От 5 г. нюйоркската модна седмица приветства амбициозните колекции на един турски дизайнер, отдавна прехвърлил границите на популярността в родината си. Повечето европейски страни, и най-вече Австрия - втората родина на Атил Кутоглу, също са демонстрирали не веднъж признанието си към таланта и уменията му. Амбицията обаче го тегли към труднодостъпния американски пазар, защото пробивът там, както всички в бранша знаят, означава световен успех. През последните 6 г. до Атил стои една българка – Анелия Пешева. Тя е неговият верен съветник, приятел, организатор на ревютата и помощник от избора на платове и рисуването на модели до контактите с медиите.
Другата причина за силната връзка помежду им са българските корени на дизайнера по бащина линия. От близо 20 г. двамата с Анелия живеят във Виена. Запознава ги моделството - бившата професия на българката. Тя редовно участва в ревютата му в Мюнхен и Виена, обаче влиза в екипа му след идеята й за ревю в един от най-известните дворци във Виена – Шьонбрун. Малко преди това Анелия се сбогува с успешната си кариера на модел (ревюта на Готие и Ескада, рекламно лице на Бакарди за цяла Европа), но въпреки дипломата по икономика продължава да рисува и да е все така силно привлечена от модния бизнес.
Нюйоркската модна седмица е голямото предизвикателство и за двамата. Последното им ревю – колекция пролет–лято 2007, обра аплодисментите на десетки гости и журналисти от цял свят, между които вицепрезидентът на Vogue, вездесъщата Хилари Алегзандър от “Дейли Телеграф”, австрийският министър на външните работи Урсула Плацник, внучката на турския султан, членовете на една от най-богатите турски фамилии Сабанджи...
“Аристокрацията обича Атил. Принц Димитрий, сръбският престолонаследник, принцеса Ира фон Фюрстенберг, принцесата на Кент, Франческа фон Хабсбург, Габриела Уиндзор са негови клиенти и гости на ревютата му - разказва Анелия. - Официалното ни шоу вече 5 г. е в Ню Йорк. Но колекциите на Атил често участват в различни благотворителни инициативи и гала вечери в Мюнхен, Торонто, Комо и т.н. Преди няколко години той беше поканен заедно с Кавали и Мисони да направи ревю на благотворителна вечер в полза на онкоболни деца. Имаме покана през декември да участваме с ревю на церемонията по връчването на Световните модни награди в Лос Анджелис.”
От две години Анелия има сериозна роля и в дизайна на колекциите на турския стилист. Заедно с него избира платовете и запазената му марка - луксозните кожи. Сама рисува някои от моделите и продължава да е универсалният му манекен. Включва в екипа още една българка – Людмила Харизанова. За ушиването и изпипването на идеите за предстояща колекция Анелия се доверява единствено на Людмила и заради нея често се връща в София. Има защо: дори най-дългогодишните шивачи във фирмата се възхищават на перфектното изпълнение на българката.
“Най-интересно обаче е в дните преди ревюто - уточнява Анелия. - Истинска лудница е. Гледаме и избираме манекенки, коментираме гости и последни детайли, уточняваме какво и как ще покажем на подиума. За да участва, както в случая, звезда от ранга на Каролина Куркова, трябват сериозни контакти и суми. По принцип тя, както и моделите от нейната класа, не приемат ангажимент под 100 хил. долара. Но с нея и Наоми Кемпбъл имаме отношения от дълго време, така че цената им е като за приятел. Останалите манекенки трябва да са не по-малко добри, т.е. и те скъпи, което значи на моменти дори чисто пазарене с агенциите.
Слава Богу, с това се занимава кастинг директорът. В този момент с Атил се “борим” със стилистите: от 100-те готови облекла избираме 40, които да представим на подиума. Да избереш точните дрехи, с които да успееш да впечатлиш публиката и най-вече журналистите в краткото 10-минутно ревю, е най-трудното. В няколкото нощи преди ревюто избираме, преправяме и променяме поне 20 пъти колекцията. Атил започва да спори, защото дрехите за него са като деца. Или, да кажем, взема ножицата, реже една дълга рокля и тя става хит... След ревюто идва може би най-важното – срещите и договарянията с клиенти в шоурума. Още седмица в Ню Йорк и едва тогава става ясно дали комбинацията от колекция, отзиви в пресата и поръчки е била успешна този сезон.”
В момента Анелия подготвя своя собствена модна колекция, която ще представи съвместно с известна бижутерийна фирма през пролетта на 2007 г.
Атил Кутоглу пред EVA
Правите ли ревюта в Турция?
Не. Няколко пъти сме правили ревюта в Париж, но мисля, че правилното място за нас е Ню Йорк. Този град е космополитен, интернационален и световна столица на медиите и финансите. А и тук приветстват културните различия - в работата ми присъстват както ориенталското, така и строгите и чисти линии на Австрия. На американския пазар успех имат носимите дрехи и в същото време достатъчно оригинални, които не отегчават... Това е предизвикателство.
Продавате много добре в Турция, Австрия...
САЩ, Германия и Средния Изток също са добри пазари за нас. Продаваме малко и в Италия и Англия. Имаме шоурумове в Мюнхен, Париж, Токио...
Били ли сте в България?
Баща ми е роден там. Бил е 2-годишен, когато родителите му са се преселили в Турция. Имам роднини в България, които ни гостуват често. Чувствам страната ви доста близка и се надявам, че скоро Анелия ще ме покани да я посетя.
Имате ли планове за собствени магазини?
Да, имаме идеи за бутици в Ню Йорк и Истанбул. Вече работя върху интериора, но ще са нужни година или две, за да се случи. В Турция имам сериозна клиентела, почти всички известни хора имат мои дрехи.
Ваши клиенти са?
Джесика Алба, певицата Виктоар Ласло, Лорън Буш – племенницата на президента Джодж Буш, Елизабет Джагър, Теодора Ричардс, Наоми Кемпбъл, Катрин Зита Джоунс – работим с нейната продуцентка, която бе сред гостите на шоуто...
Това ли е най-успешното ви ревю?
Изглежда така или поне реакциите и коментарите бяха, че е било по-добро от предишното, че е най-доброто досега. Мисля, че комбинацията от ориенталски дух, модерност и практична, носима мода бе добре балансирана. Колекцията беше лежерна, не особено взискателна, хареса я дори самият вицепрезидент на Vogue. Прекрасен комплимент за работата ми. Увери ме също, че ще препоръча на Ана Уинтур да посети следващото ми шоу. А знаете, че ако тя е там и хареса нещата, това значи успех.
Другата причина за силната връзка помежду им са българските корени на дизайнера по бащина линия. От близо 20 г. двамата с Анелия живеят във Виена. Запознава ги моделството - бившата професия на българката. Тя редовно участва в ревютата му в Мюнхен и Виена, обаче влиза в екипа му след идеята й за ревю в един от най-известните дворци във Виена – Шьонбрун. Малко преди това Анелия се сбогува с успешната си кариера на модел (ревюта на Готие и Ескада, рекламно лице на Бакарди за цяла Европа), но въпреки дипломата по икономика продължава да рисува и да е все така силно привлечена от модния бизнес.
Нюйоркската модна седмица е голямото предизвикателство и за двамата. Последното им ревю – колекция пролет–лято 2007, обра аплодисментите на десетки гости и журналисти от цял свят, между които вицепрезидентът на Vogue, вездесъщата Хилари Алегзандър от “Дейли Телеграф”, австрийският министър на външните работи Урсула Плацник, внучката на турския султан, членовете на една от най-богатите турски фамилии Сабанджи...
“Аристокрацията обича Атил. Принц Димитрий, сръбският престолонаследник, принцеса Ира фон Фюрстенберг, принцесата на Кент, Франческа фон Хабсбург, Габриела Уиндзор са негови клиенти и гости на ревютата му - разказва Анелия. - Официалното ни шоу вече 5 г. е в Ню Йорк. Но колекциите на Атил често участват в различни благотворителни инициативи и гала вечери в Мюнхен, Торонто, Комо и т.н. Преди няколко години той беше поканен заедно с Кавали и Мисони да направи ревю на благотворителна вечер в полза на онкоболни деца. Имаме покана през декември да участваме с ревю на церемонията по връчването на Световните модни награди в Лос Анджелис.”
От две години Анелия има сериозна роля и в дизайна на колекциите на турския стилист. Заедно с него избира платовете и запазената му марка - луксозните кожи. Сама рисува някои от моделите и продължава да е универсалният му манекен. Включва в екипа още една българка – Людмила Харизанова. За ушиването и изпипването на идеите за предстояща колекция Анелия се доверява единствено на Людмила и заради нея често се връща в София. Има защо: дори най-дългогодишните шивачи във фирмата се възхищават на перфектното изпълнение на българката.
“Най-интересно обаче е в дните преди ревюто - уточнява Анелия. - Истинска лудница е. Гледаме и избираме манекенки, коментираме гости и последни детайли, уточняваме какво и как ще покажем на подиума. За да участва, както в случая, звезда от ранга на Каролина Куркова, трябват сериозни контакти и суми. По принцип тя, както и моделите от нейната класа, не приемат ангажимент под 100 хил. долара. Но с нея и Наоми Кемпбъл имаме отношения от дълго време, така че цената им е като за приятел. Останалите манекенки трябва да са не по-малко добри, т.е. и те скъпи, което значи на моменти дори чисто пазарене с агенциите.
Слава Богу, с това се занимава кастинг директорът. В този момент с Атил се “борим” със стилистите: от 100-те готови облекла избираме 40, които да представим на подиума. Да избереш точните дрехи, с които да успееш да впечатлиш публиката и най-вече журналистите в краткото 10-минутно ревю, е най-трудното. В няколкото нощи преди ревюто избираме, преправяме и променяме поне 20 пъти колекцията. Атил започва да спори, защото дрехите за него са като деца. Или, да кажем, взема ножицата, реже една дълга рокля и тя става хит... След ревюто идва може би най-важното – срещите и договарянията с клиенти в шоурума. Още седмица в Ню Йорк и едва тогава става ясно дали комбинацията от колекция, отзиви в пресата и поръчки е била успешна този сезон.”
В момента Анелия подготвя своя собствена модна колекция, която ще представи съвместно с известна бижутерийна фирма през пролетта на 2007 г.
Атил Кутоглу пред EVA
Правите ли ревюта в Турция?
Не. Няколко пъти сме правили ревюта в Париж, но мисля, че правилното място за нас е Ню Йорк. Този град е космополитен, интернационален и световна столица на медиите и финансите. А и тук приветстват културните различия - в работата ми присъстват както ориенталското, така и строгите и чисти линии на Австрия. На американския пазар успех имат носимите дрехи и в същото време достатъчно оригинални, които не отегчават... Това е предизвикателство.
Продавате много добре в Турция, Австрия...
САЩ, Германия и Средния Изток също са добри пазари за нас. Продаваме малко и в Италия и Англия. Имаме шоурумове в Мюнхен, Париж, Токио...
Били ли сте в България?
Баща ми е роден там. Бил е 2-годишен, когато родителите му са се преселили в Турция. Имам роднини в България, които ни гостуват често. Чувствам страната ви доста близка и се надявам, че скоро Анелия ще ме покани да я посетя.
Имате ли планове за собствени магазини?
Да, имаме идеи за бутици в Ню Йорк и Истанбул. Вече работя върху интериора, но ще са нужни година или две, за да се случи. В Турция имам сериозна клиентела, почти всички известни хора имат мои дрехи.
Ваши клиенти са?
Джесика Алба, певицата Виктоар Ласло, Лорън Буш – племенницата на президента Джодж Буш, Елизабет Джагър, Теодора Ричардс, Наоми Кемпбъл, Катрин Зита Джоунс – работим с нейната продуцентка, която бе сред гостите на шоуто...
Това ли е най-успешното ви ревю?
Изглежда така или поне реакциите и коментарите бяха, че е било по-добро от предишното, че е най-доброто досега. Мисля, че комбинацията от ориенталски дух, модерност и практична, носима мода бе добре балансирана. Колекцията беше лежерна, не особено взискателна, хареса я дори самият вицепрезидент на Vogue. Прекрасен комплимент за работата ми. Увери ме също, че ще препоръча на Ана Уинтур да посети следващото ми шоу. А знаете, че ако тя е там и хареса нещата, това значи успех.
ТВОЯТ КОМЕНТАР