Рикардо Тиши черният принц на Givenchy
Защо New York Times го обяви за "краля на Седмицата на модата"
Кристина Симидчийска 25 December 2015
Той замени музата на Юбер де Живанши Одри Хепбърн с мистериозна готическа принцеса. Превърна транссексуалната Леа Ти и албиноса Стивън Томпсън в модни звезди. Избра за лице на последната кампания на Givenchy… самата Донатела Версаче. И тази есен представи колекцията пролет-лято 2016 на френската модна къща за пръв път не в Париж, а в Ню Йорк. След грандиозната вечер с над 1000 гости New York Times коментира: „Рикардо Тиши е кралят на Седмицата на модата“.
За Тиши семейството е от първостепенна важност. Роден в старинния морски град Таранто, Южна Италия, той е единственото момче и най-малкият сред девет деца. Загубва баща си, когато е едва на 6 години, и израства с католическо възпитание. В училище заема ролята на аутсайдер заради увлеченията си по готически икони като Робърт Смит и Siouxsie Sioux, а на 17 с нетърпение напуска дома си и заминава за Лондон. „Знаех, че остана ли там, ще бъда загубен... Майка ми каза: „Върви. Сигурна съм, че ще се върнеш по-щастлив и силен“. В началото се издържа с почасова работа, докато късметът не го отвежда в ателиетата на дизайнера Антонио Берарди. С негова помощ получава стипендия в колежа за изкуство и дизайн Central Saint Martins, но обучението му се превръща в ново изпитание. Заради стажа си при Берарди Рикардо може да прескочи първата година и това навлича ненавистта на състудентите му. „Аз бях най-мразеният. Те дори разбиха масата ми – беше нещо като „Добре дошъл в модния бизнес!“ След завършването си през 1999 година Рикардо работи за брандoвете Puma и Coccapani, а впоследствие подписва договор с компанията Ruffo Research, която подпомага лансирането на млади дизайнери (сред тях са и създателите на марките Antonio Berardi, Sophia Kokosalaki, Veronique Branquinho и Haider Ackermann). През 2004-а дебютира с колекция, носеща името му, на Седмицата на модата в Милано (макар и извън официалния календар), а няколко месеца по-късно получава и поканата, за която вероятно всеки дизайнер мечтае.
Между създаването на дамската и мъжката колекция на френския бранд, моделите Haute Couture, както и линията аксесоари, Тиши презентира няколко колаборации, сътвори част от костюмите на Мадона, Бионсе и Риана за техните световни турнета. Джулиан Мур прие статуетката Оскар с негова рокля, той самият печели модни призове. И за щастие, светската суета не му пречи да изписва все по-забележително своите страници в историята на Givenchy. Смелите му идеи провокират, но зад тях стои талантът на гений. „Уважавам оригиналността. Мисля, че тя е най-важното в днешния ден, защото сме заобиколени от повторения – хората живеят, копирайки. А всичко следва да се развива. Особено що се отнася до модата. Тя трябва да се движи и променя“, казва Тиши.
Той отдавна се е превърнал от рискова в мечтана инвестиция. Конкурентите на LVMH не крият апетита си към въображението му, а пресата често се опитва да го коронова с нов бранд. Преди година той бе едно от най-спряганите имена за мястото на Фрида Джанини в Gucci, а през последните седмици – за това на изненадващо освободения от Раф Симонс пост в Dior. „За 10 години много хора се опитваха да се свържат с мен – коментира Рикардо. – Когато направиш една марка очевидно успешна, ставаш интересен. Но аз винаги съм отказвал, защото се чувствам щастлив там, където съм. И искам да се концентрирам върху развитието на Givenchy.“