Когато изкуството срещна бизнеса

eva.bg 06 June 2022

Снимка: maciekpolak.com

Изкуство е необятна сфера, а магнетизмът и влиянието му върху хората привличат интереса на много големи брандове, които се втурват амбициозно и с различна степен на креативност в приключението, наречено арт колаборация.

Особено силно е присъствието на модните компании в традиция, оформила се като ясно изразена тенденция, още от началото на миналия век. През 1937 г., на две страници в набиращото си тогава популярност, читатели и слава модно списание Vogue, се появява необикновената рокля на дизайнерката Елза Скиапарели. Моделът, който представя творението, наречено „Вечерна рокля от органза с нарисуван омар“ , не е случаен.



Американската красавица Уолис Симпсън, която се превръща в секси бомбата, разклатила устоите на британското кралско семейство, позира в невероятно красивата рокля, създадена от партньорството на модната дизайнерка и испанския гений Салвадор Дали. И досега изящната рокля е смятана за най-добрия образец на артистично партньорство в тази посока.

Със статут на музей в тази посока е колаборацията между модната империя Prada и инсталацията на артистичния тандем Майкъл Емгрийн и Ингар Драгсет, които създават временно изложбено пространство, което е иронично предизвикателство към шопинг манията.



Изграден като хибрид между храм и бензиностанция, с идеята да се акцентира вниманието на посетителите върху консуматорския характер и апетит на шопинг маниаците, и ситуиран буквално в нищото (временната постройка е изградена в пустинята на щата Тексас), проектът Prada Marfa и до днес е пример за изключителна арт колаборация. Не само за почитатели на бранда, създаден от гениалната Миуча Прада, но и за любопитните хора, които си задават въпроса – какво свързва изкуството и модата. Проектът служи като магнит вече повече от 17 години за посещение на култовото за почитателите на модата място.

И докато модата си остава завинаги предпочитания партньор в арт приключенията и в архивите си пази добри и не толкова успешни примери за колаборация, бизнесът и водещите брандове се припознават все по-често не само в потребители си, но и в споделените ценности. Така например, свеж опит в тази посока споделя гиганта Converse в Канада, който се включва в инициативата Converse City Forests.

Converse си сътрудничи с художници в 13 града по света, за да създадат гигантски стенописи, използвайки специален вид боя, която помага за почистване на въздуха. Един от тези стенописи е създаден във Варшава и е проектиран от Мациек Полак и Давид Риски. Всяка повърхност, покрита с тази боя, се превръща в активна повърхност за пречистване на въздуха, която помага за защита на хората от вредни газове.



Разбира се, понякога ефикасността на каузата остава на заден план, за да се постави акцент върху звездния статус на артиста, привлечен в приключението, какъвто е случаят с колаборацията между изискано френско шампанско и американския артист Джеф Кунс. Специалната серия пенлива течност, създадена ексклузивно в 650 бутилки, е с ръчно нарисуват етикет от скандалния артист. Друга негова колаборация с Louis Vuitton разгневи френските почитатели на изкуството, защото буквално „сложи“ прочутите шедьоври на Ван Гог и Гоген върху дамските чанти с логото на луксозния бранд.



Същият ефект има и партньорството между френска изба със световни артисти от ранга на Пабло Пикасо, Анри Матис и Франсис Бейкън, които са поканени и сериозно обезпечени, за да нарисуват етикетите към много специална реколта на собственика й – барон Ротшийлд.

Когато говорим за България, подобни арт колаборации не правят изключениеи пример за подобен вълнуващ проект е изложбата Flowers & Dancers. Тя се ражда от креативната сила на един от най-популярните родни илюстратори Розалина Буркова съвместно с Филип Морис България.



Провокирана креативно от новата лимитирана серия на устройството за нагряване на истински тютюн IQOS 3 DUO Червено сияние, Розалина създава илюстрации, комбинация от ръчно рисувани и дигитални елементи. Творенията на артиста, който в портфолиото си има проекти за Gucci и Tate Modern, отключват и предизвикват сетиватани, за да ни припомнят колко важно е да бъдем себе си, приемайки малките и големи чудатости на хората около нас. Потопете се в свят на лято, емоции, споделеност, танци и свобода в Yalta Art Room на 10-и и 11-и юни.

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР