Валентино: Идеалното време да си отида от модата
За сценографията на ревюто е ангажиран носителят на Оскар Данте Ферети.
15 October 2007
Гениалният дизайнер, който тази година навърши 75 години и празнува с бляскаво императорско шоу в Рим своята 45-годишнина в модата обяви, че през януари ще представи своите прощални колекции прет-а порте и висша мода. В модните среди се говори, че неговото място като главен дизайнер в Дома Валентино ще заеме Александра Факитени, която няколко сезона работеше на Gucci след напускането на Том Форд, преди да я смени Фрида Джанини. Валентино смята да се оттегли без драма от модата. „Никога не говоря за мода след 7 вечерта. Обичам да я правя, но не и да я обсъждам", заяви Валентино пред италианския вестник „Стапма" . „Имам много различни интереси - къщите, киното, кучетата, изкуството. Понякога, за да не мисля, гледам най-тъпите шоу програми по телевизията", добавя той в интервюто.
Дизайнерът, който някога мечтаел да облича Грета Гарбо, винаги е оставал верен на своите представи за елегантността - брилянтна линия, скъпи материи, класически контраст от черно и бяло и фатални рокли в червено „ала Валентино". Дори в епохата на минироклите той продължава да създава дълги романтични рокли, които превръщат жените в богини. Самият той винаги е със снежнобяла риза, скъп костюм и часовник. Не е против хомосексуалните бракове, но смята, че парадирането със сексуалността е проява на лош вкус. Някога искал да осинови дете в Мароко, но поради многобройните бюрократични препятствия се отказал. „Всъщност, исках да имам собствено, може би от някоя манекенка", твърди той.
За юбилея Валентино е похарчил над 10 млн. евро - една нищожна сума в сравнение с годишния му доход. Валентино Гаравани е роден на 11 май 1932 г. в скромно католическо семейство от провиницята. Завършил академията по изкуствата в Милано - негова мечта, увличал се по танците и всяка вечер ходел на театър. На 17 г. отива в Париж и започва като асистент на Жан Дес и Ги Ларош. През 1960 г. се връща в родината, амбициран да прави мода, която да превъзхожда френската. Това е времето, когато светът се отваря за лукса и бохемския начин на живот, възпят от Фелини в „Сладък живот". Валентино става част от този свят. Отваря малко ателие на знаменитата модна улица „Кондоти" в Рим. Първото му ревю през 1962 г. във Флоренция е забележително. Пресата отбелязва раждането на нова звезда на модния небосклон. Скоро интересът на Елизабет Тейлър, Жаклин Кенеди и принцеса Маргарет към дрехите му изстрелва дизайнера в обществото на най-богатите и известните. Първата му голяма клиентка е Лиз Тейлър, която в рокля на Валентино, купена от скромния бутик, отива на премиерата на „Спартак". През 1967 той отново разтърсва света на модата със знаменитата си „бяла колекция", която посвещава на Жаклин Кенеди. Това е колекция-шедьовър, ненадминат и до днес. (По-късно Джаки става Онасис в мини рокля от бяла дантела на Валентино.)
Съдбата го среща с талантливия архитект Джанкарло Джакомети в края на 60-те и тандемът създава основите на една модна империя, както и на Академия за мода в Рим, фондация за борба със СПИН... Неговите рокли стават неизменна част от нощта на Оскарите и от най-бляскавите сватби в света, демонстрирайки едновременно изискан сексапил и целомъдрие, простота и пищност. Дженифър Лопес, Лиз Тейлър и Кортни Кокс му поръчват сватбените си рокли, Джулия Робертс приема Оскара си в негова великолепна рокля...
От 2002 г. компанията Marzotto е новият собственик на лейбъла с прочутия логотип във формата на буквата V. Днес 75-годишният Валентино живее в компанията на Джакомети и своите пет кучета, има апартамент на Пето авеню в Ню Йорк и замък до Версай, прочут с уникалния си парк и колекцията от редки картини и мебели, вила на приказния остров Капри и 45-метрова яхта, замък от 18 век във Франция и огромен апартамент в Рим. Сред неговите антикварни ценности са много мебели и картини от Русия. (Една от последните му фантазии е рокля от копринен шифон с холограма, която изобразява храма Василий Блажени.) Той продължава да идва всеки ден в 9 часа в ателието си и да рисува мода. „Аз не мисля, че мъжът иска да има до себе си жена, облечена като момче", казва този гений на маркетинга, който превърна своето обожание на женствеността и жените в бизнес, без да им позволи да влязат в личния му живот. „Нещата, които правят една жена елегантна, са много и скъпи аксесоари."