зелена аптека
Светлото бъдеще на индустрията на красотата е не само в епруветките. След активистите на Greenpeace, дизайнерите и кралските особи, козметолозите стъпиха на дългия път, водещ назад към природата...
Свобoда Сидерова 25 February 2009
Светлото бъдеще на индустрията на красотата е не само в епруветките. След активистите на Greenpeace, дизайнерите и кралските особи, козметолозите стъпиха на дългия път, водещ назад към природата...
I’d rather go naked than wear fur! („По-добре да ходя гола, отколкото в кожи!”) Зад подобни лозунги често можеха да бъдат видени, при това както майка ги е родила, Памела Андерсън, Ким Бейсинджър, Кристи Търлингтън, Наоми Кембъл... Целта им бе да попречат на убиването на някой и друг самур, чинчила или пони. Но дали й стиска на Никол Кидман, Мадона или Джулия Робъртс да застанат зад плакати с надписа: ”По-добре да ходя грозна, отколкото да ползвам органична козметика!” (Първата ползва Аnnemarie Borling, а другите две – Dr. Нausсhka, все известни „зелени“ марки.) Силно се съмнявам. Всеки ден втриваме в лицето си до 200 химикали. Б-р-р-р! Нещо повече, доказано е, че 60% от тях се разнасят с кръвта. Затова всичко, което нанасяме, трябва да е годно за вътрешна употреба. Така поне твърдят натуропатите.
Общата страст на Стела Маккартни и принц Чарлз
Нутрицевтите, т.е. привържениците на красотата отвътре, също са категорични: благодарение на „чистотата” органичната храна може да удължи младостта. Не случайно organic food е любимата забава на американците (30% или 63 млн. души). За Англия цифрата е 17%. Топ от натурален памук, въздушна рокля от соева коприна, палто от перуанска лама... Дизайнерите също минаха на органична вълна. Първа от „живите” материи се отказа заклетата вегетарианка Стела Маккартни. В благородната инициатива я подкрепиха Ралф Лорън, Том Форд, Вивиан Уестууд.
Време беше екобумът да обхване и козметиката и красивите умове да се върнат към бъдещето. Случващата се пред очите ни революция започва през 70-те, когато се ражда движението на „зелените“. Именно оттогава датира култовата френска марка L’Occitane. Тя е наречена в чест на старинната провинция Прованс и е носител на традициите на Средиземноморието. Което личи от имената на линиите: лавандула, безсмъртниче, грозде, бадем... През 1976 г. стартира и английската The Body Shop.
Тя заимства рецептите от аборигените в Амазония, Таити и африканските племена. В основата им лежат средства, използвани от местните лечители, а именно орехово и кокосово масло, сок от алое... Новозеландците от Living Nature разчитат на маслото от манука (вид храст). То е природен антисептик и, както твърдят производителите му, противовъзпалителните му свойства превишават 33 пъти тези на чаеното дърво.
Продукцията на друга известна английска марка, Lush, предизвиква гурме асоциации. Гелът прилича на фреш, твърдият шампоан - на кокос, парчето сапун - на лимонен пай. Германците от Weleda пък са последователи на антропософията, наука за развитието на духа в човечеството и във Вселената. Миналата година дъщерята на сър Пол лансира линията Care by Stella McCartney. И 8-те продукта са унисекс. „Целта им е да подарят на кожата това, от което се нуждае – твърди дизайнерката. – И нищо повече.” Комплектът Discovery Set с 4 средства за защита от вредната околна среда се ползва с голяма популярност. Наследникът на британския престол (нали кавалерството му е в кръвта) принц Чарлз подкрепи съотечественичката си с линията Duchy Originals.
Заветният надпис
У нас също може да се намери органична козметика, въпреки че фирмите, които я предлагат, се броят на пръсти. Ако видите надписа оrganic или инициалите BIO и ECO върху етикета, значи е истинска. Не бъркайте с фито-, арома- или аюрведа козметика – тe са много сходни, но не разполагат със сертификат. Няколко институции в света издават подобен документ, сред които най-известни са френските Ecoсert и Cosmebio, италианските ICEA и AIAB, немските Neuform и BDIH и английският Soil Association. Италианците от Planter’s могат да се похвалят с цяла еко серия. Гаранция за качеството й са 2 сертификата на ICEA и Ecocert.
Силата си марката дължи на био масла, някои от които са толкова трудни за произнасяне, че езикът се завързва на фльонга – ачаи, бурити, капуачу, амамелиде, еликризио... Никой не си тръгва от бутиците на L’Occitane, без да е купил органичен душ гел или лосион за тяло с лавандула, прочута с пречистващите си и успокояващи свойства. Реколтата от нея се събира от надморска височина над 800 метра и носи етикета A.O.C., т.е. контролиран произход. Или с вълшебната комбинация от органични етерични масла с тонизиращ или релаксиращ ефект.
Greenland пък залага на уникалните свойства на органично масло от бергамот (освежава и охлажда) и органичен екстракт от боровинка (благодарение на високото съдържание на витамин С забавя стареенето). В серията с говорещото име less=more (малко=повече) ще откриете душ гел, масажно масло, лосион и ексфолиант за тяло. Тайната на Lothantique е органично арганово масло от Мароко. То възстановява хидролипидния слой, укрепва корените на косата, дори се препоръчва за защита от слънцето, но най-вече подмладява кожата. Богата е и гамата на италианската марка О(rganic)е(lements) с органични съставки – цели 39 продукта, сред които офис стимулатор, антигравитационен серум за бюст, пачове за отслабване, коктейл етерични масла за медитация ...
Натурален значи безопасен
Ако сте привикнали към изкуствени аромати, уханието на някои еко средства може да ви се стори непривично – леко грубо и рязко. Тъй като „зелената“ козметика съдържа доста растителни масла и минерални съставки, нищо чудно да решите, че е малко тежка и не попива добре. Но това е половин беда. Голямата е, че могат да предизвикат алергии. Забраненият вече ланолин (овча лой) предизвикваше проблеми още в цеховете. Натуропатите обаче твърдят, че причината не е в козметиката, а в нашия организъм. Той е толкова замърсен, че възприема екологично чистите продукти като отрова. Именно тогава са възможни реакции. За щастие проблемът e решим. Единият начин е да детоксикирате организма. Вторият е да се научите правилно да избирате bio козметиката. Например, ако сте алергични към мед или цитруси, не купувайте средства с подобно съдържание.
1. Анти-ейдж еликсир Elixir Immortelle на L’Occitane с органичен екстракт от безсмъртниче
2. Органичен гел за душ и вана Bain Douche на Lothantique
3. Органичен крем-лосион за тяло Creme de Corps на Lothantique
4. Коктейл есенциални масла за медитация Meditation Oil Cocktail на Ое с органично масло от сладък портокал, тамян и кориандър
5. Органичен душ гел Shower Gel на L’Occitane
6. Двуфазно сухо ароматично масло за тяло 2-Phase Dry Aromatic Oil на Ое с органичен екстракт от невен, метличина и пасифлора
7. Био хидратиращ крем за лице с 24-часово действие Eco_Bio Crema Viso Idratante 24 Ore на Planter’s
8. Комфортно почистващо мляко Ultra Comforting Clean
sing Milk на L’Occitane с органичен екстракт от памук
9. Органичен сапун Savon на Lothantique
10. Био крем за очи против тъмни кръгове и торбички Eco_Bio Crema Fluida Occhiaie e Borse на Planter’s
11. Антигравитационен серум за бюст Anti Gravity Bust Serum на Ое с органичен екстракт от невен, метличина и пасифлора
12. Био мляко за лице, очи и устни 3 в 1 Eco_Bio Latte Tonico Viso Occhi e Labbra на Planter’s
13. Ексфолиант Body Scrub на Greenland с органично масло от бергамот и органичен екстракт от боровинка
14. Лосион за тяло Body Lotion на Greenland с органично масло от бергамот и органичен екстракт от боровинка
10 заповеди на органичната козметика
„Позеленяването“ на тоалетната масичка е не само екзотично направление в козметиката. То е цяла философия с железни изисквания, но най-вече с уважение към природата.
1. Без синтетични консерванти, оцветители и аромати, минерални масла, силикони и токсични химикали, използвани в козметиката. Консервантите се ползват с лоша репутация, обвиняват ги в какви ли не грехове – от безплодие до рак. Някои от използваните овлажнители пък могат да се открият в антифриза и спирачната течност. Да не говорим, че вазелинът и почти всички восъци са нефтопродукти. А изтеклият гел душ в канализацията ще се разлага още 300 години!? След подобни ужасии в стил Хичкок трябва да сте луди да си купите ненатурална козметика, но както винаги, истината е по средата.
2. Ролята на емулгатори (от тях зависи еднородността) изпълняват различни растителни масла, а на ароматизатори и консерванти – етерични. Например масло от семената на морков, розмарин или жожоба. Planter’s използа стабилизатори от органичната хранителна промишленост. Други марки наблягат на салициловата или аскорбиновата (витамин С) киселина.
3. Никакви химични и генномодифицирани съставки. Растенията са отглеждани без минерални торовe, пестициди, нитрати... Използваните животински продукти са от живи животни, отглеждани без антибиотици и хормони. Съотношение
то растения-животни е в полза на флората.
4. Наличие на 95% органични съставки или 70%, ако е на органична основа. Ако са по-малко, елементите се изброяват.
5. Абсолютна прозрачност на съдържанието. Някои марки признават открито, ако не могат да намерят адекватна природна замяна на синтетичните съставки. Например Annemarie Borlind заявява, че използва 3 консерванта. Което е нищожно, сравнено с обичайните 50. Числото в долния десен ъгъл на опаковките на Planter’s пък е химичната формула, по която може да бъде проследен съставът.
6. Не се допуска стерилизация на съставките или облъчване на готовата продукция.
7. Козметиката не се тества върху животни.
8. Кожата трябва да „хапва” всичко полезно с максимален ефект. Това е възможно, тъй като клетките на растенията са сходни по строеж с кожните. Което значи, че без проблем се включват в обменните процеси. Освен принципа „нищо вредно“ обаче от значение е и „кремът действа“. Преди всичко трябва да е ясно какво очаквате от него. Анти-ейдж средства предлагат L’Occitane, Planter’s и Oe.
9. За разлика от футуристичните флакони с „умни” молекули растенията се спотайват в повече от скромни опаковки. Някои марки като Oe залагат на „аптекарски“ стил. Други като L’Occitane - на шишета от тъмно стъкло. Трябва да сте загърбили козметичния снобизъм, за да ги оцените. Картонените кутии или чувалчетата от лен, както е при Lothantique, са безопасни за околната среда и бързо се разлагат. Две от марките – L’Occitane и Planter’s, могат да се похвалят с брайлово писмо на опаковката. А надписите на последната са от растително мастило.
10. Кратък срок на съхранение (не повече от 1.5 година) и ползване (до 4 месеца) и почти хирургични изисквания за чистота. Това са може би единствените „минуси“ на органичната козметика, въпреки че марки като Phyt’s например се опитват да удължат „живота” й в ампули. Но веднага възниква друг проблем. Когато отворите бурканчето, в него попадат бактерии от въздуха. И не дай Боже, да бръкнете с пръст, а не със специална лъжичка! Правилото „Унищожи, след като отвориш“, важи с пълна сила.