60 стъпки във времето

Кристина Симидчийска 13 November 2011

Burberry, Alberta Ferretti, Bottega Veneta, Aquilano Rimondi, Blumarine

През 1957 година френският дизайнер Кристобал Баленсиага дава нова свобода на дамите, „освобождавайки“ моделите си и от най-малкия намек за талия. Неговите прави рокли-ризи са лишени дори от колани и първоначално предизвикват шок в модната публика. Но скоро удобството им е издигнато в култ и се превръща в основа за роклите трапец, бележещи епохата на суинга.

И от началото на 60-те сезон след сезон на модната сцена излизат нови и нови емблематични за десетилетието „хрумки“: костюм в две части ала Първа дама (с късо сако, големи копчета и в нежни пастелни тонове), ботуши до коляното (препоръчително бели или в ярък цвят), балетни пантофки (по примера на Одри Хепбърн и Бриджит Бардо). Без да забравяме панталоните капри, скъсените дължини, монокините и палтата с полегати рамене, придаващи на силуета нова овална форма, наречена cocoon. „Миниполите на Джейн Шриптън, шапките и ръкавиците на Джаки О. са само „глазурата“ на 60-те – коментира дизайнерът на костюми на „Плейбой клуб“ Исис Мюсенден. - Точно тогава вниманието се насочва към колекциите прет-а-порте, естествената сексуалност е на почит, отпадат стереотипите, наложени от буржоазните дами, и в общи линии модата се превръща в такава, каквато я познаваме днес.“
Е, днешните модели действително са вдъхновени от геометричните силуети и психеделичните десени отпреди половин век, но този път с малко повече 3D ефект и респект към първоизточника. Категорични в класическите интерпретации са колекциите на Bottega Veneta и Blumarine, към танцуващия суинг Лондон ни връща Кристофър Бейли с линията си за Burberry Prorsum, а Раф Симънс подробно е разгледал архивите на Баленсиага, създавайки моделите си за Jil Sander. Идеалните допълнения: прилежно пригладени коси, лаконични откъм детайли аксесоари, еднотонни чорапи и къси ръкавици от мека кожа.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР