Негово Величество „Хародс“

Световноизвестният британски универсален магазин, една от най-известните забележителности в Лондон, символ на лукс и добър живот, отдавна е грабнал сърцата на аристократите, дендитата от Ситито, свободолюбивите арабски принцеси, знаменитостите от цял свят, както и на обикновените хора, решили да се потопят в магията му.

Елка Влаховска 14 September 2022

Снимка: пресофиси

Световноизвестният британски универсален магазин, една от най-известните забележителности в Лондон, символ на лукс и добър живот, отдавна е грабнал сърцата на аристократите, дендитата от Ситито, свободолюбивите арабски принцеси, знаменитостите от цял свят, както и на обикновените хора, решили да се потопят в магията му.

Историята на „Хародс“ датира от далечната 1849 г., когато в ума на един предприемчив търговец – Чарлз Хенри Харод, се заражда идеята да направи нещо по-голямо и привлекателно от притежавания от него неголям магазин за платове и галантерия на Бромптън Роуд, който привличал все по-многолюдна клиентела. Работейки усърдно, той предава своя копнеж на сина си Чарлз Дигби Харод, който с много упоритост и немалка доза късмет, приобщавайки нови терени към мястото, през 1880 г. превръща „Хародс“ в голям универсален магазин с персонал от сто души.

Радостта от успеха е краткотрайна – по време на големия лондонски пожар през 1883 г. сградата е погълната от пламъците и изгаря до основи.

Историята мълчи по въпроса как Харод-младши успява да набави средства, за да възкреси превърналия се вече в символ моден храм, но когато универсалният магазин отваря отново врати, не само британските, но и европейските аристократи, се тълпят да видят новото техническо чудо – ескалатора. За онова време това е „страшна и дяволска машина“, а возенето на нея предизвиква „сърцебиене при мъжете и уплах, граничещ с изгубване на съзнание, при жените“. Налага се в края на подвижната стълба да предлагат по чаша бренди за възстановяване на духа след това небивало приключение.     

През годините именити клиенти на магазина са били Оскар Уайлд, Чарли Чаплин, Лорънс Оливие и Вивиан Лий и много от членовете на британското кралско семейство. Историята разказва, че писателят А. А. Милн отишъл до „Хародс“ да търси подарък за сина си Кристофър Робин и избрал плюшено мече. Момчето го превърнало в свой приятел, а Милн, вдъхновен от това, написал легендарната книга „Мечо Пух“.  

През 1922 г. „Хародс“ вече не е семейна собственост, но запазва историческото си име, а през 1985 г. е купен от египетския милиардер Мохамед ал-Файед, който влага немалко средства за превръщането му в икона на лукса за целия свят.  По това време универсалният магазин предлага всичко, което може да хрумне и на най-взискателния и претенциозен клиент. Разполага с 330 отдела с богата селекция от най-висококачествени продукти за всеки вкус – от дрехи, обувки и чанти, бижута, аромати и грижа за кожата, спортни стоки, електроника, предмети за бита, мебели и аксесоари, до играчки, храна за домашни любимци, канцеларски материали и много, много повече – истинско преживяване.

Пикантното е, че магазинът предлага стоки не само за живите, но и предмети, с които  радостта от пазаруването да продължава „отвъд“. В асортимента „пост мортем“ са артикули като дизайнерски урни, възглавнички и одеяла.

„Хародс“ е бил официален доставчик на особите от кралския двор – на Елизабет II, принц Филип, принц Чарлз и кралицата майка Елизабет, което му дава правото да постави техните гербове на фасадата си и да изписва върху официалните документи „доставчик на двора на Техни Величества“. Тази привилегия е поставена под въпрос, когато Мохамед ал-Файед, съсипан от нелепата смърт на сина си в катастрофата в Париж, убила и принцеса Даяна, поръчва специална бронзова скулптура, наречена „Невинните жертви“, и я поставя в центъра на магазина. Изображението е на Даяна и Доди ал-Файед в цял ръст един срещу друг, протегнали ръце да освободят птицата на любовта, която разперва криле.

През 2000 г. „Хародс“ губи правото да бъде доставчик на кралското семейство, редовно обвинявано от Мохамед ал-Файед, че има нещо общо със смъртта на влюбената двойка, а през 2010 г. е продаден на катарски холдинг, собственост на шейха на Катар, за милиард и половина паунда.

„Хародс“ е най-скъпият универсален магазин в Обединеното кралство и един от най-луксозните универсални магазини в света. В него работят около 5000 служители от цял свят, говорещи  различни езици, винаги готови да помогнат на клиентите. С особена привилегия се ползват обаче гостите, които предварително са заявили персонализираната услуга By Appointment (по предварителна заявка), където личен асистент е изцяло посветен да осигури спестяване на време при пазаруването с бързо намиране на търсените отдели и стоки и оказване на помощ и консултация за направените покупки.

Той  предлага и необходимите съпътстващи услуги по доставката и разплащането. Тази услуга често са ползвали елитните клиенти на „Хародс“ като Мадона, Кристина Агилера, Шер, сър Елтън Джон, Дженифър Анистън и много други, както и богати арабски принцеси и съпруги на руски олигарси – при гарантирана анонимност.

„Хародс“ е аристократична изтънченост и великолепие във всичко.

Посещението на универсалния магазин често е включвано от туроператори в обиколките на столицата на Обединеното кралство като една от големите лондонски забележителности.

Ето защо не е изненадващо, че магазинът има дрескод правила, според които бдителните портиери могат да откажат достъп на гост, ако той се появи в размъкнато или мръсно облекло, с тениска с обидни изображения или надписи, а също и по джапанки или кроксове на бос крак. Изключение не е направено дори за Мик Джагър! Дамите пък нямат право да влизат в „Хародс“ в твърде разголени тоалети, които биха могли да изложат на показ по-интимни части от тялото.

В допълнение към строгия дрескод в универсалния магазин има и  редица правила за поведение. Ако носите със себе си чанти, раници или куфари, по-големи от среден размер, те трябва да бъдат оставяни в багажното отделение. Посетителите, които говорят на висок глас, пеят или използват нецензурни думи, може да бъдат помолени да напуснат. От съображения за сигурност не се позволява и снимането в отдела за бижута, в банковата зала и в отдела за антикварни мебели.

следваща страница »
ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР