Мишел Уилямс между блясъка и мрака на Холивуд

Не знаем дали Мишел Уилямс ще вземе Оскара тази година, конкуренцията в нейната категория се очертава доста оспорвана. Но си струва да си припомним някои неща около най-силните филми на 42-годишната красавица.

Десислава Найденова 29 January 2023

Снимка: getty images/guliver

Мишел Уилямс е номинирана за „Оскар“ за главна женска роля. Филмът е „Семейство Фейбълман“ на Стивън Спилбърг.

Филмовата академия на САЩ номинира Мишел Уилямс за пети път. Досега актрисата не е получавала престижната статуетка. Има две награди „Златен глобус“ – за филма „Моята седмица с Мерилин“ и за сериала „Fosse/Verdon“.

Не знаем дали Мишел Уилямс ще вземе Оскара тази година, конкуренцията в нейната категория се очертава доста оспорвана. Но си струва да си припомним някои неща около най-силните филми на 42-годишната красавица.

Филмът, за който Мишел Уилямс е номинирана за „Оскар“ за първи път, е „Планината Броукбек“ (2005). По време на снимките тя и Хийт Леджър се влюбват. Леджър е баща на първото й дете. Момиченцето се казва Матилда и се ражда още преди премиерата на филма. Мишел Уилямс има два брака и общо три деца. Другите й две деца са от втория й съпруг Томас Кейл, с когото се ожениха през 2020 г. 

В интервю, почти десетилетие след смъртта на Хийт Леджър (свръхдоза), Мишел описва периода веднага след това като един от най-трудните в живота си. Определя го като „неуправляем“, отчасти защото се е опитвала да отгледа малката Матилда, без да позволява на медийния шум да повлияе на детството й. Целият този стрес я кара да обмисли и край на кариерата си.

В „Блу Валънтайн“ (2010) Мишел Уилямс си партнира с Раян Гослинг. Филмът проследява отношенията на двама влюбени от началото до края им. Докато текат снимките, Уилямс и Гослинг полагат големи усилия, за да влязат в образ. Дори живеят заедно в една къща в продължение на четири седмици. Освен това разполагат с бюджет, който съответства на този на героите им във филма.

Мишел Уилямс първоначално се колебае дали да участва във филма, тъй като мястото на снимки било в Калифорния, а това би означавало тя да остави дъщеря си в Бруклин. Мишел не искала да се разделя с Матилда само две години след смъртта на баща й и режисьорът Дерек Сианфранс преместил продукцията в Бруклин.

В свое интервю Уилямс признава, че всеки ден се терзае с въпроси от типа на „Какво направих днес и добре ли беше? Беше ли достатъчно добро, за да оправдае времето, което пропуснах с дъщеря ми?“. Пожелала е роля в „Оз: Великият и могъщият“ (2013), за да може дъщеря й Матилда да гледа филм с участието на майка си.

В кастингите за филма „Моята седмица с Мерилин“ (2011), който документира напрегнатите отношения между сър Лорънс Оливие и Мерилин Монро по време на снимките на „The Prince and the Showgirl“ (1957), Мишел Уилямс е фаворит заедно с Ейми Адамс и Скарлет Йохансон за ролята на Мерилин. Отначало Уилямс се колебае, дори отказва ролята. В крайна сметка, въпреки че е убедена, че Мерилин Монро е твърде различна личност, за да я изиграе, тя осъзнава, че не може да откаже подобно предложение. Ролята й носи номинация за „Оскар“ и награда „Златен глобус“. Лорънс Оливие е изигран от Кенет Брана.

Пряк конкурент на Мишел Уилямс за „Оскар“ тази година е Ана де Армас, която влиза в образа на Мерилин Монро във филма „Блондинка“.

В „Манчестър край морето“ (2016) на режисьора и сценарист Кенет Лонерган Мишел Уилямс играе млада майка на три деца, която се разделя със съпруга си Лий (Кейси Афлек). Мишел решава, че иска да направи филма, преди дори да прочете сценария докрай, заради Лонерган. „Диалогът на Кени ти влиза под кожата много бързо, защото е истина. Бях поразена от това навсякъде, не само по отношение на моя характер, но и за всички“, казва Мишел в интервю.

Всъщност кариерата на Мишел Уилямс не започва лесно. На 15-годишна възраст Мишел подава молба за еманципация от родителите си. Тя прави това с одобрението на родителите си. Еманципирането означава, че тя може да преследва актьорска кариера, без да се налага да се справя със законите за детския труд, които пречат на работодателите да я наемат.

Първият й филм е „Ласи“. А преди „Ласи“ участва в постановката „Killer Joe“. Скандална роля, защото от нея се изисква да бъде гола на сцената. Нейните родители са против, а Уилямс определя преживяването като „катарзисно и освобождаващо“.

През 1997 г. Мишел Уилямс става все по-разочарована от ролите, които й предлагат. Когато установява, че подобни неща се случват и с нейни приятели актьори, решава заедно с тях да направи собствен сценарий. Озаглавен „Blink“, провокативният сценарий за проститутки в публичен дом в Невада, не вижда бял свят никога.

През 1998 г. Мишел Уилямс (тогава на 18 години) е избрана за ролята на Джен в тийнейджърската драма „Кръгът на Доусън“ и това променя живота и кариерата й завинаги. Именно този сериал я среща с актрисата Бъзи Филипс. Двете са най-добри приятелки от над 20 години и Филипс е кръстница на Матилда.

В годините след „Кръгът на Доусън“, който между другото Уилямс е чувствала като свое наказание, тя се появява предимно в независими продукции. Някои стават хитове, други не, но през повечето време критиците хвалят нейните изпълнения.

Преместването в Лос Анджелис в крайна сметка води до създаването на успешна актьорска кариера за Мишел Уилямс. Тя обаче споделя, че се е сблъсквала и с тъмната страна на Холивуд. Не е било лесно, защото е трябвало да се справя с „някои наистина отвратителни хора“.

През 2017 г. избухва скандал около филма „Всичките пари на света“ с Мишел Уилямс, Кевин Спейси, Кристофър Плъмър, Марк Уолбърг. Студиото решава да заснеме някои сцени наново (заменяйки Кевин Спейси), което означава да ангажира за нов период от време част от главните актьори. Оказва се, че разликата в заплащането между Мишел Уилямс и нейния колега Марк Уолбърг е огромна. Уолбърг получава 1,5 млн. долара за новите сцени, а Уилямс – само по 80 долара на ден. Това означава, че нейният хонорар за всички повторни снимки е малко повече от 1000 долара.

В речта си на наградите „Еми“ през 2019 г. Мишел Уилямс говори за равното заплащане на мъжете и жените в Холивуд. Актрисата е отличена за ролята си във „Fosse/Verdon“.

„Семейство Фейбълман“ има общо 7 номинации за „Оскар“, включително за най-добър филм, актриса в главна роля (Мишел Уилямс), актьор в поддържаща роля (Джъд Хърш), режисьор (Стивън Спилбърг), оригинален сценарий (Стивън Спилбърг и Тони Къшнър), оригинална музика (Джон Уилямс).

Изпълнението на Мишел Уилямс във „Fosse/Verdon“ впечатлило толкова много Стивън Спилбърг, че той директно й поверил ролята на Мици Фейбълман в „Семейство Фейбълман“. Образът на Мици е вдъхновен от майката на режисьора. А „Fosse/Verdon“ е биографичен минисериал, разказващ любовната история на хореографа Боб Фос (Сам Рокуел) и Гуен Върдън (Мишел Уилямс), двама от най-великите танцьори на Бродуей за всички времена.

„Тя има тайна енергия, която се изливаше от нея, докато играеше Гуен Върдън. Това допринесе много, за да я направи първия ми избор за Мици“, казва Спилбърг пред The New York Times. Достатъчно висока оценка и за „Оскар“, нали?

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР