Донг Шон Лий и Джулиана Борзило - кецовете, вдъхновени от всеки един ден от живота

Лилия Или_Ева 31 December 2022

Връзката с природата, опазването на околната среда, устойчивостта и осъзнатото производство са водещи тенденции в модата днес. Тази година през февруари за трети път на световното изложение за обувки в Милано – МICAM (от 19 до 22 февруари 2023) ще има зона, в която по приказен начин ще бъдат разказани на посетителите посланията и стремежите на производителите на обувки.

Приказката-послание, която краси афиша на изложението, се нарича „Макови цветя“ и отпраща към детската книжка „Магьосникът от Оз“. На афиша виждаме главната героиня да търси изгубеното си куче в гъсто поле с макове и да намира супер модерно плашило и два странни предмета: туба с масло и шапка... и двете от тенекия!

Тази приказна история е посланието на Изложението за обувки MICAM, че умението да вярваш в себе си е основен ключ към успеха. Пътуването на младата и смела приказна героиня и нейните спътници към Изумрудения дворец символизират пътя на модата към устойчивост.

Кореецът Донг Шон Лий е един от младите дизайнери, които срещнах на есенното издание на MICAM през септември. Заедно с неговата съпруга италианката Джулиана Бордзило бяха изложили първата си колекция от маратонки, кецове или сникърси, както е популярно да се наричат, произведена от рециклирани отпадъци от кора от ябълки, листа от ананаси, рециклиран памук и полиестер. Те също вървят по пътя към успеха, залагайки в креативността си ценностите като опазване на околната среда и устойчивост.

Здравейте, Донг. Вашите колеги дизайнери на обувки са предложили всякакви и различни модели обувки, а вашите са само маратонки. Защо?

Защото двамата със съпругата ми Джулиана искахме да демонстрираме нашия стил на живот. И идеалния живот. И двамата носим един и същи номер – 40 и не смятаме, че има само мъжка, или само женска работа. И това е удобство. Първо, всеки може да носи обувките и на другия и така си имаме повече и второ, винаги има кой да свърши работата, която е нужно да се свърши.

Тоест и двамата имате сходен вкус и на нея никога не й се приисква да носи например обувки на висок ток?

Да. Тя Джулиана харесва това, което аз нося. И още преди да създадем бранда, носеше моите маратонки/кецове. Това е доста удобно и за двама ни. Ако тя носеше обувки на висок ток, нямаше как да ги нося и аз или ако аз носех мъжки обувки, как да ги обуе и тя? И си помислихме, че това е перфектно съчетание на стиловете ни, идеите ни, и отношението към стила. И че кецовете са перфектен продукт, който можеш да съчетаеш с всичко и в ежедневието, и в свободното си време, навсякъде.

Мислим, че кецовете са идеален продукт за устойчива мода. Не са ти нужни прекалено много чифтове. Дори един можеш да съчетаеш с най-различни дрехи. Ако смениш цвета, все едно имаш различни, други обувки. Мога да сложа цветни, или семпли бели, или ако искам да съм шик, мога да нося златните кецове.

Как се срещнахте с вашата съпругата?

Запознахме се тук на изложението MICAM през 2017 г. Аз работех като дизайнер и производител на обувки и дойдох да ги представя и да добия по-добра представа за пазара, а Джулияна беше бранд мениджър на брандове на обувки и беше дошла, за да представи компанията, за която работеше. Срещнах я, докато обикаляхме с предишния ми корейски колега, с когото правехме обувките, за да купуваме от европейски брандове. Тя беше на един от щандовете. Започнахме да си говорим, купихме обувки от нея. И я харесах. Тя беше много мила. Може би и защото искаше да ни ги продаде, но и обувките бяха хубави. Моят приятел също я хареса. И обикновено поръчваме по 200 обувки, за да пробваме как ще вървят на пазара, а този път взехме 1000. Това беше повод да говорим още повече. Оставих й контакт в случай, тя ми даде своя и й се обадих отново. Същата вечер й писах.

И какво се случи?

Срещнахме се и говорихме. Постепенно се оказа, че всеки уикенд летя от Дюселдорф до Флоренция, за да я виждам. В Дюселдорф работех като дизайнер на обувки за марката Esprit почти единайсет години от 2008 до 2019 г. Правех дизайн на обувки и за корейска компания.

И така с Джулиана имахме връзка на две години, след което решихме, че е време да се съберем заедно. Харесва ми, че е осъзната в отношението си към околната среда и че винаги е била загрижена, когато произвежда даден продукт, той да не вреди на околната среда. Аз, от своя страна, като дизайнер, не се чувствах добре, защото марката Esprit, за която работех, прокламираше политика на устойчивост, но произвеждаше продукти за бързата мода. Не се чувствах добре от това. Исках да си намеря нова работа на място, което се съобразява с устойчивостта в модата. Споделих го с Джулиана и тъй като тя споделяше същата идея за живота и работата и й предложих да направим нов бранд. Тя се съгласи и заминахме заедно за Венеция и Сицилия. Аз търсех компании, които да предлагат рециклирани продукти. И говорих с Джулиана, че знакът трябва да присъства в нашето лого.

В логото ви има знака на безкрайността.

Да. Точно така, ако обърнеш знака на безкрайността, се получава нашето лого. А преди него сме написали – ID, което личната ти карта.

Използвате много интересни материали за производството на вашите обувки. Има даже рециклирана кора от ябълка.

Да, точно така. Ето тези обувки изглеждат като направени от кожа, но са направени от кора от ябълка. В Италия има големи фабрики, които използват ябълки или други плодове, за да произвеждат сок и събират остатъците. От тях правят прах, добавят платове и създават тази материя, от която са направени обувките. Използваме и рециклирана пластмаса, и рециклиран памук. Така че нашата първа стъпка беше да правим устойчиви кецове с устойчиви материали.

Избрахме да работим с италиански производители, защото са близо до фабриката, в която произвеждаме обувки. Така пазим и планетата и не оставяме голям въглероден отпечатък с транспорт от страни, където производството е по-евтино. За доставките използваме куриери, които използват електрически коли.

Следващата ни стъпка е усилието да намалим отпадъка. И правим обувките така, че да се рециклират и да се използват отново и отново. Все още обсъждаме как да събираме кецовете, които нашите клиенти вече не искат да носят и искат да изхвърлят. И обмисляме да сложим контейнери в различните региони на Италия, където кецовете ни да се изхвърлят, за да може да се изпращат на компания, където да се рециклират.

Влияят ли ви модните тенденции?

По-скоро – не. Моят дизайн е свързан по-скоро със спомените от детството ми, младостта ми или спомените ми от всеки ден с Джулиана и бебето. Например първите обувки, които направих, бяха с неонови цветове – жълто, зелено или оранжево като тези, които носех като дете, когато ходех във видео клуба да играя видео игри или да гледам анимации. Подобни носех и когато бях на 20 и бях в университета и излизахме вечер с приятели. След като създадох колекцията с неонови цветове, си дадох сметка, че имаме нужда от нещо класическо и създадох белите, после – черно-белите и сивите. Защото моите приятели харесват такива бели и класически. А аз харесвам черно. Нося бяло само ако е съчетано с черно. Така че всички тези кецове са вдъхновени от нашето ежедневие.

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР