Епохата на модните динозаври си отива?

Журналисти и гости от цял свят, дошли в Милано за модната седмица, представяща тенденциите есен-зима 2004/05, често коментираха фалита на Пармалат, гиганта на италианската хранителна промишленост.

Мария Тодорова 23 April 2004

Зад сцената

Журналисти и гости от цял свят, дошли в Милано за модната седмица, представяща тенденциите есен-зима 2004/05, често коментираха фалита на Пармалат, гиганта на италианската хранителна промишленост. Коментарите, не само в залите на дефилетата, но и на страниците на много вестници и списания, очертават ситуация, в която динозаврите на италианската мода са на ръба на фалита. Точно както Пармалат не успя да изплати емитираните от него облигации, големите модни къщи Версаче, Фере и Черути, а някои прибавят и Прада, натрупаха огромни загуби и едва ли ще намерят средства, за да изплатят падежа на облигациите си през следващите месеци, пишат чуждестранни и италиански издания. Черути, според медиите, през юли трябва да изплати облигации на стойност 200 млн. евро. Фере дължи същата сума, но отсрочката му е малко по-голяма - до май 2005 г.

Версаче, една от най-големите останали все още независими модни къщи в света, е едва ли не също пред фалит. Дълговете й са в размер на 100 млн. евро облигационен заем, срокът на който изтича също през юли. Версаче претърпя спад от близо 15 процента през миналата година, а Донатела се принуди да продаде семейната вила в Маями и семейни ценности за милиони долари. Говори се, че пред продажба е и луксозният палацо Версаче в Австралия, един от най-скъпите хотели в света. Апетитите на световни инвеститори към Версаче обече срещат засега твърдия отпор на фамилията - контролният пакет акции остава у нея. Слуховете твърдят, че именно един от най-богатите в модната индустрия - Леонардо Дел Векио, ще се бръкне дълбоко, за да подпомогне финансово фирмата. Той се присъедини към борда на директорите миналата година, след като неговата компания за луксозни очила - Луксотика, подписа 10-годишен лицензионен договор с Версаче.

Сигурно заради трудните времена Донатела се появи на сцената след представянето на колекцията си във вид, който накара журналистите да шушукат и коментират олюляващата се дизайнерка. Този факт беше спестен на широката публика от италианските медии, които високо ценят и пазят националните си символи като София Лорен, Моника Белучи и дори Донатела Версаче.

Том Форд се появи отпуснат и напълнял, и официално пусна няколко сълзи на представянето на последната си колекция за Гучи, прегърнал своя дългогодишен любовник Ричард Бъкли, главния редактор на Vogue Uomo. За 14 години работа в модната къща тексасецът успя да вдигне Гучи на крака, но сега бъдещето й е отново на карта. И Гучи, както останалите модни динозаври на Италия, търпят загуби заради скъпото спрямо долара евро и конкурентноспособните американски фирми, които ги изтласкват от местния пазар. Азиатският пазар все още няма достатъчно свободни валенции, а европейският е преситен. Русия и Източна Европа са най-апетитните хапки за модния бизнес сега и вероятно в този пазар и в банковите заеми, както и в огромната си недвижима собственост ще търсят спасение големите имена на италианската мода.


Но иначе модният спектакъл, който показаха тези компании, беше от класа

Представлението

Колекцията на Фере за пореден сезон предизвика овациите на публиката с интересните си разработки дори и, на най-миниатюрните детайли на женската дреха, както и с играта с дължините на якета, блузи и сака. Високо оценени бяха и несравнимите му бели ризи, огромните кожени чанти и нетрадиционното съчетание на кожа с плат в облеклата. Чувствена, секси и искряща от лукс, колекцията на Том Форд не блестеше с новости, но пак носеше своя идентичност и несравним стил. Който със сигурност ще липсва на ценителите в бъдеще. Както сам Форд заяви пред италианските медии: "Избрах най-любимите си парчета от 10-те ми години работа, но ги представих по нов начин... Единствената разлика е, че друг път, след като изляза на подиума и се обърна с гръб към публиката, си задавах въпроса "Какво следва?" Е, този път не си го зададох."

Ден след ревюто на Гучи Донатела Версаче представи своята есенно-зимна колекция в стил неопънк. Връщане към модата от 30-те и 70-те години лансира сестрата на убития преди години в Маями Джани Версаче. Къси и обемни якета и сака, бели голф панталони, мини рокли от туид, вечерни тоалети от визон и щампирани пантери и ботуши с токове, наподобяващи метален писец, бяха атрактивните предложения за студените дни.

Присъдата на публиката

Италианската мода не поднесе и тази година изненади. Традиционно силни в колекциите си бяха марки като Фенди, Долче и Габана, МаксМара и Спортмакс, Прада, Армани, Пучи, Кавали, Блумарин. Повечето от тях отново изобилстваха от ретро елементи и то във френски вариант - всякакви по вид и цвят кожи, карета, къси наметки, пелерини, 3/4-ти панталони, панделки и заимствани от мъжкия гардероб детайли. Любопитно е поведението на "императора" Армани, когото още наричат господин "Сиво или черно" - той е дизайнерът, платил най-големите данъци миналата година. Но вече има не само мебели Армани, а и шоколади, цветя, компютърни игри, коктейли Армани. Армани категорично отказва да продава акции и продължава да експлоатира своите гениални хрумвания вече десет години наред.

И модните специалисти, и гостите, и зрителите, и читателите, следящи развитието на нещата в областта на стила, заключиха накрая, че всичко е vintage. Както във всяка гилдия, така и в модната, има професионален жаргон, и той дори подвластен на тенденции. Модната от няколко сезона дума vintage се превърна в емблема на всичко видяно - ретро асоциации и вдъхновения, с малко, но все пак нови и качествени елементи. В същото време публиката се увлече по румънските фолк ритми. Прозвучали както на ревюто на Мариела Бурани - във вариант, наподобяващ българските хора и фолклорна музика, така и по всички местни телевизионни канали. Хитът Dragostea din tei на румънката и нейната група Хайдучи, издаден само като сингъл, завладя Милано и беше изкупен от повечето музикални магазини. Лека промяна, коментират модните специалисти, настъпва и в стила на потребителите. Все по-малко са хората, облечени от глава до пети в дрехи с марките на големите модни централи. И все повече са тези, които във всекидневието си комбинират изтънчените творения на стилистите с модерните и атрактивни като цени предложения на разрастващите се масови марки. "Накъде отиваме?" се питат заинтересованите в областта на стила. Логичен коментар на явно намалелите продажби на маркови стоки дизайнерите и модните къщи не правят почти. Негласният им отговор е само в насочения им към завладяването на нови пазари поглед.

В по-краткосрочен план любопитни са летните месеци и развитието на финансовите дела на големите модни конгломерати - Версаче, Черути и Фере, а през есента - поредните модни прояви по подиумите на Лондон, Ню Йорк, Париж и Милано. Колелото, разбира се, продължава да се върти.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР