Санто Версаче: Донатела може да стане дизайнер 1 в света

Борис Ангелов 28 October 2004

фотография димитър кьосемарлиев, таня николова
 
Санто Версаче е президент и съизпълнителен директор на Gianni Versace, S.p.A., базирана в Милано, Италия. Той е роден през януари 1945 в областта Калабрия в Италия в семейството на търговец и шивачка. През 1968 г. завършва икономика. След дипломирането си започва работа като банкер в Кредито Италиано, област Калабрия.По-късно той създава собствена счетоводна фирма в Милано. През 1976 г. той се премества в световната столица на модата, за да помага за успешната кариера на брат си Джани. Малко по-късно е основана фамилната империя за луксозни стоки, чиито продажби в най-добрите й години достигаха 1 млрд. долара.През 1998 г. Санто Версаче е избран за президент на Италианската модна камара. На този пост той обаче се задържа едва за година.Санто е един от малкото хетеросексуални мъже в света на модата - живее в Милано със съпругата си Кристина и двете си деца Франческа и Антонио.

Господин Версаче прие EVA в президентския апартамент на грандхотел "София", където бе настанен при еднодневното си посещение в София за откриването на бутик на втората линия на концерна "Версус" в столицата.

Коя личност олицетворява най-добре стила "Версаче"? Джани казваше, че има две жени, които отговарят на това определение и при това се обличаха от "Версаче". Едната е Мадона, заради способността й да бъде моден хамелеон, другата е лейди Даяна. Разбира се, бихме могли да изредим цял списък от наши клиентки със световна слава, но ако искаме да разберем идеята за жената "Версаче", иконите са споменатите две. Мадона, когато пожела да смени имиджа си и да се превърне в дама след публикуването на нейната ужасна книга за секса и еротиката, направи рекламна кампания за Джани Версаче във Флорида с Марио Тестино. Това е една кампания, която остава историческа. Мадона носи специален тайор, с който позира и на корицата на списание "Тайм". Същия, между другото, обличаше и Клаудия Шифър, така че бих нарекъл тази дреха знакова. От друга страна, когато английските вестници отбелязаха промяната на Даяна от една безинтересна жена в модна икона, писаха и признаха, че принцесата се е превърнала в дамата с имидж номер едно в света, след като е срещнала Джани Версаче. Даяна, Елтън Джон и Джани станаха неразделни приятели. Звъняха си: "Знаеш ли къде сме на обяд в момента, ела и ти!". Елтън Джон и Джани бяха повече от братя. Все пак хората се раждат братя, а приятелство като тяхното рядко се среща. През последните три - четири години преди смъртта на Джани те прекарваха заедно летата на яхта. Първата година имаха някакъв спор и брат ми каза на шега на Елтън: "Ще слушаш какво ти казвам, защото лодката е моя". Певецът отговори: "Добре, догодина ще се качим на моята яхта и ще видиш". Има толкова много снимки, част от тях публикувани, в които се виждат Джани и Елтън Джон по време на техните круизи по Средиземноморието.

Сега да поговорим за мода. Какво идва след прословутия "винтидж" този сезон и колко ще продължи епохата на метросексуалността? В модата винаги има някакво отражение на миналото. Но се гледа миналото с мисъл за бъдещето. Разбира се, простото копиране не е мода. Ако познаваш работата на Джани, ще видиш, че след смъртта му се появиха доста копия на онова, което правеше. А колкото се отнася до това "метро-", обясни ми добре какво имаш предвид!

Метросексуални наричат мъжете, които по подобие на Бекъм стават по-женствени, без да са гей... Хайде да ти задам един въпрос. Александър Велики и Гай Юлий Цезар какви бяха? Как се обличаха гърците и римляните? Какво сочи историята - туника носеха мъжете, туника носеха и жените. Сега с лансирането на метросексуалността става въпрос за комуникация. Това не е нещо ново - винаги го е имало. Ами я си спомни Оскар Уайлд, който дори завърши в затвора. Ако погледнеш пък към двора на Краля Слънце, ние бихме изглеждали на онези хора смехотворно по начина, по който се обличаме. Тогава с всичките перуки, гримове, мъжете са били много по-поддържани от жените. Явно, че тези неща винаги ги е имало, но днес хората комуникират чрез това, за което говориш. Все пак нека имаме предвид и още нещо - мъжът е важен пазар за модата. В някои държави той е по-голям купувач от жената, погледни Китай и Япония. После помисли за страните, където на жената не е оставен особен избор какво да облича. В тези държави мъжете държат парите, жените си стоят вкъкщи забулени и толкова.

Какво се промени с Алегра като бос на фирмата? Алегра е в университета и трябва да учи. Важното е, че при навършването на пълнолетие, тя се обърна към хора на място да управляват нейното наследство. На първото заседание, след като влезе във владение на акциите си, бе номиниран съвет с личности от изключително качество. Наред със съветниците, които вече членуваха в него: Леонардо дел Векио, Донатела Версаче и Санто Версаче, се присъединиха и нови като един професор от университета "Бокони", един професор от държавния университет, един, който двадесет години работи в този сектор и е голям съветник на семейство Прада и седмият - Джанкарло Дирисио, който също е човек от занаята и е отличен професионалист в своята област. Така във фирмата беше внесено повече равновесие, повече мъдрост, повече качество. Изобщо може да се каже, че Алегра обогати бизнеса.

Наистина ли тя смята в бъдеще да става актриса, както четохме в списанията? Да, има такова нещо, всяко лято ходи на курсове по актьорско майсторство. Но знаете ли, Алегра е такъв човек, че има капацитет да се справи с всяко нещо, с което реши да се захване. Тя го показа и сега като обогати със своите 50% фирмата и направи така, че в управителния съвет влязоха хора на най-високо равнище.

Още нещо, което със сигурност интересува феновете на "Версаче". Как вървят нещата на Донатела, пресата пише много за нейните проблеми с наркотиците? Донатела вече е в супер форма, защото започна да мисли за своето здраве и сега се чувства много добре. Мисля, че в следващите години ще покаже на какво е способна в работата си. Ако Донатела повярва в себе си, може да стане номер едно в света. Стига само да го пожелае!

Някои казват, че най-лошото в кризата на световната модна индустрия е минало, а бъдещето е по-добро. Как стоят нещата в империята "Версаче" и преминахте ли проблемния период в нейното развитие? Да, имаше проблеми. 11 септември, войната в Афганистан, ТОРС, войната в Ирак - за три години имахме невероятна поредица от негативни събития, които по мое мнение се равняват по ударна сила на Втората световна война. Това доведе до спад на пазара, а при нас в добавка имахме предварително едно доста по-значимо обстоятелство с отрицателен знак - смъртта на Джани. Но нека да кажем, че преобръщането е факт и в момента започваме да се съвземаме. Бъдещето ще бъде много по-добро.

С България? България е малка държава, 8 милиона жители, но всеки пазар помага за общото представяне. Не можем да сравняваме вашите възможности с 300-милионните Съединени щати, със 120-те милиона на Япония, с 90 милиона в Германия. Но тази държава ще има ръст, ще се развива все по-добре, защото нека да си припомним, че България има култура - била е част от Римската империя, има и други дадености, потенциал, който я прави една интересна страна.

Стъпвате у нас с линията "Версус". По какво тя се различава от първа линия на "Версаче"? Джани казваше, че "Версус" е модата за дъщерите, докато "Версаче" е за майките. "Версус" се роди преди 15 години. Беше лято, юли месец. Джейн Фонда беше кръстница при първото представяне на линията на Лаго ди Комо. Когато създаваше "Версус", Джани искаше да направи нещо с фешън дух - по-динамично, по-младежко. Бих определил "Версус" като лесна мода.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР