостатък, но го приемам“. Славата каца на рамото й след участието в риалити шоуто America’s Next Top Model. През 2014 година испанският бранд Desigual я кани за свое рекламно лице, а тази пролет Уини заблестя в кампанията на Diesel и заяви: „Единственият човек, който може да те накара да се съмняваш в красотата си, си ти самият“.