Надежда Ганчева за бъдещето на модата
Кръгова мода
07 August 2023
Надежда Ганчева е съосновател и Аssortment § Quality Director в Remix. През 2009 г. заедно с Любомир Кленов виждат ползата от кръговата мода и се заемат с предизвикателството да вдъхнат нов живот на запазените дрехи, които стоят неизползвани в гардеробите на хората. Заедно създават компанията Remix, която бързо се разраства и днес оперира на 9 европейски пазара, като част от най-голямата платформа за препродажба на дрехи, обувки и аксесоари в света thredUP.
Какво ви вдъхнови да създадете именно бизнес като Remix и какво ви мотивира да продължавате да го развивате?
Преди 10-15 години секънд хенд модата все още имаше много неугледен вид. Помещаваше се в мрачни, не особено привлекателни магазини, в които клиентите ровеха в кошове, преливащи от нахвърляни дрехи. Това ми се струваше много несправедливо, защото знаех колко безценни находки се крият сред купищата. Открихме два магазина с хубава визия в центъра на София, на известни търговски улици. Закачихме дрехите на закачалки, извадихме находките в специална селекция, която заснемахме и качвахме на facebook страницата ни, и резултатът дойде почти мигновено. Пишеха ни хора от цялата страна, за да им изпратим желаните дрехи, и така се стигна до решението, че ще пренесем секънд хенд модата в онлайн пространството.
Днес Remix достига до хиляди клиенти в Европа и е част от световния лидер в кръговата мода thredUP. Така мисията ни да вдъхновим ново поколение потребители да избират повторната употреба става по-реална. Което пък ни подтиква да подхождаме иновативно, така че отговорното пазаруване на нашите клиенти да е все по-приятно, удобно и удовлетворяващо.
Какви са най-големите предизвикателства, които срещнахте по пътя, и как се справихте с тях, така че днес Remix да е любима дестинaция за търсачите на модни находки и добри сделки в 9 държави?
Масовата промяна в нагласата на потребителите към кръговата мода е ежедневно предизвикателство, което ние приемаме с гордост и желание. С помощта на технологиите предоставяме на всеки възможността да пазарува умно и изгодно без усилие и да дава нов живот на дрехите. Полагаме изключителна грижа за селекцията и качеството, за да сме сигурни, че изживяването ще е приятно и този тип пазаруване ще се превърне в навик за клиентите. Разбира се, имали сме и трудни моменти. Като големия пожар в склад „Готова продукция“, след който се наложи да стартираме отначало. За огромна наша радост получихме силна подкрепа от нашите клиенти, които търпеливо изчакаха да се изправим на крака. Това ни даде вяра, че наистина правим нещо полезно и трябва да продължим.
Имате поглед върху потребителските нагласи към кръговата мода в Европа. Какво е отношението на българите към повторната употреба на дрехи, обувки и аксесоари, в сравнение с останалите държави?
Все повече хора с отговорно съзнание към природата избират втората употреба като основен начин да се обличат и българските клиенти не са изключение. Нагласата към секънд хенд продуктите у нас се промени осезаемо през последните години и България все още e един от най-големите ни пазари в Европа. Над една трета от хората тук (37%) редовно купуват дрехи, обувки и аксесоари втора употреба, а близо 50% от българите вече осъзнават, че производството на нови дрехи има негативен ефект върху околната среда. Сред младото поколение пазаруването секънд хенд е горещ тренд.*
Кои са най-важните фактори, когато избирате дрехи за себе си и когато подготвяте следващата селекция находки в Remix?
Селекцията в Remix е процес, подчинен на много прецизен подбор, който създадохме през годините. Всеки артикул преминава преглед за качество, преди да бъде описан и заснет. За да стане част от нашата селекция, продуктът трябва да е здрав, без петна, с некомпрометирана материя и, разбира се, да е модерен. Освен голям екип от специалисти по качеството, използваме иновативни технологии и софтуер в процеса на селектиране и обработка на продуктите. Към момента ежедневно качваме на сайта средно по 28 000 нови артикула.
Що се отнася до мен, то дрехите ми трябва да са на първо място удобни и от естествена материя.
Remix има много верни фенове, защото действително могат да се открият уникални находки. Как постигате това?
Селекцията на Remix идва от различни точки на света, ето защо при нас може да се открие голямо разно-
образие от европейски и американски водещи брандове. Често при нас попадат и бутикови брандове с ограничен тираж, чиито продукти са истинско бижу.
Всяка жена, рано или късно, изпада в ситуацията да погледне гардероба си, той да е препълнен, а тя „да няма какво да облече“. Какви са основните „правила“ във вашия гардероб?
Нямам правила. Изборът ми на аутфит е пряко подчинен на настроението ми. В рамките на няколко дни може да ме видите абсолютно небрежна в дънки, тишърт и кецове, както и в елегантна рокля и високи токове. Не робувам на модни правила и често съчетавам рокля на Celine с кецове Converse например. Чувствам се добре, когато гардеробът ми е функционален, и затова спазвам принципа, че когато спра да нося нещо, значи е време да се разделя с него. Това е моментът, в който мога да дам на дрехите нов живот. Ние предлагаме такава услуга на клиентите си. „Продайте на Remix“ помага на потребителите да разчистят място за нови находки, докато правят добро за природата.
Напоследък често чуваме за кръгова мода. Какви са реалните ползи от нея?
Така е и се радвам, че все повече хора избират да обновяват стила си по този начин, тъй като повторната употреба дава сериозни резултати в намаляване на вредното въздействие на модната индустрия върху нашата планета. Милиони напълно здрави и качествени дрехи, чието производство изразходва големи ресурси, просто стоят по гардеробите или биват унищожавани. Статистиките са стряскащи – над 5 млн. тона текстил се изхвърля всяка година само в ЕС. Промяната в нагласите изисква усилие, затова и създадохме лесно и мащабно решение за пазаруване и продаване на дрехи, обувки и аксесоари, чийто живот може да бъде удължен. Излишният продукт за един е ценен за друг.
Кои са най-странните/интересни артикули в селекцията на remixshop.com през годините?
Може би едно чисто ново кожено палто на Gucci, което беше истинско произведение на изкуството. И ако всяка дреха в нашата селекция си има нейната история, то историята на това палто е истинска загадка. Какво ли е накарало собственичката му да го остави в контейнер за рециклиране някъде в Швейцария?
Какъв е аутфитът, който описва най-добре вашия характер?
Ефирна и свободна копринена рокля, съчетана с ежедневни или спортни обувки.
Какъв съвет бихте дали на следващото поколение жени лидери?
Да се осланят повече на интуицията си. Идеята за Remix е плод на силна интуиция, а резултатите винаги идват с много труд и вяра в проекта. Вярвайте си!