„Самаритен“ - парижката легенда се завърна

В Париж луксозният гигант LVMH откри отново с пищна церемония стария универсален магазин „Самаритен“ („Самарянката“) след продължила 16 години реставрация и обновяване. Инвестицията от 750 милиона евро е колосална, за да се възроди отново мястото, което парижани с любов наричат на галено „Самар“.

Елка Влаховска 11 February 2022

Снимка: пресофиси на DFS и Chanel

В Париж луксозният гигант LVMH откри отново с пищна церемония стария универсален магазин „Самаритен“ („Самарянката“) след продължила 16 години реставрация и обновяване. Инвестицията от 750 милиона евро е колосална, за да се възроди отново мястото, което парижани с любов наричат на галено „Самар“.

Името на търговския център е препратка към първата водна кула в Париж, построена по заповед на крал Анри IV за доставка на вода от Сена до Лувъра (по онова време кралска резиденция) и за пълнене на фонтаните на Тюйлери. Тази постройка, приличаща на триетажна мелница, е била украсена с фигурите на Исус и самарянката по библейския разказ за срещата им край кладенеца. Хидравличното съоръжение е построено през 1608 г. и разрушено през 1813 г., но споменът за съществуването му живее и до днес в името на най-обичания от французите универсален магазин.

Мащабната реставрационна работа на площ от 70 000 кв. метра в сърцето на френската столица ангажира голям брой специалисти, включително художници, скулптори, златари, монтажници на метални конструкции. В най-активния етап от проекта тук работят по 800 души наведнъж. На церемонията по откриването присъстват френският президент Еманюел Макрон, кметът на Париж Ана Идалго и президентът и главен изпълнителен директор на LVMH Бернар Арно.

Макрон отбелязва, че „Самаритен“ е част от националното историческо наследство и изразява духа на френското art de vivre („изкуството да живееш“).

Едва десет дни след официалното откриване антиглобалисти изписват стъклената фасада с протестни лозунги срещу Бернар Арно и корпоративната му политика. LVMH не коментира ситуацията, витрините са почистени, магазинът работи сякаш нищо не се е случило и продажбите са в разгара си.

„Самаритен“ винаги се е откроявал сред парижките универсални магазини. На първо място е перфектната му локация – в самия център на Париж, в първия район, на брега на Сена, със завидна гледка към Пон Ньоф. На второ място е вярната клиентела. Защото ако „Прентан“ и „Галери Лафайет“ са за туристи, „Самаритен“ е за французите с тяхната представа за пазаруване, забавление и стил.

От създаването си той се насочва към средната класа и привлича клиенти, които може да не са много богати, но са редовни. „В Самаритен“ ще намерите всичко“ е най-известният рекламен слоган на най-големия универсален магазин в Париж, и това е самата истина.

През 2001 г. „Самаритен“ е закупен от LVMH (първоначално 55%, като до 2010 г. делът нараства на 100%). Но гордостта на парижани затваря врати през 2005 г. поради неспазване на стандартите за пожарна безопасност. Започва спешна работа за подмяна на историческите метални конструкции и стъклените подове на вековната сграда. LVMH обещават да не накърняват духа на сградата и спазват думата си.

Основатели на „Самаритен“ са предприемчивата семейна двойка Ернст Коняк и Мари Луиз Жай, той родом от остров Ре, а тя – от малко градче в Савойските Алпи. И двамата са от скромни семейства и едва 15-годишни идват да покорят Париж. А Париж по времето на Третата република е богат. Мари Луиз започва работа като продавачка, Ернст след няколко безуспешни опита е назначен в модния магазин „Ла нувел луз“, където според легендата се запознава със скромното, но амбициозно момиче. Не след дълго то ще му стане съпруга.     

И двамата са с невероятна воля за развитие, а времената са благоприятни за търговски начинания. Наемат магазин за платове до Пон Ньоф и бизнесът им започва да процъфтява. Двойката никога не е взимала заеми – това за тях е било табу, развивали се само с печалбите си. Така се появява „Самаритен“. Разположен в близост до Халите и по пътя на пресичащите моста тълпи, магазинът бързо се превръща в популярна дестинация в квартала и Ернст не без основание решава, че точно това е правилното място да продължи да разширява бизнеса си.

Печалбите растат неимоверно. Но двойката има и авангардна за времето си социална политика. Осигуряват на служителите си всичко необходимо – прилични пенсионни вноски, социални  жилища, старчески дом и детска градина, детски лагери и карти за санаториуми, така че работещите в „Самаритен“ да са освободени максимално от грижи и да могат да посветят изцяло усилията си на работата.

Французите отчитат факта, че Ернст Коняк и Мари-Луиз Жай създават крайъгълен камък в историята на търговията – империя с  репутация, която далеч надхвърля границите на Франция.

Между 1890 и 1910 г. Ернст Коняк придобива постепенно собственост в карето между улица „Моне“ и Пон Ньоф и превръща съществуващите сгради в търговски площи. Той възлага на белгийския архитект Франц Журден да проектира и построи сграда със стоманена конструкция, поддържаща огромен стъклен покрив (по онова време Париж е силно повлиян и запленен от конструкцията на Айфел). Архитектът Анри Соваж контролира изграждането на многоетажна търговска сграда на брега на Сена. Ернст Коняк умира през 1928 г., преди грандиозният проект да бъде изцяло завършен. Но дните на славата на „Самаритен“ не свършват. Освен че предлага най-новите тенденции в мъжката и дамската мода, платове, интериорни декорации, туристически стоки, цветя и растения, книги, музикални инструменти и др.,  магазинът разполага с обособени сладкарски кътове, както и с отдел „региони на Франция“, който позволява на клиентите да опитат най-добрите продукти от цялата страна. Парижани се наслаждават и на големите фестивали, които се провеждат в магазина през цялата година. „Всеки знае и обича „Самар“, отбелязва поетът Андре Суарес през 1934 г.

„Самаритен“ през 21. век има сложна съдба. Магазинът е затворен през 2005 г., но реставрацията му започва едва десет години по-късно заради дългата процедура по съгласуване на архитектурния план за трансформацията му. Разработването му е поверено на японската агенция Saana, представлявана от двамата архитекти Казуе Сезима и Рюе Нишизава, носители на престижната архитектурна награда „Прицкер“ през 2010 г. Те предлагат нова модерна фасада на улица „Риволи“. Проектирана е изцяло от стъкло под формата на вълна. Това поражда гняв, последван от протести на защитниците на историческия облик на Париж, които по френски иронично я наричат „ужасната завеса за душ“. В крайна сметка фасадата получава зелена светлина за строителство.

Всичко останало във вътрешността на „Самаритен“ е реставрирано и обновено с прецизност. Стъкленият покрив на Журден е възстановен в историческия си облик, като стъклата са заменени със съвременни панели, които не само променят цвета си и съответно осветлението вътре в зависимост от дневната светлина, но и регулират топлинните характеристики. Подовете със стъклени плочки, предизвикали толкова шум за пожарната безопасност, са заменени.
Монументалната стенопис с пауни под тавана, създадена от сина на арх. Франц Журден, Франсис Журден, с обща площ от 425 кв. м, е деликатно реставрирана.

Какво е „Самаритен“ днес? Пет етажа, 20 хиляди кв. метра търговски площи – от козметика до изискани бижута, от дрехи до аксесоари, хранителни търговски обекти, галерии за съвременно изкуство, салони за красота и разнообразни услуги. Това е цяла вселена от елегантност и френски начин на живот, с представени около 600 марки, включително на изключителни дизайнери.

Посетителите могат да открият концептуалните магазини Loulou и Rivoli, 12 концептуални ресторанта, 1000 кв. метра Voyage Room, разположена под известния стъклен покрив в стил ар нуво, където човек може да се наслади на гастрономия и изкуство, L’Appartement – частно обслужване в елегантно декорирана среда, козметичен салон и спа център. Chanel разкрива три пространства в сърцето на „Самаритен“, посветени на обувки, часовници и бижута, както и на аромати и грижа за красотата.

Друга важна част от проекта „Самаритен“ е хотелът Cheval Blanc Paris. Сградата на Анри Соваж с нейните тераси и най-хубавите гледки към Париж е превърната в хотел, призван да посрещне изискванията на най-капризната клиентела.

Интериорът на 72-те стаи и апартаменти е проектиран от известния американски архитект и дизайнер Питър Марино. Благодарение на него сградата в стил ар деко, която предлага магична гледка към Сена, се превръща в олицетворение на парижкия лукс, свързващ миналото с модерността.

 

ТВОЯТ КОМЕНТАР
ТВОЯТ КОМЕНТАР